English Version
English

ما ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم

ما ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم

 سومین جلسه از دوره چهارم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی رضوی ویژه مسافران با استادی مسافر عباس نگهبانی مسافر مهدی و دبیری مسافر جمال با دستور جلسه ((قضاوت و جهالت)) در روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ رأس ساعت ۱۷ آغاز شد.

 خلاصه سخنان استاد:

 سلام دوستان عباس هستم یک مسافر. خداوند را شاکر و سپاسگزارم که توفیق حضور در جمع شما عزیزان را به من داد. از ایجنت و گروه مرزبانی که اجازه خدمت در این جایگاه را به من داده‌اند تشکر می‌کنم.
دستور جلسه این هفته "قضاوت و جهالت" است.

زمانی که در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم باعث می‌شود انرژی‌مان از بین برود، انرژی که باید صرف کارهای خودمان از جمله درمان و آموزش شود با قضاوت‌کردن در مورد انسان‌ها در ما تخریب ایجاد می‌کند و آرامش و آسایش ما سلب می‌شود. انسان همیشه بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و با اختیار خود راه خویش را انتخاب می‌کند و در هر جایگاه و مقامی دائماً در حال قضاوت است، برای مثال: چرا باید این لباس را بپوشی، چقدر چاق شدی، چرا این‌جوری راه می‌روی و... مثلی معروف در مورد قضاوت وجود دارد: اگر می‌خواهی درباره راه‌رفتن کسی قضاوت کنی کمی با کفش‌های او راه برو.
کسی که در مورد دیگران قضاوت می‌کند امکان دارد از ترس، منیت و حتی ناامیدی باشد، گاهی با قضاوت‌کردن می‌خواهیم از خود فرار کنیم، نباید در مورد کسی قضاوت کنیم زیرا نمی‌دانیم زندگی آنها چگونه است و چه بر آنان می‌گذرد و در چه شرایطی هستند.

ما ظاهر امر را می‌بینیم و از باطن بی‌خبریم، بیشتر قضاوت‌ها در ظاهر است؛ زیرا هر چه چشممان ببیند سریع مورد قضاوت قرار می‌دهیم، برای لحظه‌ای تفکر نمی‌کنیم که شاید این‌گونه نباشد که ما می‌بینیم.
هر چه سطح دانایی بالا باشد، قضاوت راجع به دیگران پایین‌تر است، انسان جاهل بیشتر در مورد دیگران قضاوت می‌کند و در هر کاری دخالت می‌نماید.
 

 مردمان را چون قضاوت می‌کنی
با گمان خود ملامت می‌کنی

 هرکسی با داستانی مختصر
می‌گذارد زندگی را پشت سر

 تا نبینی داستان مردمان
داستان‌هایی نسازد این‌وآن

 بدگمانی از چه راضی گشته‌ای
حکم صادر کرده قاضی گشته‌ای

 کس به احوالات کس آگاه نیست
قاضی عادل خدای عالمیست.

 از اینکه با سکوت زیبایتان به صحبت‌های من گوش کردید ممنونم.

 تصویربردار: مسافر امیر
تایپ و ویرایش و ارسال خبر: مسافر رضا لژیون هشتم
مرزبان خبری: مسافر رضا

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .