English Version
English

بر کرسی قضاوت

بر کرسی قضاوت

انسان موجودی است که از ابتدا گویی قاضی به دنیا آمده و مرتب در حال قضاوت کردن است و این را هم نشانه عقل و درایت و هوش بالای خودش می‌داند و پیش خودش فکر می‌کند که همه‌چیز را می‌داند.
من در طول زندگی‌ام این کار را به کرار تکرار کردم و هر بار هم به بن‌بست برخورد کردم ولی نه‌تنها درسی از آن نگرفتم، بلکه در قضاوت خود هم پافشار بودم و همه‌چیز را در ذهن خودم برای محکوم کردن، طرف مقابل آماده می‌کردم؛ حالا گاهی آن محکوم همسرم یا فرزندان یا دوستان و آشنایان من بودند و من این را باور نداشتم که شاید بیان این فکر و این قضاوتی که من انجام داده‌ام ده یا صد قدم جلوتر از آن عملی باشد که طرف مقابل من انجام داده است و بابیان آن نه‌تنها خودم را تخریب می‌کنم، بلکه این جسارت را به او می‌دهم که اگر هم آن عمل ضد ارزش را انجام نداده حالا این کار را انجام خواهد داد و بیشتر دودش در چشم خودم می‌رود و در آخر یک حال خراب برای خودم و اطرافیانم درست می‌کنم.

قضاوت فقط از طرف انسان‌هایی رخ می‌دهد که جهالت دارند؛ ولی من نا‌آگاه این را نمی‌دانستم؛ امّا با ورود به کنگره و آموزش‌هایی که در این مکان مقدس به من همسفر دادند، گویی چشمان غبارگرفته‌ام را با آبی پاک و دانشی عظیم شست‌وشو دادند و نوع نگاه مرا به زندگی و اتفاقات اطرافم عوض کردند. من در کنگره آموختم که زمانی که می‌خواهم انگشت اشاره‌ام را به‌طرف کسی بگیرم و در مورد او اظهار و نظر کنم، سه انگشت دیگر من به‌طرف خودم است و این سه‌به‌یک است یعنی سه تا از عیب‌های خودت را اول ببین و بعد به دنبال عیب‌های دیگران باش و من این را نمی‌دانستم و همیشه در ذهنم حق با خودم بود.

کنگره معتقد است، انسان‌ها هرچقدر دانایی و آگاهی داشته باشند کمتر بر کرسی قضاوت می‌نشینند؛ چون می‌آموزند که قضاوت کردن کار هرکسی نیست و احتیاج به گردآوری اطلاعات وسیعی دارد و برحسب گمان خود نباید هیچ‌کس را قضاوت و داوری کنیم. خداوند زمانی که انسان را خلق کرد به ملائک گفت من انسان را از خاک خلق کرده‌ام همه به او اعتراض کردند و خداوند فرمود من می‌دانم چیزی که شما نمی‌دانید. در آخر بابت آموزشهای ناب جناب مهندس و راهنمای بزرگوارم سپاسگزارم و برای این عزیزان از خداوند بهترینها را خواستارم.

نگارش: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دوم)
رابط خبری و عکس: همسفر مهتاج رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر الهام، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی اردستان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .