English Version
English

با قضاوت حکم صادر می‌کنم

با قضاوت حکم صادر می‌کنم

 سی دی قضاوت و جهالت این را بیان می‌کند که برای قضاوت‌کردن احتیاج به پیش‌نیازهای زیادی داریم از جمله این که شخصی که می‌خواهد قضاوت کند باید آموزش‌دیده باشد و اطلاعات دقیق و درستی را کسب کرده باشد. دانا و عالم و صبور باشد و به فرمان عقل و دانایی مؤثر نزدیک شده باشد، علم و آگاهی نسبت به موضوع داشته باشد و خیلی پارامترهای دیگر لازم است، بااین‌حال ممکن است که شخص باز هم به اشتباه قضاوت کند؛ اما در مورد جهالت که مترادف با نادانی است احتیاج به هیچ پیش‌نیازی نداریم.

در واقع نادانی خود زائده جهالت است ویا خودخواهی، حرص و طمع، میوه‌های جهالت هستند. اگر جهالت باشد نتیجه آن نداشتن امنیت است مصرف مواد هم همین است، اگر شخصی نادان و جاهل باشد به سمت مواد می‌رود؛ اما وقتی که شخص تحت آموزش قرار می‌گیرد ذره‌ذره آن چراغ درونش روشن می‌شود و با آمدن نور تاریکی درون شخص از بین می‌رود و شخص به رهایی می‌رسد و باعث می‌شود خیلی از مسائل ضد ارزشی دیگر نیز در او از بین برود.

موضوع قضاوت و جهالت یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که ما در آموزش و درمان با آن برخورد می‌کنیم، انسان از زمان خلقت به‌واسطه داشتن اختیار همیشه بر سر یک دوراهی قرار دارد به سمت فسق و فجور یا تقوا و حق و من تا جایی که خوددم را مورد قضاوت قرار می‌دهم و عیب‌ها و نواقص خود را ببینم و برای رفع آنها اقدام کنم خوب است؛ اما امان از روزی که اطرافیانم را مورد قضاوت قرار دهم؛ چون با این قضاوت حکم صادر می‌کنم و حس و محبتم نسبت به آن شخص خراب می‌شود و باعث مخدوش‌شدن رابطه ما می‌شود.

هر کس باید خودش را مورد قضاوت قرار دهد، و همراه این قضاوت یک شعبده‌ای هم در کار است . به قول جناب مهندس گنج را جلوی چشم انسان نمی‌گذارند. گنج در خرابه‌هاست و آنان شعبده اینجاست که وقتی پایت را در گلستان می‌گذاری سر از کویر و خار و خاشاک درمی‌آوری، و وقتی پایت را در کویر می‌گذاری سر از گلستان در می‌آوری و این تمثیل درمان اعتیاد است که اگر برای درمان زحمت بکشی شاید اول راه سخت باشد، اما کم‌کم به درمان ورهایی که همان گلستان است می‌رسیم و اگر برای درمان هیچ سختی نباشد و شخص به مصرف خود ادامه دهد به همان کویر و شور زار می‌رسد. انشا لا خداوند ما را در این راه یاری دهد؛ بنابراین امیدوارم بتوانم اموری که به من هیچ ارتباطی ندارد را رها کنم و افکار و اندیشه خود را بر پایه مثبت بگذارم و فقط خودم را مورد قضاوت و کاوش قرار دهم.

منبع: سی‌دی قضاوت و جهالت
نویسنده: راهنما همسفر فرزانه (لژیون شانزدهم)
ویراستاری و ارسال: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون ششم)
نمایندگی همسفران شمس


 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .