English Version
English

ما فقط ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم

ما فقط ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم

مشارکت همسفر نادیا رهجوی راهنما همسفر نازنین

به نظر بنده هر چه‌قدر که دانایی انسان اندک باشد و انسان غرق در جهالت باشد بیشتر دچار قضاوت می‌شود، من اگر بدانم کسانی که در حال قضاوتشان هستم در چه شرایطی هستند و چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند کمتر آنها را مورد قضاوت قرار می‌دهم یا وقتی کفش آنها را به پا کنم و راه بروم شرایط و موقعیت‌های آنها را که بدانم کمتر قضاوت خواهم کرد و انگشت اشاره خودم را از سمت آنها برداشته و توجه می‌کنم که ۴ انگشت دیگر به سمت خود من است و دست از این کار غیراخلاقی بر می‌دارم، دوربین را بر روی خود تنظیم می‌کنم و سعی می‌کنم در مسیر ارزش‌ها باشم.

قضاوت یکی از گمراه‌کننده‌ترین کارهاست که باعث می‌شود انسان‌ها از هم دور شوند. به نظر بنده انسان‌ها اگر بیاموزند که با هم گفتگو کنند بسیاری از حدس و گمان و قضاوت‌های بی‌مورد از بین خواهد رفت و صلح و دوستی برقرار خواهد شد.

همیشه فکر می‌کردم مسافران چه‌قدر خودخواه هستند و برای لذت دنبال مواد مخدر و الکل رفته‌اند و اصلاً به عزیزان خود اهمیت نمی‌دهند ولی کنگره به من آموزش داد که این‌گونه نیست و این قضاوت غلط من است، آنها گرفتار شده‌اند و سیستم ایکس آنها بهم ریخته است.

کسانی که درحال‌خدمت در شعب کنگره هستند با عشق و لبخند خالص آغوششان را به روی مسافران و همسفران باز می‌کنند الگوهایی هستند که با علم کنگره به رهایی رسیده‌اند و با خدمت‌کردن در حال کمک به بقیه افراد درگیر اعتیاد جامعه هستند. خدا را شکر می‌کنم که در مسیر کنگره هستم و در حال آموزش و رشد قرار دارم. امیدوارم بتوانم رهجوی خوبی باشم و در کنار مسافرم ما هم طعم خوش رهایی را بچشیم و بتوانیم خدمتگزاران خوب کنگره در آینده باشیم.

مشارکت همسفر فرخنده رهجوی راهنما همسفر زینب

قضاوت نادرست درباره دیگران ما را انسانی برجسته و دانا نمی‌سازد. قضاوت یعنی داوری‌کردن چه درست و چه نادرست. امروز با آموزش‌های ناب کنگره یاد گرفتم که اگر دیگران را قضاوت کنم جهان تمام تلاشش را می‌کند تا مرا در شرایط آن فردی که قضاوت کردم قرار بدهد تا به من ثابت شود که وقتی در تاریکی غرق می‌شویم همه مثل هم هستیم، نشان‌دادن اشتباهات دیگران خیلی آسان است.

زمانی که ناگهانی به قضاوت درباره فردی دیگر تحریک می‌شدم، زمانی بود که دچار جهالت و نادانی درونی خودم بودم و به‌ بهم ریختگی جهان درونی‌ام مربوط بود. قضاوت همانند صدازدن در کوه است که چندبرابر به خودمان برمی‌گردد. قضاوت‌کردن ناعادلانه نشانه جهالت فرد می‌باشد.

مشارکت همسفر سمانه رهجوی راهنما همسفر الهام

قضاوت در ذات همه انسان‌ها وجود دارد و این یک امر طبیعی می‌باشد؛ چون بارها برای اکثر ما پیش‌آمده که در مورد خودمان قضاوت کردیم. حال اگر در مواردی که به ما ربطی ندارد وارد حوزه قضاوت شویم در اینجا جهالت مطرح می‌شود. زمانی که در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم انرژی ما از بین می‌رود و در ما تخریب ایجاد می‌کند.

در جهان‌بینی مثلث جهالت مقابل مثلث دانایی قرار دارد. هر چه‌قدر سطح دانایی انسان بالاتر باشد راجع به دیگران کمتر قضاوت می‌کند. مثلث جهالت از سه ضلع ترس، منیت و ناامیدی تشکیل شده است. گاهی با قضاوت‌کردن می‌خواهیم از خود فرار کنیم. ما نباید دیگران را مورد قضاوت قرار بدهیم زیرا نمی‌دانیم زندگی آنها چگونه است و در چه شرایطی قرار دارند. ما فقط ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم.

در خاتمه هم یک روایت از امامان که به این مبحث نزدیک بود را دوست داشتم بیان کنم که می‌فرمایند: اگر انسانی، انسان دیگری را به‌خاطر گناهی سرزنش کند، نمیرد تا خود به آن گناه مرتکب شود؛ پس ما باید قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت دیگران قرار نگیریم.

رابط خبری: همسفر سوسن رهجوی راهنما همسفر خندان، عضو لژیون سردار
تصویرگر: همسفر سعیده رهجوی راهنما همسفر خندان، عضو لژیون سردار
ویراستاری و ارسال: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .