English Version
English

جهل نرمترین بالشی است که انسان می‌تواند زیر سر خود بگذارد و بخوابد

جهل نرمترین بالشی است که انسان می‌تواند زیر سر خود بگذارد و بخوابد

جلسه دهم از دوره دهم كارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی دکتر علیرضا به استادی همسفر سمیه، نگهبانی همسفر فاطمه و دبیری همسفر زهره با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روز دوشنبه ۱۱ تیر‌ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

در ابتدا خداوند را شاکر و سپاسگزارم که امروز در این جایگاه قرار گرفتم. از نگهبان جلسه و راهنما خانم مژگان تشکر می‌کنم که اجازه خدمت در این جایگاه را به من دادند تا آموزش بگیرم. دستور جلسه این هفته قضاوت و جهالت است. هر کدام از ما همسفران که در این مکان حضور داریم به خوبی می‌دانیم که اکنون زندگی‌مان به دو قسمت تقسیم شده است؛ یکی قبل از ورود به کنگره و دیگری بعد از ورود به کنگره. در این مدتی که به کنگره آمدم و آموزش‌ها را فراگرفتم، متوجه این موضوع شدم که اگر قضاوت شدم بایستی سکوت نمایم؛ زیرا سکوت نشانه قدرت است نه ضعف! قضاوت یک عمل ضدارزشی است که نباید تحت هیچ شرایطی آن را انجام دهیم. ما می‌دانیم که جهل، میوه درخت نادانی است و کسی که جهالت داشته باشد، قطعاً منشأ نور را نمی‌بیند پس امنیتی هم ندارد. میوه جهالت؛ خرافات و افکار پوچ است که نیازی به آموزش ندارد. زمانی که در جهت صراط مستقیم حرکت نماییم، قدرت مطلق به ما یاری می‌رساند و ما می‌دانیم که وعده خداوند دروغ نیست. موقعی که انسان وارد تاریکی می‌شود، می‌تواند از آن عبور نماید پس ما نیز به واسطه کنگره ۶۰ از جهالت‌ها و قضاوت‌ها عبور کردیم و بایستی سعی نماییم تا بهتر حرکت کنیم و آن بنده‌ای باشیم که خداوند از ما توقع دارد. نکته دیگر آنکه هیچ موقع نباید کسی را قضاوت کنیم و باید همیشه قانون عمل و عکس‌العمل را در نظر داشته باشیم؛ زیرا کائنات آن‌قدر ما را دنبال می‌کند که در همان شرایط قرار بگیریم پس هیچ زمان نمی‌توان از آن فرار کرد.

همه ما می‌دانیم تنها قاضی قدرت مطلق است. در پس هر قضاوت یک نفر می‌جوشد، یک نفر می‌سوزد و یک نفر می‌میرد. قبل از اینکه زبانمان را آلوده به قضاوت کنیم بهتر است تفکر کنیم و طرف مقابل را پس از شنیدن حرف تصور نماییم. یک ضرب‌المثلی را بزرگان از قدیم می‌گویند که "هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی." بایستی به خودمان فرصت بدهیم که از آموزش‌ها و آموخته‌هایمان استفاده کنیم. در قرآن کریم کلمه جهل ۲۴ بار تکرار شده است؛ جهل در برابر علم و جهل در برابر عقل. جهل نرمترین بالشی است که انسان می‌تواند زیر سر خود بگذارد و بخوابد! اکنون که با خود فکر می‌کنم قبل از ورود به این مکان مقدس جهالت زیادی داشتم و در هر لحظه به خودم اجازه می‌دادم که اطرافیانم را قضاوت کنم. گاهی اوقات ندانسته اعمالی انجام می‌دادم مانند یک تماس تلفنی که غیر از ایجاد مشکل برایم هیچ سود و نتیجه‌ای نداشت. ما در کنگره با معنای واقعی واژه‌ها بیشتر آشنا شدیم و آموختیم که باید زندگی کنیم.

در دوران کودکی خوب یا بد بودن انجام عملی مثل قضاوت را برایمان شرح ندادند و نگفتند اگر خواستی کسی را قضاوت کنی اول با کفش‌های آن شخص راه برو؛ زیرا آن‌جاست که متوجه می‌شویم نباید کسی را مورد تحلیل و بررسی یا قضاوت قرار دهیم. همه ما می‌کوشیم و تلاش می‌کنیم آن چیزی باشیم که قدرت مطلق از بندگانش انتظار دارد. خداوند به انسان می‌گوید: بزرگترین دارایی تو نه ثروت است، نه شغل، نه تحصیلات، نه خانه و نه ماشین؛ بلکه اخلاق و رفتار نیکی است که از خود به جای می‌گذاری. یک خاطره‌ای می‌خواهم بگویم از زمانی که اذن ورودم به کنگره صادر نشده بود و من دچار قضاوت شدم. به یک مهمانی دعوت شده بودم و به دلیل اینکه وسیله‌ای نداشتم برای یکی از نزدیکان پیامی فرستادم که اگر ممکن است با آن‌ها بروم ولی پاسخی ندادند و من در ذهن خود قضاوت می‌کردم بدون اینکه علت را بدانم. بعد از مدتی متوجه شدم که اصلاً پیام من برای آن شخص ارسال نشده بود و این درس عبرتی برایم شد که کسی را ندانسته قضاوت نکنم. کنگره ما را دقیقاً در مسیری قرار می‌دهد که با انسان‌های واقعی آشنا می‌شویم؛ امیدوارم که زندگی‌مان از چنین اشخاصی پر شود.

تکمیل فرم ۳۰ سی‌دی تعدادی از همسفران

مراسم تجلیل از راهنمای محترم همسفر رویا

 

تایپ: راهنمای تازه‌واردین همسفر فاطمه

ویراستار: مرزبان خبری همسفر لیلا

عکاس خبری: همسفر فاطمه لژیون راهنما همسفر نسرین (لژیون پنجم)

تنظیم و ارسال مطلب: همسفر مریم خدمتگزار سایت

همسفران نمایندگی دکتر علیرضا

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .