English Version
English

نفس‌اماره قضاوت را در ما ایجاد می‌کند

نفس‌اماره قضاوت را در ما ایجاد می‌کند

چهاردهمین جلسه از دوره نهم کارگاه‌های آموزشی‌ خصوصی کنگره۶۰ ویژه همسفران نمایندگی اسلامشهر با استادی همسفر شهناز، نگهبانی همسفر معصومه و دبیری همسفر فاطمه با دستورجلسه «قضاوت و جهالت» روز سه‌شنبه دوازدهم تیر ماه ساعت ۱۶:۰۰ برگزار شد.

سخنان استاد؛

در ابتدا خدای خود را شاکرم که خدمت در این جایگاه روزی من شد، از راهنمای عزیزم خانم نسرین و راهنمای محترم خانم خدیجه ممنونم که به من فرصت دادند در این جایگاه خدمت کنم. دستور‌جلسه امروز "قضاوت و جهالت" است، قضاوت و جهالت هردو در یک نقطه قرار دارند، هرچقدر انسان جاهل‌تر باشد دامنه قضاوتش وسیع‌تر است. استاد امین به خوبی این موضوع را مطرح کردند، ما وقتی کسی را قضاوت می‌کنیم مانند این است که با یک سلاح به سمت او شلیک می‌کنیم، در یک جنگ واقعی ممکن است تیرهایی که ما پرتاب می‌کنیم همه به هدف نخورد؛ اما در قضاوت هرجای دنیا که باشیم فرسنگ‌ها هم از هم فاصله داشته باشیم حس منفی و احساس ناراحتی در درون فرد اتفاق می‌افتد.
ما به کنگره می‌آییم تا تاریکی‌های خود را درمان کنیم، نفس‌اماره با ما چه می‌کند؟ قضاوت را در ما به‌وجود می‌آورد تا عیب‌ها و ضعف‌های خود را نبینیم و راجع‌به دیگران قضاوت کنیم، ما تاریکی درون خود را نمی‌بینیم و شروع به قضاوت دیگران می‌کنیم‌. من یک سفر‌اولی هستم وقتی به کنگره می‌آیم مسافرم، سفر‌اولی‌ها و سفردومی‌ها را قضاوت می‌کنم و این نشان‌دهنده جهل، ناآگاهی و ضعف من است که آن‌ها را نمی‌بینم و دوربین من بیش‌تر روی اطرافیان من است و می‌گویم حالا که مسافرم به کنگره آمده چرا درست سفر نمی‌کند و دائما در حال قضاوت دیگران هستم و فکر می‌کنم خودم از همه بهتر هستم و هیچ عیب و نقصی در من وجود ندارد و عملکرد دیگران است که مشکل دارد.
خداوندمتعال تمام صفات خود را در انسان نهاده است این من هستم که می‌توانم از این صفات در جهت مثبت و سازندگی و یا در جهت تخریب دیگران استفاده کنم. من دیگران را قضاوت می‌کنم و نسبت به آن‌ها بدبین می‌شوم و براساس آن قضاوت‌ها با آن‌ها رفتار می‌کنم و آسیب آن شامل حال من و اطرافیانم می‌شود و به دیگران آسیب می‌زنم. من در سفر اول مسافرم را قضاوت می‌کردم و باعث می‌شدم مسافرم درست سفر نکند، وقتی تصمیم گرفتم دوربین را به سمت خودم برگردانم و تاریکی‌های درون خود را ببینم آن‌موقع بود که مسافرم درست حرکت کرد. ما باید این را بدانیم که اگر می‌خواهیم راه رفتن دیگران را قضاوت کنیم حتماً باید کفش‌های او را‌ به پا کنیم و با آن راه برویم، چون ما در شرایط او قرار نداریم و سختی‌ها و دشواری‌های او را درک نمی‌کنیم، پس نمی‌توانیم او را قضاوت کنیم.
افرادی هستند که جایگاهشان از ما بالاتر است و ما خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنیم و از پیشینه و سختی‌هایی که او در زندگی متحمل شده هیچ اطلاعی نداریم و فقط حال او را می‌بینیم و خود را با او قیاس می‌کنیم و بعد قضاوت می‌کنیم که چرا من باید این سختی‌ها را تحمل کنم و او در رفاه و آسایش باشد و این کار من باعث می‌شود در تاریکی بیش‌تری فرو بروم؛ ولی وقتی منطقی فکر می‌کنم تاریکی‌ها را از خود دور می‌کنم و هرگز به خودم اجازه نمی‌دهم در مورد دیگران قضاوت کنم. تنها کسانی‌که می‌توانند ما را قضاوت کنند خداوند، پدر و مادر و راهنما هستند، چراکه خداوند ما را خلق کرده است و می‌تواند همه ما را قضاوت کند و راهنما و پدر و مادر نیز این اجازه را دارند که برای کمک و هدایتمان ما را قضاوت کنند. من که هیچ‌کس را نمی‌شناسم و قضاوت می‌کنم باعث می‌شود که نتوانم عیب‌های خود را برطرف کنم.

در این سه‌سالی که من در کنگره آموزش گرفتم فهمیدم که هرکس در جایگاه خودش و طبق عدالت قرار دارد. سفر اول ما سه‌سال طول کشید، در این مدت خیلی افراد ما را قضاوت کردند؛ ولی من هرگز ناراحت نشدم. بعد از رهایی حال خوشی را یافتم که هرگز آن را تجربه نکرده بودم و با خود گفتم اشکالی ندارد که من مورد قضاوت قرار گرفتم و اذن رهایی و حال خوش من در این روز بود که خداوند مهربان آن را روزی ما کرد و با تمام وجود آن را حس کردم. خدا را شکر می‌کنم که به کنگره می‌آییم و آموزش می‌بینیم، هرکس ما را قضاوت می‌کند از روی جهل و نادانی خود است و ما به آن آگاهی رسیدیم که هیچ‌وقت راجع‌به دیگران قضاوت نکنیم و تلاش کنیم تا در مسیر صراط‌مستقیم حرکت کنیم. همه ما به این دنیا آمده‌ایم که آموزش بگیریم و چون صفات خدا در ما وجود دارد شبیه خداوند شویم، درجهت تزکیه و پالایش خود قدم برداریم و با قضاوت نکردن و دیدن تاریکی درون خود درجهت ارزش‌ها قدم برداریم و به جایی برسیم که از آن انشعاب یافتیم. از این‌که به صحبت‌های من توجه کردید متشکرم.

 

رهایی چهل‌سیدی همسفر زهرا‌ رهجوی راهنما همسفر بیتا لژیون (پنجم)

تایپ و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر خدیجه

 

 

ویرایش: راهنمای تازه‌واردین همسفر مریم 

عکاس خبری: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر زهرا لژیون (سوم)

همسفران نمایندگی اسلامشهر 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .