English Version
English

برای رسیدن به خواسته‌ها باید تلاش کنیم

برای رسیدن به خواسته‌ها باید تلاش کنیم

خلاصه‌ی سی‌دی موسی ۱

جمله‌‌ای معروفی است که می‌گوید: آیا هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟ یعنی اگر ما بخواهیم یک کار مهم و باارزش را انجام بدهیم آیا می‌توانیم برای اینکه آن کار مهم انجام بشود دست به هر کاری بزنیم؟ در داستان‌های قرآن به جواب این سوال   اشاره شده است.خداوند به‌عنوان خالق و مدیر هستی می‌گوید: من جهان هستی را بیهوده نیافریده‌ است و از خلقت هستی یک هدفی دارد و برای رسیدن به آن هدف هم برنامه‌هایی دارد. برای اینکه بدانیم روش خداوند برای رسیدن به هدفش چگونه است وارد داستان حضرت موسی می‌شویم.

داستان حضرت موسی در سوره‌ی طاها از آنجا شروع می‌شود که حضرت موسی به همراه خانواده‌اش در حال هجرت بودند که در راه یک نور آتشی را می‌بیند و به سمتش می‌رود چون هم کنجکاو شده بود و هم می‌خواست اگر آتش است از آن برای گرم کردن خانواده‌اش استفاده کند. وقتی به آنجا می‌رود صدایی می‌شنود که می‌گوید: کفش‌هایت‌ را دربیاور‌ که تو در سرزمین مقدسی هستی. خداوند مستقیما با موسی صحبت می‌کند و می‌گوید: من برای تو برنامه‌ای دارم. فرعون، طغیانگر‌ شده است و همه چیز را به خرابی و تباهی می‌کشد و تو ماموریت داری که بروی و این خرابی‌ها‌ را درست کنی.

بعد موسی از خداوند یاری  می‌طلبد و چند خواسته را مطرح می‌کند از جمله اینکه از خداوند می‌خواهد برادرش هارون را وزیر و یاور او قرار دهد تا با قدرت بیشتری بتواند بر فرعون چیره شود. خداوند خواسته‌‌های او را قبول می‌کند و می‌گوید: قبلا هم در حق تو خوبی کرده‌ام و آن داستان را به موسی یادآوری می‌کند که زمانی فرعون خوابی دید و معبران آن را این‌طور تعبیر کردند که در سرزمین تو پسری به دنیا می‌آید که دودمان تو را به باد می‌دهد. فرعون فرمان می‌دهد که تمام فرزندان ذکوری‌ را که در بنی‌اسرائیل به دنیا می آیند را بکشند. در آن شرایط به مادر تو وحی کردیم که تو را به رود بيندازد و به خواهرت وحی کردیم که به دنبال تو بیاید و به تو وحی کردیم که سینه‌ هیچ زنی را به غیر از مادرت قبول نکنی و این کار را کردیم که مادر تو دلشاد شود و از دوری تو غصه نخورد. به این ترتیب موسی در کنار مادرش با بهترین شرایط و امکانات در قصر فرعون پرورش یافت.

در اینجا دو هدف مطرح می‌شود ۱-هدف فرعون برای حفظ حکومت که خیلی برای او مهم و ارزشمند بوده است.۲-هدف خداوند که می‌خواست موسی در بهترین شرایط پرورش یابد تا طی یک دوره‌ی زمانی ۴۰-۵۰ ساله به انسانی قوی تبدیل شود و برای انجام آن کار بزرگ که هدایت فرعون بود آماده شود. پس اینجا دو تا خدا داریم، خدای واقعی که قدرت مطلق است و خدای دروغین که فرعون است که خود را خدا می‌دانست. این دو تا خدای واقعی و خدای دروغین، هر دو هدف بزرگی دارند و روش‌های آن‌ها هم برای رسیدن به هدف خود با هم فرق دارد.

روش فرعون، ظلم و کشتار هزاران انسان بی‌گناه بود برای از بین بردن تنها یک نفر که قرار بود در آینده حکومت فرعون را به خطر بیندازد اما روش خداوند اینقدر متفاوت است که با وجود بزرگ و مهم بودن هدف خود که نجات یک قوم از ظلم بوده است با این حال طوری برنامه‌ریزی می‌کند که مادر و فرزند دوباره به هم برسند و مادر ذره‌ای غمگین نشود که روش خداوند با کمترین کنش و درگیری پیروز می‌شود. این به ما الگو می‌دهد که اگر می‌خواهیم کار مهمی را انجام بدهیم هر دو تا روش، پیش روی ما است. حالا باز این سوال پیش می‌آید که آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ خیر، اگر انسان هدف مهمی داشته باشد این دلیل نمی‌شود که با نهایت تخریب و خسارت بخواهد به نتیجه برسد. این موضوع می‌تواند در کنگره برای ما الگو باشد وقتی مثلا من در کنگره، ایجنت‌  یا مرزبان یا راهنما هستم و هدف من این است که افراد به رهایی و آرامش برسند اجازه ندارم هر‌طور که می‌خواهم در لژیون با افراد برخورد کنم.

اگر کسی خطایی کرد باید با کمترین کنش به گونه‌ای رفتار کنم که هم فرد متنبه بشود و هم تخریبی ایجاد نشود و همیشه این را در نظر داشته باشیم که برای انجام  کارهای مثبت کوچک و بزرگ باید فرامین و قوانین الهی را اجرا کنیم تا به تباهی نرسیم و بدانیم که خداوند با ما است و ما را می‌بیند و صدای ما را می‌شنود. کسی که برای رسیدن به خواسته‌هایش دست به هر کاری می‌زند، هیچ‌وقت از نظر دانایی رشد نمی‌کند و اصلا تزکیه برای او اتفاق نمی‌افتد و این شخص همان کسی است که نفس  خودش را خدای خودش می‌گیرد و او مثل فرعون است که خود را خدا می‌دانست و قطعا چنین فردی هم به سرنوشت فرعون که همان تباهی و نابودی است مبتلا خواهد گشت.

نکته‌ی مهم این است که همان‌قدر که برای رسیدن به خواسته‌های خود باید تلاش کنیم همان‌قدر هم باید در گذشتن از خواسته‌های خود توانمند باشیم،آن زمان می‌توانیم به تزکیه و پالایش و در نهایت به تعادل برسیم. خداوند می‌فرماید: ما شما را با رنج و سختی و گرسنگی آزمایش می‌کنیم تا مشخص شود که کدام یک از شما  خالص‌تر هستید یعنی شرایطی را به وجود می‌آوریم که شما نتوانید به خواسته‌های خود برسید بعد می‌بینیم که آیا شما می‌توانید بگذرید و چشم پوشی کنید یا آیا می‌توانید صبر کنید و برای رسیدن به خواسته‌های خود از راه غلط و پیمان بستن با نیروهای تاریکی استفاده نکنید؟ اگر توانستید این کار را انجام بدهید، پالایش و تزکیه برای شما اتفاق میفتد.

منبع: موسی(۱)
نویسنده: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر اعظم (لژیون پنجم)
ویرایش: همسفر زری رهجوی راهنما همسفر مهتاب (لژیون دوم)
ویراستار: همسفر طلا رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون یکم)
ارسال: همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر اعظم (لژیون پنجم)

همسفران نمایندگی خمین

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .