English Version
English

نیروی منفی در کمین است انسان را از صراط‌ مستقیم باز دارد

نیروی منفی در کمین است انسان را از صراط‌ مستقیم باز دارد

خداوند را هزاران بار شکر که به من فرصت خدمت‌گزاری در این جایگاه را داد. صحبت‌های خود را با  آیه‌ای از قرآن در مورد قضاوت کردن آغاز می‌کنم . ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید؛ زیرا بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ‌کدام از شما دیگری را غیبت نکنید. آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده‌ خود را بخورد، به‌یقین همه‌ شما از این امر کراهت دارید. تقوای الهی را پیشه خود کنید که خداوند توبه‌ پذیر و مهربان است. هیچ‌کس از درون انسان‌ها و نیت آن‌ها جز خدا آگاه نیست؛ پس این پروردگار عالم است که می‌داند در دل هر شخص چه می‌گذرد، بنابراین قضاوت و داوری هم مختص اوست.

قضاوت و جهالت درست در نقطه‌ مقابل هم قرار دارند. برای انجام قضاوت به‌پیش دانسته‌ها، آگاهی و اطلاعات نیازمندیم؛ اما برای جهالت که درست در نقطه‌ مقابل دانایی قرار دارد نیاز به‌پیش دانسته‌ها نیستیم. زمانی که انسان خلق شد و خداوند قدرت اختیار را به او تفویض کرد صفت قضاوت هم در کنار بسیاری صفات دیگر در وجود انسان قرار داد، برای این‌که انسان در مسیر رسیدن به تکامل به امر قضاوت نیاز دارد؛ اما قضاوتی که مربوط به اعمال و رفتار خودش باشد تا با اصلاح و ارتقاء آن‌ها رشد پیدا کند ازآنجایی‌که نیروهای منفی همیشه در کمین هستند تا انسان را از مسیر اصلی خود که صراط مستقیم است بازدارند به همین جهت از جهل انسان استفاده می‌کنند.

انسان را وارد بازی قضاوت در مورد دیگران می‌کنند و برای امر قضاوت در مورد دیگران قضاوتی که مربوط به ما نمی‌شود بسیاری از ضد ارزش‌های دیگر زیرا ظن و گمان بد،  تجسس و غیبت وارد مرحله‌ی عمل می‌شوند و درنتیجه‌ این امر امنیت انسان سلب می‌شود.‌ همان‌طور که می‌دانیم ما شغلی به نام قضاوت داریم و افرادی که در این حرفه مشغول فعالیت هستند، سال‌ها درس می‌خوانند و آموزش می‌بینند و بابت انجام کار خود مزد دریافت می‌کنند و باوجود تمام آموزش‌ها و اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند. گاهی ممکن است در صدور حکم دچار اشتباه شوند آن‌وقت چه طور می‌شود من انسان به‌جای این‌که انرژی خود را صرف شناخت گوهر وجودی خودم کنم آن را در مسیر قضاوت در مورد  دیگران هدر می‌دهم.

انسان‌ها اکثراً به قضاوت منفی در مورد دیگران دست می‌زنند برای این‌که بتوانند نقص‌ها و ناتوانی‌های خود را پوشش دهند، اما اگر انسان به شناخت و درک درستی از خود دست یابد و این موضوع را درک کند که انعکاس اعمالش به او برمی‌گردد آنگاه به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کند و بر اساس اطلاعات محدود و ظاهری و بدون آگاهی از باطن نیات انسان‌ها به قضاوت اعمالشان دست نمی‌زد. ان‌شاءالله همه‌ ما بتوانیم با افزایش دانایی خود در مسیر ارزش‌ها قدم برداریم و ازآنچه شایسته‌ی نام انسانیت نیست فاصله بگیریم.

رابط خبری: همسفر بهار مرزبان خبری پارک پردیسان پردیس
نویسنده: راهنما همسفر شادی از نمایندگی رودهن (رشته ورزشی والیبال) در پارک پردیسان پردیس
ویراستاری و ارسال: همسفر اعظم ورزشبان شطرنج از نمایندگی‌ صالحی در پارک طالقانی
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .