English Version
English

گروه خانواده - قضاوت نادرست باعث تخریب خود می‌شود

گروه خانواده - قضاوت نادرست باعث تخریب خود می‌شود

جلسه سوم از دوره سوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ همسفران نمایندگی الوند قزوین استادی همسفر فاطمه، نگهبانی همسفر ثریا، دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» روز دوشنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۳ ساعت 16:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که در این جایگاه قرار گرفتم. از راهنمای عزیزم همسفر اعظم تشکر می‌کنم که اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم. قضاوت و جهالت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که در آموزش و درمان با آن در ارتباط هستیم. خداوند به انسان‌ها اختیار داد و قدرت قضاوت کردن هم داد؛ ولی قضاوت در مورد خودش و مسیر خودش نه برای قضاوت کردن دیگران. قضاوت یعنی صدور حکم، وقتی ما در مورد مسئله‌ای حکم صادر می‌کنیم؛ باید منتظر عواقب و نتایج آن باشیم که این جهان نظم و قانون دارد که اگر قضاوت کنیم در موردمان قضاوت می‌شود یا اگر به کسی ظلم کنیم به ما ظلم خواهد شد. اگر قضاوت در جایگاه خودش نباشد و درست انجام نشود به دنبال خودش تخریب می‌آورد و نتایج تخریب به خود انسان برمی‌گردد.

بناهای خراب توسط انسان‌های دانا آباد می‌شود، اگر به انسان‌های نادان بهترین مکان را بدهیم آن‌ها را تبدیل به مخروبه و جایی غیرقابل‌سکونت می‌کنند، انسان‌های نادان دنبال جنگ هستند و نقاط ضعف خودشان را بر دوش دیگران می‌اندازند و تحمل دیدن معایب خودشان را ندارند؛ به همین علت شروع به تخریب و قضاوت کردن انسان‌ها می‌کنند. انسان‌های دانا دنبال صلح و آرامش هستند و همه‌چیز در صلح و آرامش ساخته می‌شود. قضاوت کردن جایگاهی دارد قضاوت در جایگاه خودش لازم و حیاتی است، مثلاً قضاوت راهنما برای رهجو لازم و ضروری است که آیا رهجو خوب سفر می‌کند یا خیر؟ آیا عمل سالم انجام می‌دهد یا خیر؟ اولین چیزی که ما از خداوند باید بخواهیم این است که قضاوت و جهالت و دید منفی را از خودمان دور کنیم و دید مثبت داشته باشیم. همین دید منفی باعث می‌شود که به دیگران شک کنیم و در ادامه او را قضاوت کنیم. حضرت علی می‌فرمایند: «در قضاوت نیندیشیده و در گفتار نسنجیده وارد نشوید». تو که بر بام خود آیینه داری چرا بر بام دیگران می‌زنی سنگ، یعنی تو که این‌همه مشکل و عیب و ایراد داری و آن‌ها را نمی‌بینی؛ ولی عیب و ایراد دیگران را می‌بینی و در مورد آن قضاوت می‌کنی که این قضاوت کردن باعث می‌شود که همیشه حس و حالت خراب باشد.

حضرت مسیح می‌فرمایند: «قضاوت نکنید تا در مورد شما قضاوت نشود». اولین قدم برای قضاوت کردن گمان بد بردن است؛ یعنی در ذهن خودتان افکار و رفتار شخصی را موردبررسی قرار می‌دهید و به این نتیجه می‌رسید که آن شخص مرتکب اشتباه شده است و در ادامه بر تکمیل تصورات خودتان وارد تجسس کردن می‌شوید و دنبال اطلاعاتی می‌گردید که ثابت کنید که آن تصورات درست است. مهم‌ترین نکته‌ای که در جهان‌بینی وجود دارد این است که از هر دستی بدهید از همان دست هم پس می‌گیرید یا این‌که هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی؛ یعنی ما هر کاری را که انجام بدهیم همان کار به خودمان برمی‌گردد. هیچ‌کس نمی‌تواند به معنای واقعی در قضاوت عدالت را رعایت کند فقط خداوند است که می‌تواند این عدالت را درست رعایت کند. ان‌شاءالله با آموزش‌های کنگره و کاربردی کردن آن‌ها بتوانیم راه را برای بهتر حرکت کردن در مسیر ارزش‌ها را پیدا کنیم و هیچ‌وقت قضاوت نکنیم.

جلسه هشتم از دور اول لژیون سردار ساعت ۱۵ برگزار شد

مرزبان کشیک: همسفر سکینه
مرزبان خبری: همسفر سمیه
تایپ: همسفر نسرین
تنظیم: راهنمای تازه واردین همسفر خدیجه
همسفران نمایندگی الوند قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .