English Version
English

قضاوت نکنیم تا قضاوت نشویم

قضاوت نکنیم تا قضاوت نشویم

دومین جلسه از دوره یازدهم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره ۶۰ نمایندگی بیهقی سبزوار در روزهای دوشنبه با استادی همسفر مریم نگهبانی همسفر مریم و دبیری همسفر هانیه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت »در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱۱ رأس ساعت ۱۶ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان مریم هستم همسفر از نگهبان جلسه ممنونم که استادی این جلسه را به من سپردند تا آموزش بگیرم و خدمت کنم . قضاوت یعنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن و ناآگاهی است . متأسفانه یکی از عادت‌های بدی که در میان ما ایرانی‌ها رواج دارد مخصوصاً در دورهمی ها و مجالس قضاوت‌هایی به‌ناحق است که بین افراد ردوبدل می‌شود.

مثلاً دو نفر که در حال صحبت هستند اگر خانم و آقا باشند و باهم نسبتی هم نداشته باشند سریع مورد قضاوت قرار می‌گیرند یا اگر دوستی یا آشنایی با ما در مورد مسئله‌ای صحبت کند به‌جای هم دردی با او شروع به قضاوت می‌کنیم که بله خدا جای حق نشسته خوب جواب تو را داد ازبس‌که بی‌رحم بودی و از این قبیل حرف‌ها یا این‌که در اداره‌ای کسی استخدام می‌شود می‌گویند فلانی پارتی داشته و هزاران قضاوت نادرست دیگر.

حتی یک سری واکنش هم نشان می‌دهیم و محکوم و مجازات هم می‌کنیم شاید آبروی او را هم زیر سوال ببریم. درجاهایی که قضاوت به ما مربوط نمی‌شود نباید به این کار دست زد به ما ربطی ندارد. یکی از مهم‌ترین نکات جهان‌بینی این است که از هر دستی بدهی از همان دست هم می‌گیری اگر من بدی ظلم و قضاوت کنم نتیجه آن به خودم برمی‌گردد. اکثر قضاوت‌های ما از روی جهالت است که باعث تخریب اول به خودمان و بعد به‌طرف مقابل می‌شود.

همچنین آرامش و آسایش را از من سلب می‌کند چون همیشه در حال جنگیدن درون خودم هستم با این کار باعث می‌شود من به سمت ضد ارزش‌هایی مثل کینه حسادت و نفرت بروم . همه قضاوت‌ها بد نیستند قضاوتی که به خودمان داریم قابل‌ستایش است چون به نواقص خودم پی می‌برم و سعی در بهبود آن‌ها دارم ولی قضاوت‌هایی که برای مردم هست کار را خراب می‌کند چون منفی است .

باید بدانیم بهترین قاضی خداوند و سیستم کائنات است و مو را از ماست بیرون می‌کشد . پس اگر به این نکته توجه کنیم که نظارت‌گر ماهری بالای سر ما هست هیچ‌وقت به خودمان اجازه این کارها را نمی‌دهیم شاید این سؤال برای شما باشد اگر قضاوت بد هست چرا راهنماها و معلمان حق این کار رادارند؟ پاسخش این است که اگر آن‌ها قضاوت نکنند پس چه کسی می‌خواهد نواقص ما را بگوید و راه درست نشان مان دهد؟

از امروز تصمیم بگیریم قضاوت ما عشق ورزیدن به مردم باشد و این‌که معتقد به جواب از طرف سیستم کائنات و خداوند باشیم و دست از قضاوت‌های نادرست برداریم . بدانیم که قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت واقع نشویم . با شعری از مولانا در همین مورد صحبتم را تمام می‌کنم واز همه شما سپاس گزارم .

گر نداری دانش ترکیب رنگ   بین گل‌ها زشت یا زیبا مکن
خوب دیدن شرط انسان بودن است   عیب را در این‌وآن پیدا مکن



تایپ: مریم همسفر مهدی (لژیون یکم)
عکس: دستیار مرزبان خبری همسفر اشرف (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال به سایت: همسفر اشرف (لژیون دوم)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .