English Version
English

انسان ذاتاً قاضی به‌‌‌‌ دنيا می‌آید

انسان ذاتاً قاضی به‌‌‌‌ دنيا می‌آید

همسفر شيوا رهجوی راهنما همسفر فاطمه لژیون ششم در مقاله خود پیرامون دستورجلسه هفته《قضاوت و جهالت》چنین نوشت؛ شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم و از این‌که همراه ما هستید سپاس‌گزاریم.

سلام دوستان شیوا هستم یک همسفر

جهالت از نادانی به‌وجود می‌آید و‌ میوه‌هایی‌ از قبیل؛ منیت، ترس، ناامیدی، خودخواهی، کینه، نفرت و... را به‌وجود می‌آورد.

انسان از زمانی که خلق شد خداوند به او ویژگی خاصی داد که به هیچ مخلوقی داده نشده و آن قدرت اختیار است، برای پیدا کردن راه و مسیر زندگی و سرنوشت خود که با انتخاب کردن و تعیین مسیر زندگی در حال قضاوت است پس؛ نتیجه می‌گیریم که انسان ذاتاً قاضی به‌ دنیا می‌آید، مثلاً؛ این کار را انجام بدهم یا نه؟ اینجا بروم یا نه؟ این را بخورم یا نخورم؟ پس لحظه به لحظه در حال قضاوت و انتخاب مسیر زندگی می‌باشد.

قضاوت کردن چند مورد دارد؛ قضاوت درست و صحیح که مربوط به قاضی و قضاتی است که کار آنها همین است و در مکان‌های مشخص و توسط افرادی که صلاحیت قضاوت را داشته باشند انجام می‌گیرد، که گاهی هم ممکن است اشتباه حکم صادر کنند.

 قضاوت در مورد خودمان امری طبیعی و عادی می‌باشد، اما قضاوت در مورد دیگران و امور شخصی آن‌ها که به ما هیچ ربطی ندارد قضاوت بر مبنای جهل و نادانی می‌باشد که اولین مرحله قضاوت، تجسس در امور مردم است، مثلاً شما بچه دارید یا نه؟ ازدواج کرده‌اید یا نه؟ شغل شما چیست؟ و یا هزاران پرسش نامربوط دیگر و وارد شدن به مراحل غیبت، حسادت، کینه، نفرت، و خیلی کارهای ضد‌ارزشی دیگر و در پایان هم در مورد دیگران داوری می‌کنیم و حکم هم صادر می‌کنیم.

قضاوت کار هر کس نیست ما برای قضاوت درست، نیاز به منابع اطلاعاتی زیادی داریم پس با حدس و گمان نمی‌توانیم در مورد دیگران به داوری و قضاوت بنشینیم. قضاوت و داوری تنها مختص به خداوند است.

ویراستاری: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون دوم)

ارسال مطلب: همسفر مدینه رهجوی راهنما همسفر گلثومه (لژیون اول)

رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر گلثومه (لژیون اول)

همسفران نمایندگی رضا مشهد 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .