English Version
English

گروه خانواده- اصولا قضاوت برای پنهان کردن ضعف‌ها وعیب‌های خودمان است

گروه خانواده- اصولا قضاوت برای پنهان کردن ضعف‌ها وعیب‌های خودمان است

سلام مریم(ب) هستم همسفر

موضوع مشارکت قضاوت و جهالت، جهالت یا جهل به معنی نادانی، کسی از روی نادانی  قضاوت بی‌جا می‌کند.ما باید کسی را بی‌خود و بی‌جهت قضاوت نکنیم؛ مثلا چند نفری دور هم جمع شدیم و شروع می‌کنیم به قضاوت کردن همسایه‌مان که مثلا فلانی معلوم نیست چه کاره است، صبح می‌رود شب می‌آید، خدا می‌داند کجا می‌رود، باکی می‌رود،  به فکر خانه  و زندگیش نیست  یا این‌که فلانی یک مرتبه وضع زندگیش خوب شده خانه خریده ماشین خریده، فکر کنم گنج پیدا کرده آخه بنده خدا تا کی قضاوت؟ شخصی که وضع زندگیش خوب شده خدا می‌داند چقدر زحمت کشیده تا به اینجا رسیده. یا آن کسی که صبح می‌رود شب می‌آید خانه‌اش، برای خانواده‌اش یک  لقمه‌ نان حلال می‌آورد من که از روی جهل یا نادانی، خودم را بی‌عیب می دانم و بقیه را بی خودی قضاوت می‌کنم. 
باید بدانم کسانی هم هستند که من را قضاوت  می‌کنند. جهل ،نادانی، غیبت کردند، تهمت زدن، نارو زدن، قضاوت کردن را یک انسان عاقل یا دانا انجام نمی‌دهد مثل یک قاضی دردادگاه  که بین دو طرف قضاوت می‌کند. ومشکل آن‌ها حل می‌شود این قضاوت درست است ولی قضاوتی که من می‌کنم نادرست می‌باشد .همان طور که انگشت اشاره خودم را  به طرف کسی می‌گیرم و از روی نادانی خودم قضاوت می‌کنم، سه انگشت دیگررا به خودم برمی‌گردد. یعنی اول خودم را قضاوت می‌کنم تا دیگران را از روی نادانی یا جهالت قضاوت نکنم.  پس اول خودم را می‌بینم بعد دیگران ر ا قضاوت می‌کنم چون باعث به‌وجود آمدن خیلی از مشکلات هم می‌شود.
پس قضاوت کردن، از روی جهالت کار درستی نیست. از راهنمای عزیزم خانم هما ممنونم که به من این فرصت را دادند.

سلام دوستان یسنا هستم همسفر
قضاوت به معنی حکم دادن و قاضی بودن است و جهالت به معنی نادانی و ندانستن می‌باشد. برای این‌که کسی بتواند قضاوت کند باید نسبت به چندین پارامتر آگاهی داشته باشد؛ اطلاعات، علم ، تجربه، تخصص در آن زمینه داشته باشد مسیر و مراحلی را طی کند و درس‌هایی را فرابگیرد، تا بتواند قضاوت کند.  به همین دلیل است که وقتی شکایتی در دادگاه مطرح می‌شود آن شکایت از تمام ابعاد سنجیده می‌شود.
حتی قاضی از کارشناس و سایر کسانی که شغلشان  در این رابطه است برای اجرای حکم یا دادن حکم کمک می‌گیرد. اما باز هم ممکن است اشتباه شود حال چگونه به خود اجازه می‌دهم هر طور که دلمان می‌خواهد و نفس‌مان می‌گوید، دیگران را قضاوت کنیم. قضاوت و پیش داوری در مورد دیگران یکی از آزار دهنده‌ترین رفتارهای است که می‌توان در  وجود افراد نهادینه شود خداوند انسان را با اختیار آفرید و او را بر سر یک دو راهی قرار داد تا خودش در مورد راه درست و نادرست قضاوت کرده و انتخاب نماید، بر همین اساس ساختار انسان قاضی گونه می‌باشد در کنگره 60 یاد می‌گیریم که انگشت و دوربین‌مان به طرف خودمان باشد و به قضاوت خودمان بپردازیم تا بتوانیم عیب‌ها و ضعف‌های خودمان را رفع کنیم. چون اصولاً ما قضاوت را برای پنهان کردن ضعف و ناتوانی خودمان انجام می‌دهیم.
من باید بیاموزم که قضاوت را از خود  شروع کنم نه از دیگران، قبل از ورود به کنگره خیلی دیگران را  قضاوت می کردم از آنجایی که زمین گرد است مورد قضاوت هم واقع شدم همه پارامترهایی که در  مورد جهالت نام بردیم مثل منیت، ترس، ناامیدی، کبر، حسادت، ریا  همه زاییده و میوه جهالت هستند که من این را نمی‌دانستم وقتی از سی دی قضاوت و جهالت این را یاد گرفتم خیلی خوشحال شدم و احساس کردم که به دانشم افزوده شده است. همین‌طور آقای مهندس می‌گویند: بر اثر نادانی و جهالت شخص به سمت مواد مخدر کشیده می‌شود، انسان برای اینکه جاهل باشد نباید هیچ هزینه ای را بپردازد. 

ویراستار و رابط خبری: همسفر فاطمه، رهجوی راهنما همسفر هما (لژیون دوم)
ارسال: همسفر معصومه، مرزبان خبری
همسفران لژیون الیگودرز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .