English Version
English

قضاوت؛ فقط کار خداوند است

قضاوت؛ فقط کار خداوند است

زمانی که با کنگره آشنا شدم جزو اولین همسفرانی بودند که در شعبه گنجعلی‌خان حضور داشتند و افتخار اینکه هم‌لژیونی ایشان بودم نصیب من شده بود، همیشه با لبخند زیبا و حس آرامشی که از ایشان می‌گرفتم مرا مجذوب خودشان می‌کردند از آنجا که عشق به خدمت داشتند بعد از چند دوره ایجنتی شعبه گنجعلی‌خان، هم‌اکنون ایجنت نمایندگی سیرجان هستند در ادامه مصاحبه سراسر آموزشی داشتیم با راهنما همسفر مهری شما را دعوت می‌کنم به دیدن این مصاحبه زیبا؛

همسفر مهری، با شش سال مصرف تریاک مسافرشان وارد کنگره شدند، روش درمان DST داروی درمان شربت OT، به راهنمایی آقای محسن و خانم سحر مدت ده ماه و پانزده روز سفر کردند. رشته ورزشی مسافرشان والیبال و رشته ورزشی خودشان بدمینتون و شنا، مدت رهایی چهار سال و یازده ماه.

واژه قضاوت و جهالت را برایمان توضیح دهید.

جهالت از جهل و نادانی می‌آید یعنی کاری را بدون تفکر و دانایی انجام دادن و نتیجه خوبی هم ندارد. قضاوت یعنی داوری کردن و‌ تحلیل رفتارهای دیگران که فقط کار خداوند است.

از دستور جلسه قضاوت و جهالت چه چیزی برداشت کردید و آن را در زندگی خود کاربردی کردید؟

انگشت اشاره همیشه به سمت خودم باشد و با هر رفتار و گفتاری از سمت دیگران نتیجه‌گیری نکنم و اینکه اگر قضاوت کنم طبق سیستم کائنات در مورد من قضاوت خواهد شد، من فقط یک پارامتر و جزئی از مسئله را می‌بینم و نمی‌توانم از جز، کل  را تحلیل و بررسی کنم.

چه رابطه‌ای بین قضاوت و جهالت وجود دارد؟

قطعا رابطه مستقیمی دارد کسی که قضاوت می‌کند جاهل و نادان است و اگر بداند که قضاوت کار او نیست از انجام آن پرهیز می‌کند پس دانایی در این موضوع خیلی مهم است.

چه ابزاری باعث می‌شود از مثلث قضاوت و جهالت فاصله بگیریم؟

مثلث دانایی هست که طبق آن، انسان با کسب آموزش و تجربه و تفکر بر دانایی خود می‌افزاید و با آموزش جهان‌بینی می‌تواند از جهالت و قضاوت فاصله بگیرد.

قضاوت و جهالت در صور آشکار و پنهان چه تخریبی در انسان دارد؟

در صور آشکار باعث می‌شود رابطه‌ها خدشه‌دار شود و همیشه شخص در ارتباط با دیگران دنبال این است که گفتارها و رفتارها را خودش تحلیل کند و از بودن در کنار دیگران لذت نمی‌برد و آرامش را از خود و دیگران سلب می کند و استاد امین در سی‌دی  قضاوت فرمودند:« وقتی قضاوتی انجام می‌دهیم حتی اگر کیلومترها با آن شخص فاصله باشد مثل این است که داریم موشکی را به سمت آن پرتاب می‌کنیم و قطعاً آن شخص هم در جایی می‌خواهد که آن کار ما را پاسخ بدهد و این باعث از بین رفتن انرژی‌های درونی انسان می‌شودو به هر حال در قلب انسان سیاهی و تاریکی به وجود می‌آید».

از دیدگاه شما دانایی تا چه میزان می‌تواند در مورد قضاوت و جهالت موثر باشد؟

همان‌طور که گفتم دانایی نقطه مقابل جهالت است و فرد دانا هیچگاه ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودش مقایسه نمی‌کند.

چرا در این دستور جلسه قضاوت در کنار جهالت قرار گرفته است؟

زیرا زمانی که قضاوت صورت می‌گیرد به  دنبال آن سرزنش کردن، غیبت، قیاس و حس‌های منفی هم دربر خواهد داشت که این‌ها همه از جهالت و نادانی سرچشمه می‌گیرند.

فرق قضاوت کردن خودمان و قضاوت کردن دیگران چیست؟

بهتر است انسان همیشه خودش را قضاوت کند نه دیگران را زیرا هیچ‌کس بهتر از خودمان نمی‌تواند ما را بشناسد و در مورد ظاهر و باطن ما قضاوت داشته باشد.

اگر در مورد قضاوت تجربه یا خاطره‌ دارید برایمان بازگو کنید.

گاهی در مورد موضوعی از طرف مسافرم در ذهنم سریع قضاوت و حکم صادر می‌کردم و عکس‌العمل نشان می‌دادم که اگر همان لحظه صبوری می‌کردم نتیجه واقعی را می‌دیدم ولی الان آموختم که در مقابل رفتار و گفتار صبور باشم که با گذشت زمان متوجه می‌شوم که منظور چه بوده و خوشحال می‌شوم که آن لحظه قضاوت نکردم زیرا بدون تفکر عکس‌العمل نشان دادن، نتیجه را معکوس می‌کند.

لطفاً حس خودتان را از کلمات زیر بیان کنید.

قضاوت: فقط کار خداوند است
عدالت: برابری و مساوات
جهالت: نادانی
آقای مهندس: عشق ناب

و کلام آخر... 
وقتی قضاوت می‌کنیم حتی در ذهن‌مان داریم انرژی‌های خود را به راحتی از دست می‌دهیم و این شگرد نیروهای منفی و بازدارنده است که از جهل انسان سوءاستفاده می‌کنند و از ذهن انسان شروع می‌شود تا اینکه در کلام و رفتار انسان خودش را نشان می‌دهد. ان‌شاءالله از این انرژی‌هایی که خداوند و هستی در اختیار ما قرار داده در جهت مثبت و الهی استفاده شود تا زندگی همراه با آرامش داشته باشیم.

 

انجام مصاحبه: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
عکس: همسفر فرناز، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: همسفر اعظم رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی کریمان 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .