English Version
English

قضاوت‌های نادرست مسیر زندگی ما و دیگران را تغییر می‌دهد

قضاوت‌های نادرست مسیر زندگی ما و دیگران را تغییر می‌دهد

قضاوت؛ یعنی حکم دادن و جهالت؛ به معنای عدم آگاهی و ندانستن است بنابراین ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم.
ما همیشه دیگران و موقعیت‌ها را با میزان بسیار کمی از اطلاعات قضاوت می‌کنیم، در‌واقع میزان کمی مطلب در اختیار داریم اما تصور می‌کنیم که اطلاعاتمان جامع است در‌صورتی که صور ظاهر ماجرا با صور پنهان بسیار متفاوت است.

چرا دیگران را قضاوت می‌کنیم؟ قضاوت؛ یعنی بررسی مجموعه گفتار و رفتار دیگران بر اساس افکار، اندیشه و احساس خود.در جایی مطلبی را خواندم که بیان می‌کرد: قضاوت کردن و قاضی بودن برای بقای انسان ضروری است و در حقیقت، اطلاعات از حواس پنج‌گانه وارد مغز می‌شود و ما تصمیم می‌گیریم چه رفتاری را نشان دهیم.

درک کردن ما از محیط، افراد و موقعیت‌ها، باعث بوجود آمدن قضاوت در ما می‌شود. قضاوت کردن یکی از عملکرد‌های طبیعی مغز  است و دائما‌ً در حال ارزیابی کسانی هستیم که در اطراف ما حضور دارند بطور مثال: این فرد امن است یا ناامن؟ خوب است یا بد؟ و این اتفاق در ضمیر ناخود‌آگاه ما انجام می‌شود.

ما آموختیم که قضاوت و جهالت در کنار هم و ارتباط مستقیمی با هم دارند. قضاوت کردن از جهل و ناآگاهی انسان سرچشمه می‌گیرد و گاهی اوقات، قضاوتهای نا‌درست می‌تواند مسیر زندگی ما و دیگران را تغیر دهد. این قضاوت‌ها به‌گونه‌ای است که چیزی را که به ما مربوط نیست را بررسی و پیگیری می‌کنیم به عنوان مثال: این فرد کجا میرود؟ چکاره است؟ یا از کجا درآمد کسب می‌کند؟ و ...

این نوع قضاوت قطعاً ناشی از جهالت فرد است. از صبح تا شب، دوربین را به سمت دیگران گرفته‌ایم، از وقت و انرژی، آسایش و آرامش خودمان غافل شده و به تحلیل و قضاوت دیگران می‌پردازیم، در حقیقت باید در این موقعیت بدانیم که این مسائل به من ربطی ندارد و نخواهد داشت.

ما قاضی بدنیا آمده‌ایم و تحلیل و بررسی، کارکرد طبیعی مغز ما است و ما نمی‌توانیم آن‌را حذف کنیم؛ چون نمی‌توانیم فکر کردن را حذف کنیم چراکه مغز ما، ماشین تولید فکر است.در اینجا کاری ک می‌توانیم انجام دهیم این است که بر مبنای قضاوت خود رفتار نکنیم و از قضاوت‌های نادرست جلوگیری کنیم.

نویسنده: همسفر آذر (رشته ورزشی شطرنج)، شعبه پاکدشت
ویرایش: همسفر مهین لژیون سوم رشته ورزشی دارت نمایندگی دنا شهرضا
ارسال: راهنما همسفر ریحانه لژیون پنجم رشته ورزشی والیبال نمایندگی دنا شهرضا
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .