English Version
English

جهالت و جهل، باعث قضاوت می‌شود

جهالت و جهل، باعث قضاوت می‌شود

به نام قدرت مطلق الله

دستور جلسه قضاوت و جهالت و یا بهتر بگویم عنوان دستور جلسه، خود گویای همه چیز است و خودش،‌ خودش را تعریف و بیان می‌کند. قضاوت کردن باعث رفتن در وادی جهل و جهالت می‌شود و جهالت و جهل، باعث قضاوت می‌شود، البته در ابتدای سخن باید عرض کنم که این بدین معنی نیست که هیچکس در هیچ جایگاه یا در هیچ مقامی حق قضاوت کردن ندارد؛ چرا که بعضی اشخاص با توجه به موقعیت شغلی و جایگاه خود، ناچار به قضاوت و قضاوت کردن می‌باشند  به عنوان مثال: کسی که در مسند قاضی قرار دارد و در دستگاه قضا هست باید قضاوت و بررسی کند و یا معلم و راهنما و رب و مربی می‌تواند شاگرد خود را قضاوت کند و یا خداوند بلند مرتبه می‌تواند قضاوت کند.

در اینجا بحث ما پیرامون موارد خاص که ذکر شد نیست بلکه به طور عام مورد بررسی قرار می‌دهیم همانگونه که اشاره شد هر دو هم قضاوت و هم جهالت علت و معلول یکدیگر می‌باشند ریشه قضاوت در جهل و نادانی و نداشتن جهان‌بینی درست و سالم است. اگر بدانم و این آگاهی را داشته باشم که زندگی انسان تشکیل شده از خواست، تقدیر و فرمان است بنظرم هیچ زمانی دیگران را مورد قضاوت قرار نمی‌دهم برای اینکه موضوع مو شکافی شود به بررسی مختصری از هر کدام از سه مورد خواست فرمان و تقدیر می‌پردازم.

فرمان همان   اذن الهی است که با توجه به ظرفیت درونی شخص و حکمت قدرت مطلق و در زمان مناسب صادر خواهد شد در مورد خواست که خود کلمه گویای همه چیز است آنچه که فرد با تمام وجودش طالب و خواستار است  اما تقدیر همان نامه پیشین است برای درک بهتر این مطلب به یک مثالی در این مورد می‌پردازیم وقتی شما یک کتاب را شروع به مطالعه می‌کنید آن چه که در صفحه مثلاً ۲۵ کتاب می‌خوانید دنباله مطلب و مطالب و اتفاقاتی است که صفحات قبل رخ داده به عبارتی صفحه ۲۵ کتاب، دنبال صفحه یک تا صفحه ۲۴ کتاب می‌باشد و شما به هیچ عنوان نمی‌توانید بطور ناگهانی موضوع و مطالب را در مورد صفحه ۳۵ کتاب آن طور که خود می‌خواهید تغییر دهید در مورد انسان و زندگی انسان هم همینطور می‌باشد.

آنکه میوه تلخ در زمین وجودی خودش کاشته قطعاً میوه تلخ برداشت خواهد کرد و یا شخصی که وظیفه خودش را در جایگاهی که اکنون دارد به درستی انجام دهد قطعاً پاداشش را خواهد دید و جایگاه‌های بالاتر را کسب خواهد کرد حال با توجه به توضیحاتی که داده شد، آیا به نظرتان شخصی که به چنین مطالب و آموزش‌هایی دسترسی دارد و آشنایی دارد آیا می تواند دیگران را مورد قضاوت قرار دهد؟ قطعاً خواهید گفت خیر، چرا که به اطلاعات و دانایی و آگاهی در مورد زندگی و انسان دست یافته است.

نوشته: راهنمای محترم مسافر محسن خیراندیش

تایپ و ویراستاری: مسافر منصور ل۴ 

تنظیم و ارسال: مسافر رامین ل۴

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .