English Version
English

قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم

قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم

ششمین جلسه از دوره چهارم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی بیرجند به استادی همسفر فاطمه، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه‌ی (قضاوت و جهالت) روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

به نام قدرت مطلق الله
دستور جلسه‌ی امروز در مورد قضاوت و جهالت است. آقای مهندس دژاکام فرمودند:  قضاوت پیش‌نیازهایی دارد مانند صبر، علم، آگاهی، تقوا و عدالت ولی جهالت پیش‌نیازی لازم ندارد و به دنبال آن ترس، منیت و ناامیدی ایجاد می‌شود. کبر، حسد و طمع همه از میوه‌های جهالت هستند.
افرادی که به دنبال مصرف مواد مخدر رفتند و مصرف‌کننده شدند به خاطر جهل و ناآگاهی آن‌ها بوده است و وقتی وارد کنگره شدند با آموزش‌هایی که گرفتند نه تنها مصرف مواد مخدر را کنار گذاشتند بلکه باعث شد ضد ارزش‌های دیگر را هم کنار بگذارند. قاضی وقتی یک پرونده را بررسی می‌کند علاوه بر او هیئت منصفه هم پرونده را بررسی می‌کنند و در این‌جا ممکن است آن قاضی و هیئت منصفه دچار اشتباه شوند. مثلاً برای شخصی که قاتل نبوده حکم اعدام صادر کنند و چندین سال بعد مشخص می‌شود این شخص قاتل نبوده است. حال وقتی یک قاضی که این همه اطلاعات دارد اشتباه می‌کند من به نوعی باید قاضی خودم باشم و خودم را قضاوت کنم و راجع‌به دیگران قضاوت نکنم چون باعث تخریب خودم می‌شود.
اگر در مورد دیگران تجسس کنم این تجسس در مورد من انجام خواهد شد و اگر غیبت هم بکنم همین‌طور مورد غیبت قرار خواهم گرفت.
وقتی خداوند انسان را خلق کرد به ساکنین آسمان‌ها می‌گوید من انسان را از خاک خلق کردم و همان‌طوری که پتاسیم، کلسیم و منیزیم در خاک وجود دارند این‌ها همه در خلقت جسم انسان وجود دارد. ساکنین اعتراض کردند و گفتند این انسان پس از خلقت در زمین فساد و خون‌ریزی خواهد کرد خداوند پاسخ می‌دهد من می‌دانم آنچه شما نمی‌دانید و می‌دانم چه کاری انجام دادم چه موجودی خلق کردم و در زمان خلقت انسان به او قدرت اختیار داد که باعث شد انسان بالاتر از نباتات، جمادات و حیوانات قرار گیرد و با اختیار خود می‌تواند راه تقوا را انتخاب کند یا راه ضدارزش و خطا را برگزیند.

خداوند علاوه بر این که قدرت اختیار را به انسان داد قدرت قضاوت را هم در او قرار داد و این قضاوت یک نیروی فطری است. وقتی انسان از خواب بیدار می‌شود شروع می‌کند به قضاوت کردن به عنوان مثال این کار را انجام دهم یا نه و یا به این مکان بروم یا نه، به کنگره بروم یا نروم و این‌ها نیروی قضاوتی است که در انسان وجود دارد. خداوند در این‌جا  یک عملیات شعبده‌بازی انجام می‌دهد و می‌گوید برای یافتن گنج باید جستجو کنید و دو راه وجود دارد و انسان باید راه گلستان و بهشت را انتخاب کند و یا راه خارستان و جهنم را انتخاب کند. زمانی که از راه گلستان و خوب وارد می‌شود منتهی می‌شود به خارستان و وقتی که از خارستان وارد می‌شود انتهای آن به بهشت و گلستان می‌رسد یعنی منظور این است که انسان وقتی که راه سخت را انتخاب کند انتهای آن آسانی است و زمانی که راه آسان را انتخاب کند انتهای آن سختی است. انسان‌هایی را در نظر بگیرید که ثروتی را از طریق قمار و دزدی به دست آورده‌اند نتیجه آن این می‌شود که بعد از مدتی این ثروت را ممکن است از دست بدهند ولی انسان‌هایی که از راه کوشش و تلاش و راه حلال ثروتی را به دست آورده‌اند این ثروت ماندنی است و ممکن است  پس از مرگ آن‌ها هم فرزندان و نوه‌ها از آن استفاده کنند.

حضرت مسیح می‌فرمایند: قضاوت نکنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید و یکی از نکته‌های مهم جهان‌بینی این است که با هر دستی بدهی با همان دست پس می‌گیری پس این قانون جهان هستی است که همه چیز به خودمان برمی‌گردد. قضاوت کار هر کسی نیست و ما اگر می‌خواهیم قضاوت کنیم بهتر است باغچه خودمان را بیل بزنیم و از خودمان فیلم‌برداری کنیم چون کسانی که کارشان قضاوت است نیاز به اطلاعات کافی دارند  و باز هم ممکن است اشتباه کنند.
به امید این‌که همیشه خودمان را قضاوت کنیم و اگر خواستیم دیگران را قضاوت کنیم با اطلاعات کافی باشد  و از روی ظن و نیروهای منفی نباشد. با تشکر که به صحبت‌های من گوش کردید.

رهایی چهل سی‌دی همسفر فاطمه و همسفر حمیده رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون دوم)

اهدای لوح سردار

تایپ و ویرایش: همسفر محبوبه رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون دوم)

عکاس: همسفر مهناز رهجوی راهنما همسفر معصومه ( لژیون دوم)

ارسال خبر: همسفر زهرا خدمت‌گزار سایت

همسفران نمایندگی بیرجند

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .