English Version
English

قضاوت یک فرآیند ذهنی است

قضاوت یک فرآیند ذهنی است

« به نام قدرت مطلق الله »

قضاوت یک فرآیند ذهنی است که زمانی که شخصی اطلاعات یا شواهدی را دریافت می‌کند که این اطلاعات پر کار و قابل تحلیل کردن باشد؛ سپس نتیجه گیری می‌کند که چه اتفاقی رخ داده است و یا چه اتفاقی باید انجام شود. قضاوت ممکن است برای این اطلاعات موجود یا ناموجود و تجربه‌های گذشته مقایسه با استاندارد و یا قوانین  و یا رویه‌های موجود صورت بگیرد، در واقع قضاوت به عنوان فرآیند اساسی برای انتخاب و تصمیم گیری در زندگی انسان محسوب می‌شود که شامل یک حرف و یا یک موضوع می‌باشد که قضاوت بکند یا نکند و قضاوت در کل سه رکن اساسی بایدداشته باشد؛ ۱) جمع آوری اطلاعات ۲) پالایش اطلاعات ۳) نتیجه گیری و اجرای حکم.

در نتیجه مهمترین نکته در قضاوت این است که اطلاعات باید به درستی و کامل دریافت شود، تحلیل معقولی انجام بگیرد و پيش بينی‌ها به دقت صورت بگیرد؛ البته باید توجه دا‌شت که هیچ فردی قادر به صد درصد صحیح قضاوت کردن نیست و ممکن است قضاوت که انجام می‌دهیم مواردی از مغایرت با واقعیت داشته باشد اما با تمرین، تجربه و  تعادل، با موفقیت مختلف می‌توان قضاوت خود را بهبود‌ بخشید و به تصمیم‌گیری مؤثرتری دست یابد درکل قضاوت چیزی نیست که شخص مقابل بتواند آن را به صورت مطلق کنار بگذارد. و اما جهالت به چه معنا می‌باشد: جهالت یک وضعیت اطلاعاتی است که نشان دهنده عدم داشتن دانش، آگاهی یا تجربه لازم درباره یک موضوع خاص یا درباره‌ امور عمومی است.

افرادی که در جهالت قرار دارند قادر به درک و تفکر صحیح درباره‌ موضوعات مختلف نیستند و ممکن است تصمیم نادرست بگیرند، یا عملکرد نادرستی داشته باشند. جهالت می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظهور کند از جمله؛ ۱)جهالت عملی‌: وقتی شخصی در یک موقعیت خاص قادر به انجام دادن اقدام صحیح نبوده و این موجب مشکلات و بحران هایی می‌شود. ۲)جهالت علمی: این نوع جهالت زمانی رخ می دهد که شخص دانش اطلاعات و تحصیلات لازم را در زمینه علمی یا فنی خاص نداشته باشد. ۳)جهالت اجتماعی: این نوع جهالت زمانی رخ می‌دهد که افراد در مورد مسائل اجتماعی فرهنگی یا سیاسی دانش کافی نداشته باشند. برای پیشگیری از جهالت؛ آگاهی، تحصیلات و آموزش لازم است‌. شناخت دقیق و صحیح از مسائل و موضوعات مختلف، تحلیل منطقی و بررسی کامل اطلاعات می‌تواند به افراد کمک کند که خود را در جهالت درگیر نکنند و تصمیم صحیح تری بگیرند همچنین ارتقاء سطح اطلاعات عمـومی و افزایش دسترسی به منابع و آموزش‌ها نیز می‌تواند به کاهش جهالت در جامعه کمک کند.

نویسنده: مسافر محمود ل۸

تایپ: مسافر رضا ل ۸

ویراستاری: مسافر یحیی ل۶

تنظیم و ارسال: مسافر رامین ل4

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .