English Version
English

قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد.

قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد.

سیزدهمین جلسه از دوره پنجاه و یکم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران حکیم هیدجی با دستور جلسه (قضاوت و جهالت) با استادی همسفر لیلا و نگهبانی همسفر جمیله و دبیری همسفر فاطمه مورخ ۱۰ تیر ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

تشکر می‌کنم از راهنمای خوبم همسفر نرگس عزیزم که استادی این جلسه را به من واگذار کردند،از ایجنت مرزبان‌های عزیز و نگهبان جلسه و بقیه راهنماها تشکر می‌کنم از کسایی که می‌خواهند به صحبت‌های من گوش کنند سپاسگزارم. دستور جلسه ما در مورد قضاوت و جهالت است ،اگر در مورد قضاوت بخواهیم معنی قضاوت را بدانیم یعنی حکم دادن ،جهالت از نادانی و جهل است چیزی را که نمی‌دانیم اگر این دو با هم باشند می‌شود حکم دادن جاهلی،یعنی ندانستن چیزی را که نمی‌دانیم حکم دهیم،وقتی که به عنوان یک قاضی هستیم باید همه چیز را بدانیم اطلاعات را جمع آوری کنیم تا در مورد آن حکم دهیم و آن هم فردی مثل من نمی‌شود ،کسی که رشته‌اش را خوانده است و به عنوان قاضی می تواند قضاوت کند ،آن کسی است که میتواند حکم دهد.  بین دو نفر می‌تواند قضاوت کند،قاضی بودن یک حکم دارد. یکی جمع آوری اطلاعات و یکی پالایش است  که اطلاعات را پالایش می کند  در آخر نتیجه‌گیری می‌کند و حکم می‌دهد. این سه مورد باعث می‌شود که قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم،از همه لحاظ اطلاعات را جمع آوری می‌کنیم و بعد خودمان در مورد این اطلاعات بهترین را کسب می‌کنیم و از دیگران هم کمک می‌گیریم و بعد نتیجه‌گیری می‌کنیم و حکم را صادر می‌کنیم. در دادگاه‌ها قضاوت می‌کنند و کسی به عنوان قاتل شناسایی می‌شود، اینه که وکیل در مورد اطلاعات جمع آوری می‌کند دادستان، قاضی و چندین نفر هستند که حکم را می‌بینم و قضاوت می‌کنند، بعد چندین سال یک نفر گرفته می‌شود و ادعا می‌کند که قتل را انجام داده است، این باعث می‌شود که یک نفر به عنوان قضاوت غلط و اشتباه اعدام شود.

 

کسی که قضاوت می‌کند و به عنوان قاضی است باید آگاهی داشته باشد و عادل باشد،کسی که به این دنیا می‌آید و رشد می‌کند، قضاوت هم با او است تا زمانی که از این دنیا برود،این قضاوت برای خودم است ،مثلاً من تصمیم می‌گیرم ادامه تحصیل بدهم یا ندهم ،یا تصمیم بگیرم در یک مهمانی حضور داشته باشم یا نداشته باشم ، این قضاوت در مورد خودم است. در مورد دیگران این باعث می‌شود که جهالت حساب شود، چون ماحق نداریم در مورد دیگران اظهار نظر کنیم و یا قضاوت کنیم. ما اگر در زندگی یک نفر را ببینیم باید از یک بعد دیده باشیم یا از یک نظر دیده باشیم، چون ما در زندگی آن شخص نیستیم که بدانیم خوب است یا بد‌، و در مورد آن قضاوت کنیم. جناب مهندس صحبت‌های چهارشنبه فرمودند: که کائنات هستند که در مورد قضاوت درست انجام می‌دهند و بقیه هر چقدر هم در مورد دیگران اطلاعات داشته باشند نباید قضاوت کنند. قضاوت کردن بیشترین آسیب را به خودمان می‌زند،هر کسی که قضاوت می‌کند باید انتظار این را هم داشته باشد، که دیگران هم در مورد او قضاوت می‌کنند. از جمله چیزهایی که در کنگره آموختیم باید دوربین روی خودمان باشد،ما باید خودمان را ببینیم نه دیگران را و اشکالات و عیب‌های خودمان را ببینیم و نه در مورد دیگران. حقه‌های نفس هست که امتحان را فریب می‌دهد تمرکز را از خودش می‌گیرد،برای اینکه روی خودمان متمرکز شویم و عیب‌های دیگران را نبینیم همیشه باید فکر صحبت هایمان برای خودمان باشد. روی عیب‌های خودمان کار کنیم و همیشه برای دیگران قضاوت کنیم و یا در مورد دیگران تجسس کنیم این برای خودمان عذاب آور است، رنج می‌بینیم و فکر و ذکرمان همیشه مشغول است می‌توانیم آرامش داشته باشیم. سعی کنیم همه انسان‌ها را همانطور که هستند قبول کنیم ،حتی اگر کسی باشد که بدترین شخصیت را داشته باشد، ما نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم. یک مطلب بود که خواندم که دارکوب به یک دیوار آنقدر نوک می‌زند تا برای خودش یک لانه‌ای درست کند متمرکز می‌شود و نه سردردی می‌گیرد و نه خسته می‌شود، مدام تکرار می‌کند، تا لانه را برای خودش درست کند. ولی دارپوز  زندگی ما اگر در این شخصیت رخنه کند ،برای خودش لانه درست کند ، سیاهی قلب من را می‌گیرد. پس مقاومت کنیم برای اینکه سعی کنیم دانایی خودمان را افزایش بدهیم، در کار دیگران دخالت نکنیم . در مورد خودم بگم که در مورد اعتیاد است به  اینکه چندین بار به کنگره آمدم نتوانستم قضاوت و جهالت خودم را برطرف کنم، ولی قبل کنگره خیلی قضاوت داشتم مخصوصاً در مورد مسافرم،هر دقیقه جایی بود یا زنگی می‌زدم بهش نبود طوری فکر می‌کردم که در یک جایی نشسته سر بساط است ،وقتی می‌آمد می‌دیدم که در صحرا کار کرده یا کاری داشته،و این باعث می‌شد که خودم از خودم ناراحت شوم، هم ذهنم خراب می‌شد و نمی‌توانستم با مسافرم رابطه خوبی داشته باشم، ممنونم که به صحبت‌های من گوش کردید.

ضبط، عکاس، تایپ، ویرایش:همسفر میترا از لژیون دوم. 

ثبت:همسفر فاطمه لژیون پنجم. 

همسفران نمایندگی حکیم هیدجی 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .