English Version
English

مقاله- قضاوت و جهالت

مقاله- قضاوت و جهالت

موضوع: قضاوت در برابر جهالت؛سفری در تاریکی و روشنی

فهرست:
۱- مقدمه
۲- جهالت چیست؟
۳- قضاوت چیست؟
۴- رابطه قضاوت و جهالت
۵- تفاوت قضاوت و جهالت
۶- پیامد‌های قضاوت و جهالت
۷- چگونه از تاریکی جهالت به روشنایی قضاوت برسیم؟
۸- نقش قضاوت در زندگی
۹- سخن آخر

مقدمه
انسان موجودی پیچیده است که در تار و پود وجودش، تارهای قضاوت و جهالت به هم تنیده شده‌اند. از یک سو، قوه تعقل و قدرت تحلیل به او عطا شده تا در دریای اطلاعات و تجربیات غوطه‌ور شود و با تمایز حق از باطل، مسیر درست را انتخاب کند. از سوی دیگر، تاریکی جهالت همواره در کمین است و او را به دام پیش‌داوری‌ها، تعصبات و باورهای غلط می‌کشاند.

جهالت چیست؟
جهالت، فقدان دانش و آگاهی است. تاریکی مطلقی که انسان را در چنگال ناآگاهی و گمراهی اسیر می‌کند. در این تاریکی، قدرت تشخیص سره از ناسره از بین می‌رود و انسان در باتلاق خرافات و باورهای نادرست غرق می‌شود. به باور آقای مهندس دژاکام، جهالت ریشه بسیاری از رنج‌ها و مشکلات بشر است. زمانی که انسان در تاریکی جهالت گرفتار می‌آید اسیر توهمات، برداشت‌های نادرست و قضاوت‌های نابجا می‌شود و مسیر زندگی خود را به تباهی می‌کشاند.

قضاوت چیست؟
قضاوت، فرایند سنجش و ارزیابی اطلاعات و موقعیت‌ها بر اساس معیارها و باورهای فردی است؛ در واقع، قضاوت حاصل تعامل دانش، تجربه و نگرش انسان در مواجهه با پدیده‌ها و افراد است. آقای مهندس دژاکام معتقدند که قضاوت‌های ما اغلب بر پایه اطلاعات ناقص، برداشت‌های شخصی و تعصبات شکل می‌گیرند و به همین دلیل، غالباً نادرست و گمراه‌کننده هستند.

رابطه قضاوت و جهالت
جهالت و قضاوت، دو مقوله به هم پیوسته و مکمل یکدیگرند. جهالت، بستری مساعد برای قضاوت‌های نادرست فراهم می‌کند و قضاوت‌های نابجا نیز به نوبه خود، جهالت را دامن می‌زنند.

تفاوت قضاوت و جهالت
تفاوت اصلی قضاوت و جهالت در وجود یا عدم دانش و آگاهی است. در جهالت، تاریکی مطلق حاکم است و هیچ نوری برای روشن کردن مسیر وجود ندارد؛ اما در قضاوت، هرچند ممکن است نور دانش کامل و کافی نباشد اما باز هم روشنی وجود دارد و انسان می‌تواند با تکیه بر آن، به ارزیابی و سنجش بپردازد.

پیامدهای قضاوت و جهالت
جهالت، پیامدهای مخربی به دنبال دارد. تاریکی جهالت، انسان را به گمراهی، تعصب، خرافه‌پرستی، ظلم و ستم سوق می‌دهد. جهالت، ریشه بسیاری از جنگ‌ها، خشونت‌ها و ظلم و ستم‌ها در طول تاریخ بشر بوده است.
قضاوت، اگر با انصاف، منطق و دانش همراه باشد، می‌تواند منجر به آگاهی، عدالت، پیشرفت و صلح شود. قضاوت صحیح، به انسان کمک می‌کند تا مسیر درست را انتخاب کند، تصمیمات درست بگیرد و با دیگران با عدالت و انصاف رفتار کند.

چگونه از تاریکی جهالت به روشنایی قضاوت برسیم؟
مسیر رهایی از جهالت و رسیدن به قضاوت روشن، آموزش و دانش‌اندوزی است. مطالعه، تفکر نقادانه، پرسش‌گری و تبادل نظر با افراد دانا و آگاه، کلیدهای رهایی از تاریکی جهالت و رسیدن به روشنایی قضاوت هستند. آقای مهندس دژاکام راه رهایی از قضاوت و جهالت را در کسب آگاهی و دانش می‌دانند. ایشان معتقدند که با مطالعه، تفکر، تعمق و کسب تجربه می‌توان بر تاریکی جهالت غلبه کرد و به درک صحیحی از هستی و امور آن دست یافت.

نقش قضاوت در زندگی:
قضاوت، ابزاری قدرتمند در دستان انسان است. با استفاده صحیح از این ابزار، می‌توانیم زندگی بهتری برای خود و دیگران بسازیم؛ اما اگر از این ابزار، نادرست استفاده کنیم در تاریکی جهالت غرق خواهیم شد و به خود و دیگران آسیب خواهیم رساند.

سخن آخر
انتخاب بین قضاوت و جهالت، انتخابی سرنوشت‌ساز است. تاریکی جهالت همیشه در کمین است؛ اما ما با دانش‌اندوزی، تفکر نقادانه و انصاف می‌توانیم بر آن غلبه کنیم و به روشنایی قضاوت دست یابیم.

منابع
https://www.aparat.com/v/nrq0ll5
https://www.aparat.com/v/e6072az

گردآوری: همسفر فرزانه لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
ویرایش: رابط خبری همسفر زهرا.ط لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
ارسال: همسفر افسانه لژیون راهنما همسفر فهیمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی وکیلی یزد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .