English Version
English

قضاوت کردن باعث از دست دادن انرژی ما می‌شود

قضاوت کردن باعث از دست دادن انرژی ما می‌شود

جلسه نهم از دوره چهارم لژیون سردار نمایندگی ملاصدرا بااستادی همسفر فاطمه، نگهبانی راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه و دبیری همسفر مرضیه بادستور‌جلسه «قضاوت و جهالت» در روز دوشنبه مورخ ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

از نگهبان و دبیر جلسه که به بنده اجازه دادند تا در کنار شما آموزش دریافت کنم و همچنین از راهنما خود خانم مریم که آموزش‌های امروز را مدیون ایشان هستم، تشکر می‌کنم.

دستور جلسه امروز قضاوت و جهالت است. قضاوت به معنا قاضی بودن و جهالت به معنا جهل و نادانی است؛ به‌طوری‌که که هرقدر انسان نادان‌تر باشد قضاوت بیشتری راجع به دیگران دارد و باید از قضاوت بر مبنا جهالت پرهیز کنیم. قضاوت ما زمانی شروع می‌شود که منِ همسفر راجع به شخص یا موضوع اطلاع ندارم و شروع به قضاوت و درنتیجه صدور حکم می‌کنم. 

اشخاصی که به دنبال قضاوت هستند از جهل و نادانی آنان است که ترسی از قضاوت کردن دیگران ندارند. آن‌ها نه‌تنها موجب تخریب خود و دیگران می‌شوند بلکه از آسایش و آرامش نیز برخوردار نیستند.

هرکسی نمی‌تواند قضاوت کند، زیرا این امر بسیار مشکل است. شخصی می‌تواند قضاوت کند که علم و دانش آن را داشته و یک سری مراحل را با آموزش، پشت سر گذاشته باشد. در جزوه جهان‌بینی مثلث جهالت در مقابل مثلث دانایی قرار دارد. با تقویت مثلث جهالت، ما شروع به قضاوت می‌کنیم؛ بنابراین باید دانایی خود را افزایش دهیم تا کسی را قضاوت نکنیم. قضاوت کردن باعث از دست دادن انرژی و مانع درمان و آموزش ما می‌شود. 

قضاوت توسط انسان‌ها، ناشی از ترس، منیت و ناامیدی آنان است که با قضاوت کردن‌ راجع به دیگران می‌خواهند از مشکلات خود فرار کنند؛ بااین‌وجود، ما نباید کسی را قضاوت کنیم چراکه فقط ظاهر موضوع را می‌بینیم و از باطن زندگی و مشکلات آن‌ها اطلاع نداریم.

قضاوت سه رکن اصلی دارد که شامل جمع‌آوری اطلاعات، پالایش اطلاعات و نتیجه‌گیری و اجرا حکم می‌شود که بازهم نتيجه درست بودن اطلاعات کار مشکلی است. قضاوت مانند دانه‌هایی است که کاشته و برداشت می‌کنیم.

چنانچه کسی را قضاوت کردم، دست زمانه من را در همان‌ شرایط قرار می‌دهد ‌تا مورد قضاوت دیگران قرار گیرم؛ اما ما با آموزش‌های کنگره آموختیم که دوربین به سمت خودمان‌ باشد؛ زیرا عادلانه‌ترین نوع قضاوت، قضاوت راجع به خودمان است که با افزایش دانایی می‌توانیم ریشه مشکلات را پیداکرده و مسائل را به‌راحتی حل کنیم. 

در پایان از زحمات شما عزیزان تشکر می‌کنم و خداوند را شاکر هستم که در مسیر کنگره قرارگرفته و توانستم با آموزش‌های ناب آن، دوربین را به سمت خود بگیرم و با دوری از ضد ارزش‌ها در مسیر ارزش‌ها حرکت کنم.

مشارکت اعضا:

مشارکت راهنما همسفر سعیده: (لژیون پنجم)
خدا را شکر می‌کنم که امروز توفیق حضور در لژیون سردار را دارم. دستور جلسه امروز کمی متفاوت بوده و با دستور جلسه هفتگی قضاوت و جهالت یکسان شده است. دو واژه قضاوت و جهالت که در این دستور جلسه آمده می‌خواهد به ما بفهماند که منشأ قضاوت بی‌مورد ما جهل و ناآگاهی یا همان مثلث جهالت در درون خود ما است. زمانی که توهم دانایی به سراغ ما می‌آید یعنی دانایی و اطلاعات ما بیشتر است و با آن میزان دانایی که دارم می‌توانم قضاوت کنم اما باید بدانیم که قاضی و داور اصلی خداوند است و بعدازآن کسانی هستند که علم و قوانین آن را می‌دانند و در جایگاه خود قضاوت می‌کنند.

آقای مهندس می‌فرمایند: قاضی، یک فرد ناآگاه بین آن دو فرد آگاه است یعنی آن دونفری که خود می‌دانند گناهکار چه کسی است و قاضی بر اساس صحبت‌هایی که می‌شود قضاوت و حکم خود را اجرا می‌کند؛ بنابراین من باید بدانم هر چیزی که با چشمم دیدم راجع به آن قضاوت نکنم و قضاوت اصلی را به عقل خود بسپارم. عقل من باید تصمیم بگیرد که من چگونه صحبت کنم و یا قضاوت را انجام دهم. آقای مهندس در سی‌دی نامه ۵ می‌فرمایند: انجام اعمال منفی، باعث خروج از صراط مستقیم و تأثیر منفی بر سیستم ایکس ما می‌شود. قضاوت نیز یکی از آن موارد است. قضاوت اگر در ذهن باشد که هرلحظه یک‌چیزی به سراغ ما می‌آید و آرامش را از ما می‌گیرد و اگر به‌عنوان کلام بیان شود، دیگر آن کلام از ما نیست تا این‌که ما آسایش و آرامش خود را ازدست‌داده و باعث می‌شود که سیستم ایکس به‌درستی کار نکند، درنتیجه ما درگیر یک سری بیماری‌ها می‌شویم.

در سی‌دی قاضی آقای مهندس فرمودند‌: افرادی که همیشه گِله و شکایت دارند کسانی هستند که در امتحانات مردود می‌شوند و آن‌هایی که صبر، تلاش و تحمل می‌کنند قبول‌شده و کسانی که شاکر هستند شاگرداول می‌شوند؛ بنابراین سعی کنیم همیشه شاکر خداوند باشیم و از فرصت‌هایی که در اختیار ما گذاشته می‌شود در زمینه خدمت، نهایت استفاده را ببریم و قضاوت‌های بی‌مورد نداشته باشیم؛ همچنین باید به آن شناخت و آگاهی برسیم که دیگران را قضاوت نکنیم. امیدوارم که از این دستور جلسه نیز نهایت استفاده را برده و قدردان حضورمان در لژیون سردار باشیم.

مشارکت همسفر بتول: (لژیون دوم)
در باب دستور جلسه امروز که قضاوت و جهالت است می‌بینیم که دو کلمه قضاوت و جهالت در کنار هم قرارگرفته‌اند. باید متوجه باشیم زمانی ما قضاوت انجام می‌دهیم که در وجود خود ما نادانی و جهل وجود دارد. اگر آگاهی، دانش و دانایی ما بالا باشد هرگز کسی را قضاوت نمی‌کنیم. در کنگره مثلثی با اضلاع معرفت، عدالت و عمل سالم وجود دارد. ما می‌دانیم که قضاوت یک عمل ناسالم است و نباید انجام دهیم؛ چراکه با انجام آن، معرفت یا آگاهی ما در سطح پایینی قرارگرفته و لازم است که آگاهی خود را افزایش دهیم تا دیگران را قضاوت نکنیم.

آقای امین در سی‌دی قضاوت می‌فرمایند: زمانی که من راجع به كسی قضاوت کرده و حس بدی به او دارم، با مجازات و صدور حکم، درست مثل این است كه با موشک به شهر وجودی او شلیک كرده‌ام؛ ممكن است موشک‌ها هزاران كیلومتر دورتر از او منفجر شود اما بااین‌حال باعث ناراحتی و ایجاد احساس تنفر و حال بد او خواهد شد. ازآنجایی‌که این موشک‌ها از قلب و اندیشه یک انسان رهاشده، به‌طور حتم به فرد اصابت کرده و تخریب و ویرانی ایجاد می‌کند. در همه حال لازم است از جهل و نادانی خود به خداوند پناه ببریم و سعی کنیم قضاوت نکنیم.

مشارکت همسفر زینب: (لژیون هشتم)
دستور جلسه در مورد قضاوت و جهالت است. قضاوت به معنی داوری کردن و جهالت به معنی نادانی که ما در آن قرارگرفته‌ایم و به زمان احتیاج داریم تا بتوانیم با دریافت دانش و آگاهی به دانایی دست پیدا کنیم. باوجوداین دستور جلسات می‌توانیم دانایی خود را افزایش داده و به دانایی مؤثر تبدیل کنیم. آقای امین در سی‌دی قضاوت می‌فرمایند: کسی که به دنیا می‌آید مانند یک قاضی است و فقط باید قاضیِ خود باشد و خودش را قضاوت کند که آیا من این مسیر را بروم یا نه و یا من با این افراد نشست و برخواست داشته باشم یا نه! اما زمانی که من انگشت اشاره خود را به سمت کسی می‌گیرم تا او را قضاوت کنم باید بدانم که سه انگشت دیگر به‌طرف خودم گرفته‌شده است؛ یعنی اگر من به خودم اجازه قضاوت طرف مقابل را داده باشم باید بدانم که سیستم کائنات طوری عمل می‌کند که سال‌ها مورد قضاوت دیگران قرار بگیرم.

آقای مهندس می‌فرمایند: قضاوت در جامعه بشریت مربوط به قاضی است که با علم و تحصیلاتی که دارد می‌تواند قضاوت کرده و حکم را اجرا کند اما باوجود علم و دانش مخصوص، ممکن است که سال‌های بعد متوجه قضاوت اشتباه خود شود. اکنون‌که مسیر کنگره برای ما بازشده بهتر است با دریافت آموزش‌ها کسی را قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت دیگران هم قرار نگیریم.

تایپ: همسفر رحیمه رهجوی راهنما همسفر سعیده (لژیون پنجم) و راهنمای تازه‌واردین همسفر ارغوان
ویرایش و ویراستاری: راهنما همسفر آسیه (لژیون یازدهم)
عکاس خبری: همسفر شهلا رهجوی راهنما همسفر سعیده (لژیون پنجم)
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .