English Version
English

قصاوت یعنی گمان بد بردن نسبت به دیگران

قصاوت یعنی گمان بد بردن نسبت به دیگران

هشتمین جلسه از دوره چهارم جلسات لژیون سردار ویژه همسفران نمایندگی زنجان به نگهبانی همسفر اعظم، ‌دبیری همسفر سحر و استادی ‌همسفر زهرا با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روز دوشنبه مورخ 11 خرداد‌ماه ۱۴۰3 رأس ساعت 15:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
وقتی که در مورد قضاوت و جهالت صحبت می‌شود، وقتی کلمه قاضی را می‌شنویم بلافاصله یک فرد دانا و فهیم با آگاهی بالا به ذهن ما خطور می‌کند و وقتی کلمه جهالت را می‌شنویم سریع یک فرد نادان یا یک فرد جاهل به ذهن ما خطور می‌کند.

خداوند هیچ‌وقت انسان‌ها را متفاوت نیافریده این ما انسان‌ها هستیم که چگونه راهمان را انتخاب کنیم. باید سعی کنیم که به سمت ارزش‌ها برویم باید حتماً آموزش ببینیم و علممان را بالا ببریم. کسانی که قاضی هستند با مدارک و شواهد باز هم نمی‌توانند قضاوت کنند شاید اشتباه کنند؛ بنابراین نباید دیگران را قضاوت کرد.

من خودم وقتی سی‌دی‌های مهندس دژاکام را گوش می‌کردم؛ متوجه شدم که من در گذشته اشتباهات زیادی داشتم و خودم متوجه نبودم و مدام مسافر خودم را قضاوت می‌کردم، اطرافیانم را با ظن بد و گمان بدقضاوت می‌کردم.

در قرآن کریم آمده که نباید گمان بد ببریم اگر این کار ادامه‌دار شود، مجبور هستیم تجسس کنیم و اگر تجسس کردیم؛ صددرصد طرف مقابل را قضاوت می‌کنیم و حکم صادر می‌کنیم‌ که کاردستی نیست.


 

مشارکت اعضا؛


همسفر ناهید:
قضاوت‌کردن دیگران براثر نادانی ماست. به نظر من وقتی ما کسی را قضاوت می‌کنیم مثل یک شمشیر دوطرفه است به خودمان هم ضربه می‌زند. با این کار وقت و  انرژی خود را که خیلی باارزش است، صرف شخص دیگری می‌کنیم. ما می‌توانیم این انرژی را صرف خودمان کنیم و خودمان را بسازیم. همان‌طور که حضرت علی می‌فرمایند؛ هر چیزی که برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند. وقتی من دوست ندارم کسی در زندگی من سرک بکشد و قضاوتم کند، خودم هم نباید این کار را بکنم.

همسفر پریسا:
به قول آقای مهندس دژاکام که فرمودند: همیشه در حال قضاوت‌کردن خودمان هستیم این که چه بپوشیم، چه بخوریم، اینها اشکالی ندارد؛ اما آن زمان مشکل‌دار می‌شود که بیایم دیگران را قضاوت کنیم آن موقع باید انتظار داشته باشیم، خودمان هم قضاوت شویم. همان‌طور که استاد امین دژاکام در سی‌دی «قضاوت» می‌فرمایند: ما زمانی که قضاوت می‌کنیم مثل این می‌ماند که موشک‌های خودمان را به‌طرف شهر وجودی آن شخص می‌فرستیم و آن شخص هم دوباره همان موشک‌ها را متقابلاً به‌طرف شهر وجودی ما می‌فرستد و این باعث اختلال در عملکرد ما می‌شود.

تایپ: همسفر سحر، راهنما همسفر غزال (لژیون سوم)
تنظیم و عکس ویرایش و ارسال: همسفر فرشته (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی زنجان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .