English Version
English

برداشت از دستور جلسه قضاوت و جهالت

برداشت از دستور جلسه قضاوت و جهالت

سلام دوستان احمد هستم یک مسافر، با۲۲ سال تخریب وارد کنگره شدم،  آخرین آنتی ایکس مصرفی شیره، مدت سفر ۲۴۵ روز، روش درمان DST، داروی درمان شربت OT، راهنمای درمان مسافر جواد لژیون ۵ شعبه شفا، ورزش در کنگره شنا و والیبال، TDS مصرفی  ۲/۴ سی سی

برداشت از دستور جلسه قضاوت و جهالت
انسان تنها موجودی است که خداوند او را با اختیار خلق کرد، حتی فرشتگان الهی چنین اختیاری ندارند تا اینکه ابلیس نافرمانی کرد؛ بنا به دستور قدرت مطلق صورت گرفته، اگر در کتب آسمانی و.... هم دقت کنیم و به این باور برسیم که انسان تنها موجودی است که مختار خلق شده است، درک این مسئله ساده تر می شود.
وقتی یک موجود اختیار دارد و قرار است از آن استفاده کند ناگزیر به انجام قیاس و قضاوت است، یا به عبارت دیگر اگر انسان قیاس و قضاوت نکند امورات زندگی و حیاتش با مشکل مواجهه می شود.
ساده ترین مثال خوردن غذا می باشد که اگر آنرا قضاوت نکنیم چگونه انتخاب کنیم؟
بنابراین باید طعم و ارگانیک بودن یا نبودن و دیگر صفات غذا بررسی و قضاوت شده، حکم صادر شود که کدام غذا را بخوریم.
مثال دیگر: ایجنت شعبه در حیطه مسئولیتی که دارد ناگزیر است راهنما را قضاوت کند، یا راهنما در حیطه مسئولیتی که بر عهده اش هست باید رهجو را قضاوت کند.
مثال ملموس تر، من میخواهم با کسی شریک شوم باید قبل از شراکت در مورد ایشان تحقیق کنم و قضاوت کنم که با چه کسی و با چه خصوصیاتی میخواهم شریک شوم.
مثال دیگر و ساده تر: وقتی میخواهم به عنوان مثال یک کیف خرید کنم باید چندین کیف را بررسی، قیاس، قضاوت و حکم صادر کنم تا بتوانم انتخاب کنم.
بنابراین قضاوت ابزاری لازم و خیلی خوب است که با توجه به اختیار، به انسان داده شده است.
چه کسی میتواند بگوید چاقو بد است؟
چه کسی میتواند بگوید تریاک بد است؟
چه کسی میتواند بگوید نیکوتین بد است؟
اگر با جهالت و نداشتن آگاهی از هر موردی که بیان شد درست استفاده نشود مقصر فاعل است یا ابزار کار؟
بنابراین قضاوت خوب و لازمه زندگی می باشد ولی امّا و اگر دارد.
اگر قضاوت در حیطه مسئولیت من باشد صحیح است ولی اگر در موضوعی که به من ربطی ندارد قضاوت کنم از روی جهالت انجام شده است. مثلاً راهنما رهجو را در مورد نحوه سفر قضاوت میکند که باید چنین باشد ولی اگر رهجو بخواهد رهجوی دیگر را قضاوت کند از روی جهالت خواهد بود.
گاهی اوقات پیش می آید کسی را قضاوت کرده، حکم صادر و حکم را اجرا می‌کنیم در این موارد برای دفاع از حکمی که صادر کردیم باید کلی انرژی صرف کنیم و بد تر از آن ممکن است بر اساس مشاهدات و ظاهر قضیه باعث بردن آبروی افراد بشویم.
مثلاً دختر همسایه را  با پسری می بینیم سریع قضاوت کرده، حکم صادر می‌کنیم که دختر سالمی نیست و هر جا می نشینیم بیان می کنیم؛بر اساس نداشتن اطلاعات و از روی جهالت در موردی که اصلا به ما ربطی ندارد قضاوت کرده آیم، ممکنه است طرف، محرمیتی داشته دایی یا عموی یا برادر زاده او بوده باشد. یا این ارتباط جهت آشنایی بیشتر برای ازدواج باشد.
من حیث المجموع قضاوتی که در حیطه اختیارات و مسئولیت ما نباشد از روی جهالت است و در حیطه مسئولیت، قضاوتی که با اطلاعات و آگاهی کافی صورت نپذیرد هم از روی جهالت انجام گرفته است.
به دلیل آگاه بودن قدرت مطلق از نهان و آشکار همه چیز ،میگویند قضاوت مخصوص ذات مقدس خداوند است.

مرزبان خبری: مسافر رحیم
ارسال خبر: مسافر مظفر لژیون دوم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .