English Version
English

پایه اصلی اعتیاد برمبنای سیستم ایکس است

پایه اصلی اعتیاد برمبنای سیستم ایکس است

مقاله دوازدهم: فلسفه کنگره ۶۰ به بیان ویلیام ال وایت

این مقاله در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۵ در مجله درمان الکلی‌ها در ایالات متحده به چاپ رسیده است. مرداد ماه ۱۳۹۴

کنگره۶۰ یک سازمان غیر دولتی و مردمی‌فعال در زمینه درمان و ریکاوری از اعتیاد است. دولت ایران برای کاهش تقاضا اقدامات زیر را انجام داده است شامل:
فعالیت مراکز بازپروری اقامتی، مراکز درمانی سرپایی، فراهم آوردن امکانات برای گروه‌های خودگردان ریکاوری از اعتیاد، مانند معتادان گمنام.
افزایش اعتیاد به مخدرها با فاکتورهای زیادی در رابطه است:
هم‌مرز بودن با افعانستان (بزرگترین تولیدکننده مخدر در جهان ) و نیز هم‌مرزی با پاکستان، داشتن جمعیت جوان، جابه‌جایی اجتماعی و افزایش شهرنشینی و نیز افزایش استرس و بیکاری به علت تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه ایران.
الگوی اولیه و اصلی مصرف مواد مخدر در ایران استفاده از ته تشین تریاک (شیره و سوخته )با وافور و یا به‌صورت خوراکی (حل کردن تریاک در چای ) و کشیدن و تزریق هروئین بوده است، که به تدریج با افزایش میزان مصرف به‌صورت تزریقی،عفونت‌های ایدز و هپاتیت نوع c رشد داشته است.
یک‌نوع هروئین رایج در ایران کراک است که نباید با کراکی که از کوکائین به دست می‌آید اشتباه گرفته شود.
شروع مصرف مواد مخدر برای زن‌ها معمولاً از طریق شوهر مصرف‌کننده آنان آغاز می‌شود.
مصرف‌کنندگان تزریقی مواد بیشتر مردان مجرد ۲۰ الی ۳۹ ساله هستند.
در اوایل سال ۱۹۸۰ برنامه فراهم نمودن جیره تریاک برای افراد وابسته به تریاک از سر گرفته شد، اما خیلی زود زنگ خطر افزایش تعداد افراد مصرف‌کننده در زندان‌ها و این‌گونه مراکز به صدا درآمد (رفرنس) .
تاسال ۲۰۱۰ تلاش‌های درمانی اعتیاد در زندان‌ها باعث شد، ایران بالاترین جمعیت زندانی تحت پوشش متادون (۲۵۰۰۰)  در جهان را داشته باشد.
هدف این مطالعه فراهم آوردن پروفایلی از یکی از NGOها به نام کنگره ۶۰ است که امروزه یکی از برجسته‌ترین جوامع ریکاوری در ایران است. کنگره ۶۰ از تجربیات آقای حسین دژاکام ریشه گرفته است.
من یک مهندس برق هستم و برای مدت ۳۰ سال در زمینه تحقیقات صنعتی، طراحی و تعمیرات مشغول کار بودم تا زمانی‌که اعتیاد به حشیش، الکل و تریاک زمام زندگی را از من گرفت و برای ۱۷ سال یک مصرف‌کننده حرفه‌ای بودم.
شعار جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰: "بیائید این اتش ویرانگر را مهار کنیم" و برای کمک به دیگر افرادی که به دنبال ریکاوری بودند تأسیس شد.
کنگره ۶۰ بر اساس کمک فرد رها شده از اعتیاد، به فرد در حال مصرف مواد مخدر تشکیل شده است.
محور اصلی فعالیت‌های کنگره ۶۰ شامل: آموزش، پیشگیری، مهار و ارائه راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد است.
اهداف اصلی کنگره ۶۰ انجام تحقیقات علمی و شناخت رابطه میان روان انسان، وابستگی به مواد مخدر ، ارائه راه‌حل‌های کاربردی و راهنمایی برای درمان اعتیاد به مصرف‌کنندگان و خانواده‌هایشان است.
کنگره ۶۰ دارای ۶ نقش کلیدی می‌باشد که عبارتنداز:
۱- نگهبان : بنیانگزار، مدیر
۲-دیده‌بان‌ها: اعضای پارلمان ۱۴ نفره کنگره ۶۰ که مسئول برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گزاری‌های کنگره ۶۰ می‌باشند.
۳- مرزبان‌ها: تیم‌های اجرائی ۷ نفره که توسط اعضای هر شعبه، برای مدت ۱ سال انتخاب می‌شوند و مسئول برقراری قوانین در هر شعبه می‌باشند.
۴- مسافران: آنهایی که به دنبال  درمان و رهایی از اعتیادند.
۵- همسفران: همراهان، اعضای خانواده و دوستان فرد مصرف‌کننده که آنها نیز در تمامی فعالیت‌های کنگره ۶۰ حضور دارند.
۶- راهنماها: که ناظر بر اجرای برنامه درمانی می‌باشند.
هر دیده‌بان، مسئولیت بخش مشخصی را به‌عنوان مثال: بخش تحقیقات، جهانبینی، روابط عمومی، خانم‌های مسافر، ورزش و راهنمایان برعهده دارد.
سه سطح راهنما در کنگره: راهنما، کمک راهنما، استاد راهنما.
نقش لژیون همانند نقش خانواده در جامعه بزرگتر کنگره ۶۰ است.
۹۹/۹ % حمایت‌های مالی شعب کنگره ۶۰ از کمک‌های داوطلبانه مالی است و ارائه تمامی خدمات کارمندان کنگره ۶۰ به‌صورت داوطلبانه است و دستمزدی دریافت نمی‌کنند.
فلسفه کنگره ۶۰ در دو کتاب: عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر که برای آموزش اعضاء درباره طبیعت اعتیاد و متد دارودرمانی کنگره ۶۰ و کتاب عشق(۱۴ وادی برای ریکاوری)، این‌مطلب را که چگونه درمان موفق اعتیاد نیازمند نوسازی کامل باورهای شخصی و نگرش به خود، خانواده و جهان هستی است را مورد کاوش قرار می دهد.این‌کتاب‌ها اعتیاد را یک نوع آسیب‌دیدگی جسمانی، روانی و جهان‌بینی معرفی می‌کنند.
سیستم ایکس عبارت است از سیستمی که شامل تمامی نوروترانسمیترها (عصب- رسانه- مترجم) و هورمون‌های درون بدن انسان می‌شود.
تمامی فعالیت‌های‌ معنوی، روانی، احساسی، جنسی و فیزیکی تحت تأثیر این سیستم ایکس قرار می‌گیرد.
اعتیاد شامل جایگزینی مزمن مواد مخدر، الکل و داروهای تجویز شده به جای مواد افیونی طبیعی داخل بدن ما است. (مواد طبیعی: اندورفین ، دوپامین، سروتونین و‌.‌‌‌.‌‌‌.)
برای دوباره‌سازی سیستم ایکس آسیب‌دیده از اپیوم تینکچر در مدت ۱۱ ماه استفاده می‌شود.

مراحل ریکاوری در سه سفر گنجانده شده:
۱- استفاده از داروی جبرانی در مدت ۱۱ ماه که بعد از این‌مدت دارو قطع می‌شود.(سف راول)
۲- سفری در کشف دنیای درون بدون استفاده از دارو و یا هر ماده دیگر که شامل جوان‌شدن فیزیکی،دذهنی و احساسی و‌ خود شناسی است.(سفر دوم)
۳- یک پروسه بدون پایان معنوی در شناختن نظم و اسرار جهان.(سفر سوم)
برای سفر به سوی روشنایی ،سلامت و ازادی فرد باید حرکت کند. در این‌متد قبل از شروع درمان باید میزان مصرف روزانه، میزان هر وعده روزانه و زمان‌های مصرف توسط راهنما یا کمک‌راهنما مشخص شود.
هدف متد DST این است که داروی مصرفی ناگهانی قطع نشود چرا که به تعادل رسیدن و بازسازی سیستم افیونی درون بدن نیازمند تبعیت از پروتکل DST است. کارگاه‌های آموزشی برای مدت ۳ ساعت و ۳ روز در هفته و بعد از اتمام کار روزانه است.
جامعه کنگره ۶۰ بر مبنای قاعده: کمک فرد رها شده از اعتیاد به فرد درحال مصرف است.
نقش ورزش، بخشی از تغییر هویت در کنگره ۶۰ است. تیم‌های تیراندازی با کمان، راگبی، دارت و ورزش باستانی کنگره ۶۰ به مسابقات در سطح ملی در ایران راه یافته‌اند.
ورزش‌،موسیقی یا آوازخواندن یا تئاتر در بازسازی هویت شخصی و نوع زندگی فرد در کنگره ۶۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد و رفتارهایی مانند نظم، وقت‌شناسی و احترام به یکدیگر مورد توجه است. کنگره ۶۰ از طریق آموزش‌های عمومی، مشارکت در سیاست‌گزاری‌های کنگره و شرکت در پروژه‌های مختلف، مثل درخت‌کاری فرصتی جهت مشارکت در خدمات عمومی فراهم می‌آورد. شکستـ‌های تکراری در درمان به اراده و خواست فرد خواستار درمان اعتیاد لطمه وارد می‌کند، ما راهی کاربردی و قابل‌اجرا به افراد خواهان ریکاوری ارائه می‌کنیم.
ما می‌گوییم: اعتیاد در هر مرحله باشد کاملاً قابل‌درمان است. اعتیاد هیچ‌مرزی نمی‌شناسد و کودکان هیچ‌فردی به طور قطع از آتش مخرب آن در امان نیستند و آنهایی که امروز به صورت تفریحی و گذرا مواد مخدر مصرف می‌کنند کاندیدای تبدیل شدن به مصرف‌کنندگان حرفه‌ای در آینده‌ای نزدیک خواهند بود.

کنگره ۶۰ به‌عنوان یک ان‌جی‌او برجسته مطرح شده است‌. متد دارودرمانی کنگره ۶۰ که از تئوری ایکس سرچشمه گرفته است از عامل مهم دیگری به غیر از متادون، یعنی اپیوم تینکچر، در یک‌ دوره بسیار مهم، اما محدود (۱۱) ماه استفاده کرده است و فرمول آن به‌صورت کاهش تدریجی داروی مورد استفاده و هم‌زمان ،افزایش حمایت‌های فردی - اجتماعی است.
از اپیوم در کشورهای ویتنام،تایلند و لائوس و میانمار برای سم‌زدایی استفاده شده است. بزرگترین و پایدارترین استفاده از شربت تریاک به‌عنوان داروی درمان اعتیاد در کنگره ۶۰ ارائه شده است.شربت تریاک هم ارزانتر و هم از نظر اجتماعی نسبت به متادون و بوپرونورفین قابل‌قبول‌تر است.

نویسنده مطلب: همسفر زهرا، راهنما همسفر مرضیه (لژیون پنجم) 

ارسال مطلب: همسفر ناهید، راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)

همسفران نمایندگی بیستون (کرمانشاه)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .