English Version
English

هر چه کنی به خود کنی

هر چه کنی به خود کنی

دوازدهمین جلسه از دوره چهارم سری جلسات هماهنگی خصوصی لژیون سردار هم‌سفران نمایندگی بیهقی سبزوار به استادی همسفر نرگس و نگهبانی موقت همسفر زهره و دبیری موقت همسفر مریم در روز دوشنبه مورخ١۴٠٣/۴/۱۱ با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» رأس ساعت ١۵ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان نرگس هستم همسفر، از نگهبان جلسه خانم زهره سپاسگزارم که به من اجازه دادند در این جایگاه آموزش بگیرم و خدمت کنم.
دستور جلسه امروز درباره قضاوت و جهالت است، اگر ما در مورد موضوعی که به ما مربوط نمی‌شود دیگران را قضاوت کنیم عملا انسان جاهلی هستیم و این دو واژه رابطه مستقیمی باهم دارند: جهالت بیشتر حتماً قضاوت بیشتر را به دنبال خواهد داشت. اگر ما دیگران را مورد قضاوت قرار بدهیم باید مطمئن باشیم که روزی ما هم مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت.

به‌طورکلی در هستی هر کاری انجام بدهیم نتیجه آن به خودمان برمی‌گردد؛ که شاعر دراین‌باره خیلی زیبا می‌گوید: «هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی» بالفرض اگر غیبت‌کنیم دیگران هم غیبت ما را می‌کنند، اگر ظلم کنیم حتماً روزی به ما ظلم خواهد شد. قضاوت مثل تیری می‌ماند که به‌طرف فردی که در موردش قضاوت می‌کنیم پرتاب می‌شود و هیچ‌چیزی در مسیر نمی‌تواند مانعش شود و بالاخره به فرد مقابل می‌رسد و حالش را خراب می‌کند.

ولی قضیه در همین‌جا به پایان نمی‌رسد و روزی آن تیر به‌طرف خود ما برمی‌گردد و حال خودمان را هم خراب می‌کند. گاهی اتفاق می‌افتد که بدون علت احساس می‌کنیم حالمان خوب نیست و حس خوبی نداریم و این ممکن است به علت اعمال و قضاوت‌های خود ما درگذشته باشد که تاوان آن را پس می‌دهیم. پس من همسفر باید سعی کنم که هیچ‌کس را در هیچ زمانی مورد قضاوت قرار ندهم چه نزدیکانم، چه خانواده و چه دوستان و آشنایان را.

وقتی می‌خواهیم کسی را قضاوت کنیم باید از خودمان بپرسیم که آیا این موضوع به من ارتباطی دارد یا نه؟ و حتماً به این نتیجه می‌رسیم که ارتباطی ندارد. ما فقط اجازه داریم در مورد خودمان قضاوت کنیم. و باید بدانیم تنها دستگاهی که می‌تواند بندگان را مورد قضاوت قرار بدهد سیستم الهی است.


تایپ: مریم همسفر حسن (لژیون یکم)
عکس: دستیار مرزبان خبری همسفر اشرف (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال به سایت: همسفر اشرف (لژیون دوم)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .