English Version
English

قضاوت نقطه مقابل جهالت است

قضاوت نقطه مقابل جهالت است

هفتمین جلسه از دوره سی‌وچهارم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی فردوسی، با استادی راهنما همسفر بتول، نگهبانی همسفر ندا و دبیری همسفر معصومه، با دستور جلسه: «قضاوت و جهالت» ساعت ۱۷:۰۰ روز دوشنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

به نام قدرت مطلق الله

سلام دوستان بتول هستم یک همسفر 

خدا را شاکر و سپاس‌گزارم که یک بار دیگر این جایگاه را تجربه می‌کنم.

از گروه مرزبانی و خانم سهیلا ایجنت محترم سپاس‌گزارم که به من اجازه دادند تا خدمت کنم.

دستور جلسه در مورد قضاوت و جهالت است.

قضاوت به معنای حکم دادن و جهالت به معنای ندانستن است، از زمانی‌که خداوند به انسان اختیار داد، قدرت قضاوت به او داده شد.

 به هر حال خواسته و ناخواسته همه انسان‌ها در طول زندگی بر سر دو راهی‌های مختلفی قرار می‌گیرند در این‌جا انسان قدرت قضاوت در مورد انتخاب مسیر خودش دارد. حال قضاوت من می‌تواند سازنده باشد و شرایط مناسب‌تری را برای من فراهم کند و هم می‌تواند مخرب باشد.

پس قضاوت کردن در مورد رفتار و اعمال و انتخاب‌های شخصی خودم برای بهبود شرایط زندگی با در نظر گرفتن تفکر، تجربه و آموزش یعنی همان مثلث دانایی که استاد امین مطرح نمودند؛ می‌تواند باعث رشد و ایجاد ساختارهای بهتری شود. 

قضاوت نقطه مقابل جهالت است. نوع دیگری از قضاوت که در این دستور جلسه بیشتر مورد نظر ما است؛ قضاوتی که من بدون در نظر گرفتن شرایط و دلایل در مورد موضوعاتی که به من ارتباطی ندارد انجام می‌دهم، یعنی بر اثر نادانی و یا توهم دانایی من خودم را داناتر و جایگاهم را بالاتر از آنچه هست در نظر می‌گیرم و به خودم اجازه می‌دهم، در مورد همه چیز و همه افراد قضاوت کنم. اتفاقی که اینجا رخ می‌دهد به این شکل است که من در صور آشکار یک عملی بر علیه شخص دیگری انجام می‌دهم و حال انتظار می‌رود که او هم عکس‌العمل و واکنش از خود نشان دهد، این‌جا است که اختلافاتی مختلف شروع می‌شود و می‌تواند باعث تیره و تار شدن روابط بین من با دیگران شوند، این قضاوت به قیمت از دست رفتن آرامش خود و اطرافیانمان است.

نکته جالب این‌جا است که اگر حتی من در ذهن خودم (صور پنهان) در مورد دیگران قضاوت کنم به گفته استاد امین قطعاً اعلام جنگ می‌کنم و باید منتظر باشم موشک‌هایی از طرف آن شخص به طرف من پرتاب شود و این باعث تخریب زیادی در من می‌شود. 

این جنگ‌ها انرژی و نیروی زیادی می‌خواهد که مصرف شود و انسان بهای سنگینی پرداخت می‌کند و انرژیی که من باید در آموزش و بالا بردن شناخت خودم به کار ببرم از بین می‌رود و روند تکاملی من به عقب برمی‌گردد و دقیقاً مثل یک سد غیر قابل نفوذ عمل می‌کند.

پس قضاوت کردن کار بسیار دشوار و سخت است که تنها مخصوص خداوند، کائنات و هستی است.

حتی کسانی که در این حیطه درس قضاوت خوانده باشند و علم و دانش آن را داشته باشند، (قاضی) هم که می‌خواهد در مورد شخصی قضاوت کند، افراد زیادی در سیستم آگاهی و دادگستری همه تلاش می‌کنند و مدارک به دست می‌آورند و با شنیدن صحبت‌های طرفین می‌بینیم حکمی به اشتباه داده است و یک بی‌گناه مجازات شده است. 

اساس کار کنگره، علم درست زندگی کردن و بالا رفتن دانایی و آگاهی من است، هر اندازه سطح دانایی بالا باشد قضاوت راجع به دیگران کمتر است. انسان جاهل بیشتر در مورد دیگران قضاوت می‌کند و در هر کاری دخالت می‌کند.

در جهان‌بینی مثلث جهالت مقابل مثلث دانایی قرار دارد که شامل ترس، منیت و ناامیدی است. ریشه این‌ها در جهالت و ندانستن است.

پس نکته مهمی که من باید یاد بگیرم این است که در مورد دیگران اصلاً قضاوت نکنم چون من از شرایط زندگی آنها هیچ اطلاعی ندارم که بر آنها چه می‌گذرد و من فقط ظاهر قضیه را می‌بینم و از باطن آنها بی‌خبر هستم. 

نکته مهمی که آقای مهندس بیان کردند؛ این است که ما باید بدانیم با هر دستی بدهیم، از همان دست ریافت می‌کنیم. (هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی) قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت دیگران قرار نگیریم.

در آخر تجربه خودم را در مورد قضاوت می‌گویم من در خانواده‌ای بزرگ شدم که پدرم یک نظامی بودند، من اصلاً از مواد مخدر هیچ اطلاعی نداشتم و با فرد مصرف‌کننده روبرو نشده بودم تا اینکه با مسافرم ازدواج کردم. اقوام ایشان مصرف‌کننده بودند، من همیشه در مورد آنها قضاوت می‌کردم و حتی متنفر بودم، گاهی اوقات بحث می‌کردیم که چرا این گونه افراد به خانه من می‌آیند، این‌ها معتاد هستند. تا اینکه زمان گذشت و من متوجه مصرف همسرم شدم. قضاوت در مورد کسی، چه کوچک و چه بزرگ باعث می‌شود که من به آن گرفتار شوم. 

ان‌شاءالله خداوند ما را با لطف خود از جهالت و قضاوت‌های بی‌مورد باز دارد و کمک کند همگی با هم با هر طلوع خورشید قدمی به خداوند نزدیک‌تر شویم.

ممنون از همه عزیزان که با سکوت قشنگتان به صحبت‌های من گوش کردید.

تقدیر از کوچکترین عضو لژیون سردار همسفر نرگس:

تقدیر از جشن گلریزان:

رهایی همسفر جمیله و همسفر حمیده از لژیون ویلیام با راهنمایی همسفر سحر:

عکاس: همسفر بهاره رهجوی راهنما همسفر سمانه (لژیون دوازدهم)

تایپ و ویرایش متن: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون یکم) و همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون سوم)

ارسال مطلب: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون یکم)

همسفران نمایندگی فردوسی مشهد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .