English Version
English

قضاوت و جهالت با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند

قضاوت و جهالت با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند

هفتمین جلسه از دور دوم جلسات لژیون سردار با استادی همسفر سمیه، نگهبانی همسفر سمیه و دبیری موقت همسفر ملیحه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» رأس ساعت ۱۵:۰۰ روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز به کارکرد.
خلاصه سخنان استاد:
از خداوند سپاسگزارم که با هر دستور جلسه در کنگره دری جدید از آگاهی و معرفت را به روی من باز می‌کند. قضاوت به معنای حکم‌کردن و جهالت به معنای ندانستن یا نادانی است. قضاوت و جهالت با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند به این معنا که هرچقدر دانایی خود را بالا ببریم قضاوت ما کمتر می‌شود.
سه نوع قضاوت وجود دارد:
۱- قضاوت در مورد خداوند
۲- قضاوت در مورد خود، اگر خود را بی‌عیب تصور کنم دائماً انگشت اشارهٔ من به سمت دیگران است توجهم از خودم برداشته می‌شود و نمی‌توانم صفات ناشایست خود را ببینم و در نتیجه تزکیه و پالایشی اتفاق نمی‌افتد .
۳- قضاوت در مورد دیگران، همه ما در آموزش‌ها متوجه شدیم که طبق فرامین خداوند حق قضاوت و اظهارنظر در مورد دیگران را نداریم؛ چون من جای آن شخص نیستم و از هیچ‌کدام از مشکلات و اتفاقات زندگی او خبر ندارم.
قیاس‌کردن باعث به‌وجودآمدن منیت و در نهایت قضاوت می‌شود و منیت و غرور یعنی من احساس خود بزرگی کنم که صفت ناشایستی است. زمانی که خداوند انسان را خلق کرد به همه دستور داد تا به او سجده کنند همه اطاعت کردند غیر به جز شیطان که گفت: من از انسان برتر هستم چرا که من از آتش آفریده شدم و انسان از خاک. پس هر وقت در ذهن من خطور کند که من از فلانی بهتر هستم در این صورت من هم از نیروهای شیطان پیروی کردم. برای اینکه بتوانم قضاوت را از روی دیگران بردارم و روی خود متمرکز باشم باید در مسیر ارزش‌ها باشم، تلاش کنم و آگاهی خودم را بالا ببرم روی هر شخصی برچسب خوب و بد نزنم و شکرگزار باشم. در نهایت انعکاس چیزی باشیم که دوست داریم در دیگران ببینیم اگر عشق می‌خواهیم عشق بوزیم اگر صداقت می‌خواهیم خودمان صادق باشیم و اگر می‌خواهیم قضاوت نشویم کسی را قضاوت نکنیم. از خداوند می‌خواهم که با لطف خود ما را یاری کند تا هر لحظه به ذهن خود آگاه باشیم و مراقب افکار، گفتار و رفتارمان باشیم.

تایپ: همسفر ملیحه رهجوی راهنما همسفر صفیه (لژیون اول)
ویرایش متن و ارسال مطلب: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
عکاس: مرزبان خبری همسفر مائده
همسفران نمایندگی خیام نیشابور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .