English Version
English

قضاوت، پیشنهاد نیروی بازدارنده

قضاوت، پیشنهاد نیروی بازدارنده

ششمین جلسه از دوره چهاردهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی گنجعلی‌خان کرمان به نگهبانی همسفر فاطمه، دبیری همسفر مریم و استادی همسفر نجمه با دستور جلسه‌ «قضاوت و جهالت» در روز دوشنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۵:۰۰ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
ابتدا از آقای مهندس و خانواده محترم‌شان تشکر می‌کنم که چنین بستری را فراهم کردند تا من و مسافرم به آرامش برسیم، از آقا محسن راهنمای مسافرم و از خانم سلیمه عزیز راهنمای خودم تشکر می‌کنم که همیشه همراه من بوده‌اند، از ایجنت و مرزبانان قسمت مسافران و همسفران و تمام عزیزانی که در این مسیر مرا همراهی کردند تشکر می‌کنم. دستور جلسه این هفته قضاوت و جهالت است، واژه قضاوت از حکم صادر کردن و جهالت از عدم آگاهی و ندانستن می‌آید، ارتباط این دو کلمه این است که ما باید از قضاوت و جهالت خودداری کنیم. قضاوت خصوصیتی است که خداوند در وجود انسان‌ها قرار داده، انسان هم در طول شبانه‌روز دائماً در حال قضاوت کردن است، بر سر یک دو راهی قرار دارد و برای عبور از این دو راهی قدرت قضاوت و اختیار را دارد که خداوند به او داده یعنی من برای بهبود شرایط زندگی‌ام باید قضاوت کنم که این کار را انجام بدهم یا نه؟
قضاوت امری ضروری برای هدایت انسان‌ها است. زمانی که ما دیگران را قضاوت کرده و حکم صادر می‌کنیم باعث تخریب می‌شویم و آن انرژی را که باید صرف خودمان کنیم و به آرامش برسیم در اموری که به ما مربوط نیست صرف می‌کنیم و خودمان را از آن آرامش محروم می‌کنیم. استاد امین می‌گویند زمانی که یک نفر را قضاوت می‌کنیم موشک‌هایی را سمت شهر وجودی او پرتاب می‌کنیم و به او حس بدی داریم، حکم صادر کرده و او را مجازات می‌کنیم باعث می‌شویم که این موشک‌ها به شهر وجودی او اصابت کند و وقتی این موشک‌ها از قلب واندیشه ما رها می‌‌شوند برای طرف مقابل و هم خودمان تخریب ایجاد می‌کنیم.
خداوند قضاوت را قرار داده در کنارش هم شعبده‌بازی را انجام داده، زمانی که ما قضاوت کردن را شروع می‌کنیم یک راه گلستان است و زمانی که پا در آن می‌گذاریم به کویر منتهی می‌شود مثل این است که کسی مصرف‌کننده است در ابتدا خوشحال است از این‌که مصرف می‌کند و زمانی که مشکلات زیاد می‌شود به سختی و مشقت می‌افتد یعنی به همان کویر منتهی می‌شود و یا فردی که راه کویر را در پیش می‌‌گیرد مثل فردی که تلاش می‌کند و سختی زیادی را تحمل می‌کند این می‌تواند هم خودش استفاده کند و هم نسل‌های بعدی از آن استفاده کنند و این همان راه کویری است که به گلستان ختم می‌شود. ما باید به سمت دانایی حرکت کنیم و تمرکز خود را از دیگران برداریم و بیشتر به خودمان توجه داشته باشیم یا به قول معروف می‌گویند دوربین را از سمت دیگران برداریم و روی خودمان بگذاریم.

زمانی هم که شخص دنبال ایرادات و مشکلات خودش باشد یعنی در جهت تربیت نفس خودش قدم بردارد هرگز دنبال ایرادات دیگران نمی‌رود و آنها را قضاوت نمی‌کند و بیشتر به قضاوت خودش می‌پردازد. قضاوت یکی از پیشنهادات نیروهای بازدارنده است که کاملاً پنهانی هستند پس باید هوشیار باشیم که گرفتار این موضوع نشویم و چون دیگر ما معنی قضاوت و جهالت را می‌دانیم پس باید سعی کنیم که اسیر آن نیروهای بازدارنده نشویم، هر چه انسان جاهل‌تر باشد افراد بیشتری را مورد قضاوت قرار می‌دهد، قضاوتی که از عدم آگاهی است به همراهش یک ضدارزش دیگر را دارد تنها نیست مثل زلزله‌ای که پیش می‌آید به دنبال خودش پس‌‌لرزه‌هایی دارد که آن پس‌‌لرزه‌ها هم می‌توانند تخریب و ویرانی به همراه داشته باشند.
زمانی که قضاوت می‌‌کنیم حقه‌های نفس به ما می‌گویند چقدر تو ماهر و زیرک هستی و می‌توانی ایرادات آنها را ببینی ولی آنها این قدرت را ندارند یعنی ما تحت امر نفس خود قرار می‌گیریم و شروع به قضاوت کردن دیگران می‌کنیم و به خودمان هم می‌بالیم. آقای مهندس می‌گویند قضاوت کار راحتی نیست آنهایی که شغل‌شان قضاوت است و در این مورد تحصیل کردند و تحقیقات زیادی را انجام دادند ممکن است این افراد گمراه شوند و به یک نتیجه برسند که ندانند حق و حقیقت چیست؟ بنابراین وقتی ما می‌خواهیم در مورد دیگران قضاوت کنیم چون نه درس آن را خواندیم و نه تحصیلاتی در این مورد داریم ببینید که چقدر به اشتباه می‌‌رویم و کسی هم که در مورد دیگران قضاوت می‌کند ممکن است از ترس منیت و ناامیدی خودش باشد که سه ضلع مثلث جهالت هستند و شخص می‌خواهد از خودش فرار کند بنابراین نباید دیگران را مورد قضاوت قرار دهیم، چون نمی‌دانیم آنها در چه شرایطی هستند و چه به آنها می‌گذرد، چون ما فقط ظاهر آن کار را می‌بینیم و از باطن آن بی‌‌خبر هستیم پس باید حتماً قبل از قضاوت تفکر کنیم و تا از چیزی مطمئن نشدیم کسی را قضاوت نکنیم و در موردش حکم صادر نکنیم و ما نباید بدون دلیل و مدرک دیگران را قضاوت کنیم تا خود ما هم مورد قضاوت قرار نگیریم. از این‌که به صحبت‌های من گوش کردید سپاسگزارم.

و در ادامه تقدیر و قدردانی از مسئول سایت خانم فهیمه؛

برگزاری جلسه هماهنگی راهنمایان در نمایندگی گنجعلی‌خان؛

عکس: همسفر حکیمه (مرزبان خبری)
تایپ: همسفر رویا، راهنما همسفر مهری (لژیون دوم)
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی گنجعلی‌خان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .