English Version
English

قضاوت همان راه ارزش ها و ضد ارزش هاست

قضاوت همان راه ارزش ها و ضد ارزش هاست

سومین جلسه از دور چهارم سری کارگاه های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی صبا به استادی مسافر غلامعلی، نگهبانی مسافر محمد حسن و دبیری مسافر محمود، با دستور جلسه قضاوت و جهالت در روز چهارشنبه ۱۳تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.

سخنان استاد:

بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند را بسیار شاکر هستم که برای دومین بار این جلسه را نصیب من کرد و این توفیق حاصل شد تا اولین بار خدمت حسین آقا که راهنمای سفر اول من بودن این جایگاه را تجربه کنم و و این بار به لطف عباس آقا شوقی راهنمای عزیز در لژیون دوم در خدمتتون هستیم تا آموزش ببینیم وتجربه بیشتری کسب کنیم. دستور جلسه این هفته قضاوت و جهالت است. قضاوت به معنی حکم کردن می‌باشد و جهالت به معنای ندانستن و ناآگاهی می‌باشد جهالت و قضاوت رابطه مستقیم با هم دارند. وقتی انسان آگاهی بیشتری پیدا بکند راحت‌تر می‌تواند دیگران را قضاوت کند. اگر این آگاهی و دانایی کم باشد قضاوتش در مورد دیگران بیشتر می‌باشد و می‌تواند قضاوت نابجا انجام دهد. قضاوت خود یک مقوله بسیار سنگینی می‌باشد که در علم قضا ما قضات زیادی داریم که دوران تخصصی خود را طی کرده‌اند.

خود بنده نیز دانش آموخته علوم قضایی می‌باشم و در دانشگاه قضا فارغ التحصیل شدم و با اصول قضا آشنایی دارم. در موقعی که من درس می‌خواندم و دانشجو بودم و به ما پرونده‌هایی محول می‌شدند که در آن تحقیق و بازجویی می‌کردیم. ما علاوه بر یک رشته قضایی یک رشته پلیس قضایی نیز داشتیم ما در جایی باید صحنه جرم را بازسازی می‌کردیم و با این حال که افراد زیادی تخصص داشتند و به عنوان دادیار و بازپرس و در مرحله دادگاه دادستان در پرونده دخالت می‌کردند و در اینجا قرار حکم صادر می‌شد و پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود و در دادگاه قاضی با توجه به مستندات پرونده و ادله اثبات جرم و یا اقرار متهم اقدام به رای برای پرونده می‌کردند و با این تفسیر آقای مهندس در سی دی قضاوت و جهالت اشاره انجام می‌دهند. کسی که یک سرقت کوچک انجام می‌دهد همه این‌هایی را که من اشاره کردم از دادیار قاضی و نیروی انتظامی و حتی وکیل مدافع آنهایی که در یک پرونده دخیل هستند نظرات آنها در آنجا لحاظ می‌شود و در مجموع متوجه می‌شدیم بعد از سال‌های سال  پرونده مفتوحه باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. نتیجه عکس می‌شود یعنی قضاوت آنجا قضاوت درستی نمی‌باشد. قضات چهار دسته است که ۳ دسته از آنها جهنمی می‌باشند یک دست از قضات که واقعاً احکام را درست یاد گرفته‌اند و طبق احکام الهی حکم صادر می‌نمایند این‌ها اهل بهشت می‌باشند و دیگران که خلاف این را عمل می‌کنند جهنمی می‌باشند. قضاوت مقوله سنگینی است که اگر انسان درست قضاوت نکند گناه انجام می‌دهد و سوءظن پیش می‌آید. ممکن است در یک خانواده انسان نسبت به همسر خودش نسبت به فرزند خودش سوءظن پیدا کند. در پرونده‌هایی داشتیم که منجر به نزاع و دعوا شده است حتی منجر به قتل شده است چرا؟ چون درست تفکر و فکر انجام نداده و درست قضاوتی انجام نداده. ما نباید از روی حب قضاوت انجام بدهیم به کسی که دوست داریم و بیشتر عشق می‌ورزیم بیاییم و بهتر برای آن قضاوت انجام بدهیم یا اینکه از کسی متنفر هستیم بیاییم و در مورد آن قضاوت بد ارائه دهیم این قضاوت بد نتیجه‌اش به خود ما برمی‌گردد آن آسایش و آرامشی که باید در زندگی داشته باشیم از ما گرفته می‌شود. حتی در آموزش‌هایی که در کنگره می‌بینیم اگر این انرژی را صرف قضاوت بد انجام بدهیم و دوربین را روی دیگران روشن کنیم بر روی دیگران زوم کرده که چگونه رفتار می‌کنند چگونه صحبت می‌کند چگونه نشست و برخاست انجام می‌دهد چطور لباس می‌پوشند همه این‌ها یک نوع قضاوت می‌باشد. اگر ما درست این افراد را قضاوت کنیم از لحاظ اعتقادی به گناه می‌افتیم. در این دنیا نتیجه قضاوت بد خود را ببینیم و هم در آن دنیا.

استاد امین در جهان بینی در مورد مثلث جهالت و مثلث دانایی در مقابل یکدیگر قرار دارند صحبت کرده است. مثلث دانایی همان آموزش تجربه و تفکر می‌باشد که اگر انسان آنها را یاد بگیرد در سفری که در پیش دارد می‌تواند موفق باشد و در مقابل آن هم مثلث جهالت وجود دارد که همان ترس منیت و ناامیدی می‌باشد که همه ما روی همین ترس منیت و ناامیدی می‌آییم و دیگران را قضاوت می‌کنیم وقتی که این تعادل در مثلث دانایی ایجاد بشود و ما به آگاهی موثر دست پیدا می‌کنیم آنجا راحت‌تر و بهتر قضاوت داشته باشیم هم نسبت به خودمان و هم نسبت به دیگران. تاکیدی هم می‌گویم که می‌گوید خداوندا صدای افکار مرا خاموش کن صدای تو را بشنوم آنقدر غرق در قضاوت هستم که فراموش کردم قاضی تویی یا قاضی الحاجات. پس ما باید خیلی دقت بنماییم در قضاوت‌هایمان تا دچار اشتباه و اختلاف و وسوسه نشویم و خطا و اشتباه در قضاوت نداشته باشیم زیرا قضاوت بد نتیجه‌اش به خود و خانواده ما و در جمعی که هستیم می‌رسد ممنون از اینکه به صحبت‌های من گوش داده‌اید.

عکاس: مسافر جاوید

تایپ: مسافر محمد

ارسال مطالب: مسافر حسین

خدمتگزاران سایت نمایندگی صبا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .