English Version
English

قضاوت هم می‌تواند سازنده و هم مخرب باشد

قضاوت هم می‌تواند سازنده و هم مخرب باشد

جلسه یازدهم از دوره سيزدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره‌۶۰ ویژه همسفران به استادی همسفر نغمه و نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روز دوشنبه مورخ ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱٧:٠٠ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

زمان ایستاده بود گویی عقربه‌های ساعت هم‌چون من، نای حرکت نداشتند، شب‌ها به سختی صبح می‌شدند، غرق در تاریکی بودم اکنون قدری روحم آرام گرفته و در ساحل اَمنی هستم که می‌توانم با اطمینان در آن قدم بگذارم.
به نام قدرت مطلق الله
سلام دوستان نغمه هستم همسفر.

از نگهبان جلسه و لژیون مرزبانی و از راهنمای بزرگوارم که اجازه خدمت به من دادند و با صبوری، مهربانی آموزش درست زندگی کردن را به من آموختند، بسیار سپاسگزارم.
در رابطه با دستور جلسه قضاوت و جهالت؛ با جمله‌ای از جناب مهندس شروع می‌نمایم؛ که می‌فرمایند: زمانی‌که مسئله‌ای به ما مربوط نیست اگر قضاوت نماییم، جاهل هستیم و این سوال پیش می‌‌آید که آیا قضاوت کردن کار درستی است یا نه؟ و چه رابطه‌ای با جهالت دارد؟
اول هر جلسه نگهبان برای ما قرائت می‌‌نماید، که برای رهایی خودمان از دست نیرومندترین دشمن خودمان که  جهل و ناآگاهی خودمان است، ۱۴ ثانیه سکوت نماییم که در این‌جا به همان نا‌آگاهی و جاهل بودن ما اشاره می‌نماید؛ که باعث قضاوت برای ما می‌شود، به هر حال خواسته یا ناخواسته همه انسان‌ها در طول زندگی خود بر سر دو راهی‌هایی و يا انتخاب‌های مختلف قرا گرفته‌اند و همین اتفاق‌ها می‌تواند با تفکر یا بدون تفکر باشد و قضاوت‌هایی را به وجود آورد.
استاد امین می‌فرمایند: قضاوت می‌تواند هم سازنده باشد و شرایط مناسب‌تری را برای ما فراهم کند و هم می‌تواند مخرب باشد.
قضاوت کردن در مورد رفتار، اعمال و انتخاب‌های شخصی خودمان برای بهتر شدن خودمان و اینکه خودمان را در آینه نگاه نماییم و به رفتارهای خود بنگریم و چطور باعث رشد و اتفاق‌های بهتری در زندگی‌مان می‌شود؛ که با همان مثلث دانایی؛ تفکر، تجربه و آموزش است.
قضاوتی ‌که در این دستور جلسه مد نظر است؛ قضاوتی است که ما بدون در نظر گرفتن شرایط و دلایل موضوعاتی که به ما ارتباطی ندارد و ما خودمان را دخالت می‌دهیم و اظهار نظر می‌نماییم،  اشخاص و خودمان را در جایگاه بالاتر و داناتر از آن چه هستیم، می‌بینیم و به خودمان چنین اجازه‌ایی را می‌دهیم که در مورد همه‌ی مسائل اظهار نظر نماییم و حتی از اطرافیان خودمان برای تأیید خودمان استفاده می‌‌نماییم و این زمانی است که فکر ما و قضاوت ما به گوش آن فردی که قضاوتش نموده‌ایم، می‌رسد و آن فرد هم از خودش عکس‌العمل نشان می‌دهد و در اینجا سوء تفاهم‌هایی پیش می‌آید و باعث تيره و تار شدن روابط بین دو دوست، دو خواهر و دو برادر می‌شود.
این قضاوت‌ها باعث از دست رفتن آرامش ما و اطرافیان ما می‌شود پس این چنین قضاوت‌هایی که به دلیل ناآگاهی همراه ضد ارزش‌ها صورت می‌گیرد؛ مشکلات بسیاری را به همراه دارد و ضد ارزش‌های بیشتری را می‌تواند بوجود آورد.
آقای مهندس بسیار سیستم دقیقی را در کنگره۶۰ بوجود آورده‌اند، که علاوه بر درمان اعتیاد هم‌ زمان ما همسفران و مسافران کارهای ناپسند و ضد ارزش خودمان را با آموزش‌هایی که دریافت می‌نماییم، کنار می‌گذاریم و به صراط مستقیم و تعامل نزدیک می‌شویم و این‌ها همه با دوری از جهالت و ناآگاهی‌های ما شکل می‌گیرد؛ اینکه وارد حاشیه‌ها نشویم و یکدیگر را با ناآگاهی قضاوت ننماییم.
همیشه دعا کنیم چشمانی داشته باشیم که بهترین‌ها را در انسان‌ها ببیند، قلبی که خطا کارترین را ببخشد، ذهنی که بدی‌ها را فراموش کند و روحی که هیچ‌گاه ایمانش را از دست ندهد.
ممنون که با سکوت زیبا‌ی‌تان به صحبت های من گوش نمودید.

معرفی به سفردوم با نوشتن سی سی‌دی

اهدای لوح تقدیر لژیون سردار

ضبط، تایپ و ویراستاری متن: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ناهید (لژیون دهم)

ارسال خبر: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر زهره (لژیون ششم)

عکاس: مرزبان خبری همسفر آمنه

همسفران نمایندگی بنیان مشهد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .