English Version
English

برای رهایی از جهالت از حواس استفاده کنیم

برای رهایی از جهالت از حواس استفاده کنیم

سومین جلسه از دوره هفتم کارگاه‌های آموزش خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی باغستان کرج به استادی همسفر فاطمه رهجو همسفر سارا، نگهبانی همسفر معصومه و دبیری همسفر فهیمه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند بزرگ را شاکر هستم که امروز در این جایگاه قرار دارم از راهنما، نگهبان، دبیر ممنونم. دستور جلسه قضاوت و جهالت است؛ قضاوت به معنای حکم کردن و تحلیل و رفتار و گفتار دیگران، جهالت به معنای عدم آگاهی و ندانستن است. ارتباط این دو به معنای این است که بی‌اعتنایی عمدی به اطلاعات مهم و حقایق زندگی باعث می‌شود که قضاوت از روی جهالت صورت بگیرد و باید از این موضوع جلوگیری کنیم.

 اول جلسات ۱۴ ثانیه سکوت می‌کنیم و از جهل و نادانی به خداوند بزرگ پناه می‌بریم پس جهل و نا‌آگاهی یکی از مؤلفه‌هایی است که مانع رشد و تکامل انسان است و منشأ اصلی گرفتاری‌های انسان، قضاوت کردن است البته قضاوت نکردن کار خیلی سختی است ولی ما می‌توانیم جلو خود را بگیریم و انجام ندهیم.

زمانی ما در حال قضاوت کردن هستیم، می‌توانیم با سکوت و مکث کردن تلاش کنیم که برمبنای قضاوت کردن رفتار نکنیم. زمانی در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم انرژی زیادی از ما از بین می‌رود، انرژی که صرف کارهای روزمره ما شود.

مهندس حسین دژاکام می‌فرمایند: انسان‌هایی که دائما در حال قضاوت کردن هستند، هیچ هدف و برنامه‌ای برای زندگی خود ندارند، زمانی قضاوت به جهالت تبدیل می‌شود که ما مسئله‌ای که به ما ربط ندارد، حکم صادر کنیم.

انسان‌ها از زمانی که متولد می‌شوند قدرت اختیار دارند که قاضی اعمال خود باشند و مسیر زندگی خود را انتخاب کنند و بهترین راه برای قضاوت خود انتخاب کنند چون به ابعاد وجودی خود شناخت و آگاهی دارند. رفتاری که از روی جهالت صورت می‌گیرد، می‌تواند موجب خواری و ذلت در انسان‌ها شود.

گاهی اوقات دیده شده که جهالت نسبت به یک موضوع انسان را به کارهایی مجبور کرده است که موجب ذلت انسان شده است. من خودم اوایل قبل از این‌که کنگره بیایم از روی جهل و ناآگاهی، تخریب‌های زیادی به خود، زندگی و خانواده وارد کردم که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم جبران پذیر باشند. وقتی وارد کنگره شدم توانستم به حدی این آگاهی خود را بالا ببرم از جهالت بیرون بیایم.

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است؛ پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و نادان نميريد. به راستى كه خداوند، بهانه اى را براى نادانى نمى پذيرد.» پس اگر بخواهیم از مشکل جهالت رهایی پیدا کنیم باید از عقل و ابزارهای شناختی مانند حواس پنجگانه خوب استفاده کنیم.

اگر بخواهیم آدم عاقل را از جاهل تشخیص دهیم باید به رفتارهای آن‌ها توجه کنیم چون آدم عاقل و جاهل در رفتار و صحبت کردن مشخص می‌شود که چه طوری هستند. مهم‌ترین انگیزه برای قضاوت کردن دیگران شاید این باشد که ما در محیطی بزرگ شده باشیم که در آن فضای منفی است مثلاً پدر و مادر به ما و خواهر و برادر سخت می‌گرفتند و هرکاری که می‌کردیم مورد ارزیابی آن‌ها قرار گرفتیم و این باعث می‌شود قضاوت کردن برای ما عادت بشود یا قضاوت کردن برای پنهان کردن ضعف و ناتوانی‌های ما قضاوت در مورد دیگران می‌تواند راهی برای پنهان کردن مثل اعتماد به نفس پایین باشد.

بیشتر افرادی که در ذهن، خود را قضاوت یا سرزنش می‌کنند خود را دوست ندارند؛ بنابراین ما اغلب در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم چون می‌خواهیم روی ناتوانی‌های خود سرپوش بگذاریم ضعف و ناتوانی‌های خود را پشت قضاوت‌ها پنهان کنیم و این کار باعث می‌شود ما خود را دوست نداشته باشیم.

 

تایپ: همسفر بهناز رهجوی راهنما همسفر سارا (لژیون دوم)
عکس، ویراستاری و ارسال: همسفر سارا رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون چهارم)
همسفران نمایندگی باغستان کرج

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .