English Version
English

پیش‌زمینه قضاوت، قیاس است.

پیش‌زمینه قضاوت، قیاس است.

جلسه سوم از دوره پانزدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه مسافران نمایندگی زاگرس، با استادی مسافر صادق، نگهبانی مسافر ذبیح‌الله و دبیری مسافر‌علی‌حسین، با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» روز سه‌شنبه ‌12 خرداد‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
در ابتدا خداوند را شاکر و سپاسگزارم که توفیق داد این جایگاه را تجربه کنم و آموزش بگیرم. در مورد دستور جلسه، قضاوت و جهالت کنار هم هستند. هر چه جهالت بیشتر باشد، قضاوت بیشتر و هر چه دانایی ما بالاتر باشد قضاوت کمتر خواهد بود. کسی که تحت فرمان نفس اماره است، کارهای خلاف و ضد ارزش انجام می‌دهد. قضاوت هم در همین مرتبه و نشان‌دهنده جهل و نادانی است.
به عنوان مثال اگرحکمت خداوند اینگونه بوده که برای شخصی مشکل مالی به وجود بیاید و یا عزیزی را از دست بدهد، ما قضاوت می‌کنیم که این مجازات فلان کار او است و خود را در حکمت خدا شریک می‌دانیم. گاهی کار به جایی می‌رسد که داغ قضاوت افراد از داغ فرزند برای شخص آزاردهنده‌‌تر می‌شود.

قضاوت در مورد افراد باعث می‌شود که دانایی من پایین بیاید. وقتی فکر و انرژی من برای قضاوت هدر می‌رود، از پرداختن به خود و آموزش عقب می‌مانم. پیش‌زمینه قضاوت، قیاس است و آن هم متأثر از مثلث جهالت یعنی ترس و منیت است و می‌دانیم که ترس و منیت باعث عدم یادگیری می‌شود. پس اگر مدت زیادی است که در کنگره هستیم و آن‌گونه که باید باشیم، نیستیم باید ببینیم کجا اشتباه کرده‌ایم و برای خودمان کم گذاشته‌ایم.
اگر بخواهیم در مورد کسی قضات کنیم باید جای آن شخص باشیم و این شدنی نیست. اگر بخواهیم به راه رفتن کسی ایراد بگیریم باید مدتی کفش او را بپوشیم. به راحتی به شخص می‌گوییم تو زندگی کردن بلد نیستی درحالی‌که اصلاً سر جای او نیستیم و وضعیت روحی روانی و دیگر ابعاد زندگی او را نمی‌دانیم.

تایپ گزارش: مسافر رضا لژیون 8
عکس: مسافر حسن لژیون 7
بارگزاری و ارسال: مسافر محمد لژیون 8
مسافران نمایندگی زاگرس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .