English Version
English

جهالت بیشتر باعث قضاوت بیشتر می‌شود

جهالت بیشتر باعث قضاوت بیشتر می‌شود

جلسه هشتم از دور بیست وچهارم کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره ۶۰، نمایندگی باباطاهرهمدان با استادی مسافر داوود، نگهبانی مسافر محمود و دبیری مسافر بهمن با دستور جلسه "قضاوت و جهالت" روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰ برگزار گردید.


خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان داوود هستم یک مسافر
قضاوت رابطه مستقیم با جهالت دارد. قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن، ناآگاهی و نادانی است پس قضاوت ما از روی جهالت است. هر کسی جهل و جهالت او بیشتر باشد بیشتر قضاوت می‌کند. قضاوت در مورد خودمان خیلی خوب است مثلاً امروز هوا طوفانی است دل زدن به دریا شاید خوب نباشد یا جاده لغزنده است سرعت مطمئنه را در نظر می‌گیریم که شاهد حادثه ناگواری نباشیم.

همانطور که در قبال خودمان قضاوت خوب می‌کنیم در قبال دیگران قضاوت بد نکنیم. وقتی دیگران را قضاوت می‌کنیم آنها را نه،  بلکه خودمان را قضاوت می‌کنیم. با قضاوت، شخصیت خودمان را به رخ می‌کشیم. آدم‌ها را به میل خود قضاوت نکنیم. حقیقت همیشه بیشتر از چیزی است که با چشم می‌بینیم.

هرگز در موقعیتی که خود در آن نبودیم کسی را قضاوت نکنیم. قضاوت یک قسمت از ساختار ارزش‌هاست که در درون ما شکل می‌گیرد. همیشه یادمان باشد که نگفته‌ها را می‌توان گفت ولی گفته‌ها را نمی‌توان پس گرفت. چه سنگ را به کوزه بزنی و چه کوزه را به سنگ، شکست با کوزه است. دلی که شکست، دیگر قابل ترمیم نیست.

به هر حال مخلوقات عجیبی هستیم برای گناهان خود وکیل هستیم برای اشتباهات دیگران قاضی. بعضی مواقع با نگاهمان، رفتارمان، عملکردمان باعث قضاوت دیگران می‌شویم. انسان‌ها در هر لباسی با هر مذهبی با هر شخصیتی باید برای ما قابل احترام باشند.

یک سری انسان‌ها هستند در زندگی خود برنامه انگیزه و هدف دارند این‌ها دیگر وقت نمی‌کنند دیگران را قضاوت کنند، آن وقت زمین بهشت می‌شود. روزی مردم بدانند که قضاوت و مسخره کردن عیب می باشد،  خوردن حق مردم عیب هست و هیچکس اسطوره نیست، الا خداوند، مهربانی و انسانیت چیزی نیست جز خدمت به دیگران، هیچ چیزی ماندگار نیست، جز خوبی و نیکی.

اختیاری که از طرف قدرت مطلق الله به انسان داده‌شده، قدرت قضاوت است وبرای قضاوت در مورد رفتار، کردار و امور زندگی خودش و در ضمن باعث تغییر و بهبود روابط در کار و رفتار وعمل شخص شود. از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید سپاسگزارم.

 

تایپ: مسافر مسعود ( لژیون دهم)
عکس: مسافر مرتضی ( لژیون یکم )
مرزبان کشیک: مسافر صابر
تنظیم و ارسال: مسافر مسعود مرزبان خبری

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .