English Version
English

گروه خانواده - ما به راحتی مشکلات دیگران را وارد زندگی‌مان می‌کنیم!

گروه خانواده - ما به راحتی مشکلات دیگران را وارد زندگی‌مان می‌کنیم!

قضاوت به معنی این است که در مورد مطلبی یا چیزی نظر و حکم خودمان را صادر کنیم. جهالت هم که به معنی رفتاری هست که فرد از روی ناآگاهی انجام می‌دهد. ما در کنگره یک مثلث به اسم مثلث جهالت داریم که شامل: منیت، ناامیدی و ترس می‌شود. ما در جامعه‌ خودمان افرادی را داریم که در جایگاه قضاوت قرار دارند و در واقع شغل‌شان این است. این عزیزان سالیان سال درس خواندند و تجربه کسب کردند تا به آن‌ها اجازه داده شده‌است تا در جایگاه قضاوت بنشینند و به عنوان قاضی در مورد مسائل کنکاش کنند و نهایتا با یکسری از مدارک و مستندات بتوانند حکمی را صادر کنند که واقعا کار خیلی سختی است.

افرادی هستند که واقعا علم قضاوت را دارند و در فرآیند زمان توانستند با تجربیاتشان این جایگاه را به نحو احسنت انجام بدهند و همینطور که آقای مهندس در لایو چهارشنبه‌ گفتند:《 حتی هستند قاضی هایی که حکم را صادر می‌کنند و چندین سال بعد متوجه می‌شوند که این حکم درست نبوده است و کس دیگری اون کار را انجام داده است و خودش را معرفی کرده است. در صورتی که یک نفر دیگر به جای آن فرد برایش حکم صادر شده‌است و آن حکم را متحمل شده و سپری کرده است.پس به این نتیجه می‌رسیم که قضاوت کار بسیار سختی است.
موضوع قضاوت کردن را به این صورت میتوانیم بازش کنیم که افرادی آن دانایی و آگاهی کافی را ندارند و در مورد مباحث، موضوعات و افراد دیگر، خودشان را در جایگاه قضاوت قرار می‌دهند.
در این مورد وقتی که قضاوت بخواهد اتفاق بیافتد، اتفاقی که ایجاد میشود این است که فرد در مورد اون فرد یا افراد تجسس می‌کند  و ما در قرآن داریم که《 لاتجسسوا》 یعنی تاکیید شده است که به هیچ عنوان اجازه جستجو کردن در امور دیگران را نداریم.
قضاوت از جستجو کردن شروع میشود و وقتی فرد میخواهد این مطلب را به دیگران منتقل کند، بایستی از دیگران اطلاعات بگیرد و به سبب همین امر به غیبت وارد می‌شود و بعد از بحث غیبت شخص از روی جهل و ناآگاهی که دارد، وارد بحث قضاوت میشود؛ یعنی راجب به مسئله‌ای که هنوز برایش باز نشده است، در موردش نظر می‌دهد و حکم صادر می‌کند و متاسفانه کسانی که وارد قضاوت می‌شوند از روی جهل خودشان و جهالتی که دارند،  باعث می‌شوند که آن اتفاق یا مشکل یا شرایط برای خودشان هم پیش بیاد؛یعنی باعث می‌شوند که آن مسئله در زندگی خودشان هم ورود پیدا کند و خداوند برایشان این حکم را صادر می‌کند:《 ای شمائی که در مورد مشکل و شرایط دیگران حکم صادر می‌کنید؛حالا ببین خودت چند مرده حلاجی》و متاسفانه خودش درگیر مسائلی می‌شود که خودش برایش حکم صادر کرده است و شاید بدترین اتفاقی هست که یک فرد میتواند به همین راحتی مشکلات دیگران را وارد زندگیش کند.
پس ما روی دانشی که از کنگره به دست می‌آوردیم و آموزشی که از کنگره گرفتیم به هیچ عنوان اجازه تجسس در امور دیگران را نداریم، به هیچ عنوان اجازه اینکه بخواهیم در مورد مسائل دیگران حکم صادر کنیم و یا قضاوت کنیم را نداریم و بهترین کار این است که ما بتوانیم روی خودمان و صور پنهانمان کار کنیم و از مثلث جهالت خارج شویم و وارد مثلث دانایی شویم؛ افرادی که دانا هستند مطمئناً درمورد مسائل دیگران ورود پیدا نمی‌کنند و حکم هم صادر نمی‌کنند.
ممنونم که به من اجازه خدمت دادید.


نویسند:راهنما همسفر خانم ریحانه
ویراستاری و ارسال: همسفر یگانه رهجوی راهنما همسفر ریحانه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی قشم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .