English Version
English

قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم

 قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم

سلام دوستان ندا هستم همسفر؛
قضاوت کردن درمورد دیگران کار بسیار اشتباهی است و نشأت گرفته از جهل ما انسان‌ها است. بزرگی می‌فرمایند: اگر کسی را قضاوت کردی نمی‌میری تا در همان موقعیت قرار بگیری و مورد قضاوت دیگران قرار بگیری، بارها شده من در ذهنم کسی را قضاوت کردم و دقیقا بعد از مدتی در همان موقعیت قرار گرفتم و جالب اینکه همان کاری را که به خاطرش طرف مقابل را سرزنش کردم انجام دادم. انسان به خاطر اینکه خداوند به او قدرت اختیار و تصمیم‌گیری داده قدرت قضاوت هم به او تفویض شده که باید وقتی سر دوراهی قرار می‌گیرد قضاوت کند که کدام کار را انجام دهد، ولی این قدرت را باید در مورد خودش اجرا کند نه در مورد دیگران؛ وقتی دیگران را قضاوت کنیم مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیریم، وقتی غیبت کنیم حتماً دیگران درمورد ما غیبت می‌کنند، وقتی تهمت بزنیم حتماً مورد اتهام قرار می‌گیریم؛ (هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی) پس باید بر این اصل آگاه باشیم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و کارهای جاهلانه انجام ندهیم. امیدوارم چیزهایی که در کنگره یاد می‌گیریم بتوانیم عملی کنیم.

سلام دوستان فاطمه هستم همسفر؛
در مورد دستور جلسه «قضاوت و جهالت» باید بگویم که در جایی که قضاوت به ما مربوط نیست و ما قضاوت می‌کنیم آنجا ما جاهل هستیم. همانطور که  آقای مهندس در سخنان‌شان می‌فرمایند: «از هر دستی بدهیم از همان دست پس می‌گیریم» و یا «هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی». حالا  این چه معنی دارد، یعنی اگر ما کسی را قضاوت کنیم افراد دیگر هم در مورد ما قضاوت می‌کنند.  مثل تیری که ما به هوا پرتاب می‌کنیم و ناآگاهانه در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم و یک مدت بعد این تیر به پایین سقوط می‌کند و به خود ما ضربه می‌زند. ما اگر قضاوت کنیم فقط وقت خودمان را تلف کردیم، حتی کسی که قاضی است یا وکیل است و بابت قضاوتی که می‌کند درس خوانده و تحصیل کرده است و در زمینه قضاوت بیشتر از ما اطلاعات دارد ولی خیلی وقت‌ها اشتباه قضاوت می‌کند و این قضاوت ممکن است حتی جان شخصی را به خطر بیاندازد و بی‌گناهی را ندانسته به بالای چوبه دار ببرد. ما فقط در مورد زندگی خودمان می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا من ادامه تحصیل بدهم و آیا دیپلم و لیسانس بگیرم یا مثلاً برای دکترا بخوانم، مهمانی بروم یا نروم ولی اگر در مورد شخص دیگری قضاوت کنم کاملاً اشتباه است و باید منتظر بمانم در مورد من نیز قضاوت شود. قضاوت کننده مطلق فقط الله است که از همه چیز باخبر است و حتی همان قاضی و وکیل هم بابت قضاوتی که انجام می‌دهند؛ پول می‌گیرند و وقت خود را برای قضاوت دیگران به هدر نمی‌دهند. ما وقتی می‌خواهیم کسی را قضاوت کنیم باید به این فکر کنیم که شاید در زندگی مشکلاتی داشته‌، که مجبور به چنین تصمیمی شده‌است و شاید اگر ما مشکل آن را داشتیم، تصمیم اشتباه‌ دیگری می‌گرفتیم.

سلام دوستان ام‌السادات هستم همسفر؛
دو دستور جلسه برای آموزش شخصیت و  شعور در لیست دستور جلسات آمده و ما با این‌که آموزش درمان اعتیاد را یاد می‌گیریم ولی هیچ وقت آقای مهندس برای ما بیان نکردند که از ظاهر اشخاص، مواد مصرفی شخص را تشخیص بدهیم و قضاوت کنیم. اگر بخواهیم ببینیم کجای تزکیه و پالایش در نمودار انسانیت هستیم باید در هنگام قضاوت کردن، خودمان را بسنجیم. قضاوت یک مجموعه است، زیرا ممکن است در قضاوت دروغ، تهمت، حسادت، تنفر و...صورت بگیرد. در وادی نهم می‌گوید: «وقتی نیرویی از کم شروع شود و به درجه بالا و بالاتری برسد نقطه تحمل پیدا می‌شود»؛ یعنی اگر از کوچک‌ترین قضاوت‌های بی‌مورد شروع کنیم به کم کردن و به مراتب‌ بالاتر می‌رسیم که دیگر هیچ قضاوتی در مورد دیگران انجام نمی‌دهیم.

سلام دوستان سمانه هستم همسفر؛
قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی عدم آگاهی و ندانستن است، ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم. قضاوت کاملا الهی بوده و خواست خداوند می‌باشد. تنها خداوند است که می‌تواند قضاوت نماید چرا که خالق موجودات است و بر آنها احاطه دارد. به فردی که قضاوت می‌کند قاضی گفته می‌شود؛ شخص قاضی برای قضاوت خود دلیل و مدرک دارد، او شرایطی را گذرانده و تجربه این کار را دارد، همچنین برای کار خود دانش و آگاهی‌هایی را پشت سر گذاشته است و در کل علم قضاوت را آموخته است. گاهی پیش می‌آید که شخص قاضی دچار اشتباه شود و حکمی اشتباه را صادر نماید. حال سوال اینجا است که چگونه ما قضاوت می‌کنیم و حکمی را به سرعت اجرا می‌نماییم. من برای قضاوت کردن در مورد دیگران وارد حریم آنها می‌شوم و از خطوط قرمز آنها عبور می‌کنیم. درنظر داشته باشیم اگر می‌خواهیم راه رفتن کسی را قضاوت کنیم کمی با کفش‌های او راه برویم. قضاوت کار ما نیست، قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم.

 

ویرایش: همسفر راهله رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون دوم)
ارسال: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر سودابه (لژیون سوم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .