English Version
English

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

قضاوت به معنای حکم‌کردن و جهالت به معنای ندانستن و عدم آگاهی است. ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم؛ در واقع انسان هرچقدر داناتر باشد کمتر قضاوت می‌کند و هرچه جاهل‌تر باشد بیشتر قضاوت خواهد کرد.

قضاوت نادرست زمانی اتفاق می‌افتد که بدون آگاهی و از ظواهر کسی را مورد نقد قرار بدهیم به طور مثال کسی که چهره زیبایی دارد و یا لباس بسیار برازنده‌ای برتن دارد قبل از اینکه شروع به صحبت کند بگوییم؛ چه انسان باکمالتی، چقدر دلنشین ولی به‌محض اینکه شروع به صحبت کند ببینیم برعکس تصور ماست.

تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

انسان‌ها از نظر درک عقلی می‌دانند که قضاوت کار اشتباهی است؛ ولی در کسری از ثانیه این عمل را انجام می‌دهند، راهکار مبارزه با این فرایند فقط بالابردن دانش و آگاهی است. با بالارفتن دانش به این درک می‌رسیم که کار قضاوت مختص قاضی و قضات است کسی که علم این موضوع را دارد، قاضی علم دارد و در مورد موضوعی که باید قضاوت شود شاید ماه‌ها و سال‌ها تحقیق و بررسی می‌کند و در نهایت رأی درست را صادر می‌کند.

قضاوت دیگران باعث می‌شود انرژی زیادی از ما گرفته شود و ما دیگر توان انجام کارهای خودمان را نداشته باشیم و همچنین شاید تخریب‌های جبران‌ناپذیری در زندگی ما بگذارد و آرامش و آسایش را از ما سلب می‌کند. شاید برای شما هم پیش‌آمده و دیده باشید که پدر خانواده‌ای اعتیاد دارد فرزند آن خانواده مورد قضاوت اطرافیان قرار می‌گیرد که چون پدر تو معتاد است عاقبت تو هم چنین است! در آینده‌ای نه‌چندان دور نظاره‌گر این می‌شوید که همان فرد چنان امتحان سختی را پس می‌دهد که تمام استخوان‌هایش خرد می‌شوند.

ما در کنگره ۶۰، چهارده ثانیه سکوت می‌کنیم و از جهل و نادانی خود به خدا پناه می‌بریم. در کنگره به این آگاهی می‌رسم که قضاوت‌کردن جزء ضدارزش‌ها است. من در جهل بودم که مشکلات شخصی خودم را با دادوفریاد به اطرافیان اعلام می‌کردم غافل از اینکه مشکل من کلیدی دارد که به‌راحتی می‌توانم آن را باز کنم؛ مدام همه را در بدبختی و سیه‌روزیم مقصر می‌دانستم، چرا؟ چون آگاهی نداشتم. من در کنگره با صور ظاهری و پنهانی آشنا شدم که همیشه انسان‌ها آن چیزی نیستند که من فکر می‌کنم و من باید دست از قضاوت بردارم تا مورد قضاوت دیگران قرار نگیرم.

 

نویسنده: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر فرشته، عضو لژیون سردار
رابط خبری: همسفر سوسن رهجوی راهنما همسفر خندان، عضو لژیون سردار
ویراستاری و ارسال: همسفر حمیده رهجوی راهنما همسفر فرشته (لژیون چهارم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .