English Version
English

قاضی‌القضات عالم در رأس، خداوند متعال می‌باشد

قاضی‌القضات عالم در رأس، خداوند متعال می‌باشد

به نام قدرت مطلق الله

یا قاضی. در دنیای حقوق بالاترین رتبه  از آن قاضی می‌باشد که البته بر اساس نحوه عملکرد و تجربه‌ای که قضات در قضاوت پرونده‌های مختلف و سنگین انجام می‌دهند رتبه و مقامشان تغییر می‌کند. قاضی بایستی سال‌ها دروس مرتبط را با موفقیت بگذراند و سال‌ها در سمت‌های پایین‌تر کار کرده و تجربه کسب کند تا بتواند به مدارج بالاتری دست یابد. یک قاضی هیچ‌وقت اجازه ندارد بر اساس حدس و گمان و یا از روی احساسات تصمیم بگیرد و فقط و فقط از روی اسناد و مدارک و شواهد که باید مستند باشد و دال بر مجرمیت یا برائت شخص حکم صادر کند حتی اگر برخلاف میل باطنی او باشد.

نکته قابل توجه در این بحث این است که شغل قضاوت به‌قدری سخت و مشکل می‌باشد که می‌توان آن را به عنوان یکی از پرمخاطره‌ترین شغل‌های جهان نام برد چراکه با مرگ و زندگی و حال و آینده و آبروی انسان‌ها سروکار دارد و این مسئله تا حدی مهم است که در آموزه‌های دینی اسلام زنان به دلیل وجود احساسات لطیف از انجام این کار منع شده‌اند. این موضوع را نباید فراموش کنیم که قاضی‌القضات عالم در رأس خداوند متعال می‌باشد و در بسیاری از ادعیه بارها با عبارات یا قاضی الحاجات مواجه شده‌ایم یعنی ای کسی که بهترین قضاوت کننده درباره حاجات ما هستی و بهترین کسی هستی که می‌دانی چه چیزی خیر ماست و چه چیزی علیه ماست و بر اساس خیر ما به ما عطا می‌فرمایی.

نکته‌ای که مهم است این است قضاوت عادلانه کار هر کسی نیست و احتیاج به علم آموزش تجربه و تزکیه خیلی بالایی دارد ولی ما انسان‌ها هر روز و هر شب و هر ساعت خیلی راحت بدون اینکه به عمق و ریشه رفتارمان توجه کنیم به سادگی و با کمال میل و حق‌به‌جانب، اطرافیان خود حتی گاهی یک رهگذر غریبه را نیز قضاوت می‌کنیم و بر اساس اطلاعات ناقص و بی‌ارزش خود انسان‌ها را با بدترین و اهانت‌آمیزترین تهمت‌ها قضاوت می‌کنیم.

از آنجایی که دستور جلسات هفتگی در کنگره ۶۰ همواره بر اساس حکمت و با حساسیت خاصی انتخاب می‌گردند حتی کلماتی که کنار هم قرار می‌گیرند با هدف خاصی می‌باشند در اینجا هم شاهد هستیم که کلمه قضاوت در کنار جهالت قرارگرفته است. استاد امین می‌فرماید؛ برای درک مفاهیم کلمات باید ابتدا ریشه آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. جهالت از جهل گرفته شده است و جهل یعنی نادانی. وقتی جهالت در کنار قضاوت قرار گرفته است نشان‌دهنده این موضوع است که اگر فردی در مسند قضاوت درباره دیگران می‌نشیند مسلماً این مسئله از جهل و ناآگاهی او نشأت می‌گیرد چراکه اگر فردی آگاه و دانا بود می‌دانست که نباید بر اساس ظواهر و احساسات ضعیف و ناقص خود درباره دیگران قضاوت کند.

مسلماً هرچه دانایی مؤثر فرد بالا برود و از دنیای جهل فاصله بگیرد میزان دخالت و قضاوت او درباره دیگران کاهش پیدا می‌کند ولی نکته لطیفی که در این دستور جلسه وجود دارد این می‌باشد که ملاک و معیاری را به دست ما می‌دهد تا ببینیم در کدام نقطه از زندگی‌مان ایستاده‌ایم آیا در مثلث دانایی که برگرفته از تفکر تجربه و آموزش می‌باشد هستیم و یا در مثلث جهالت به سر می‌بریم. البته نباید فراموش کرد ساختار انسان قاضی گونه خلق شده چراکه همیشه انسان بر سر یک دوراهی است که باید مسیر خودش را با قضاوت تعیین کند با این حال دخالت در اموری که به ما مربوط نیست عین جهالت است.
با احترام: راهنما مسافر محمدامین

منابع مورد استفاده در تهیه این مقاله:
- سی‌دی قضاوت و جهالت سخنان مهندس دژاکام
- سی‌دی دانایی موثر استاد امین
- سی‌دی مثلث دانایی استاد امین
- سی‌دی قاضی درون مهندس دژاکام
- کتاب ادعیه مفاتیح الجنان
- کتاب گزینش قضات

عکس و ارسال مطلب: مسافر محمد لژیون دوم
گروه خدمتگزاران سایت نمایندگی گیلان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .