English Version
English

با بالا بردن دانایی می‌توانیم از قضاوت و جهالت دوری کنید

با بالا بردن دانایی می‌توانیم از قضاوت و جهالت دوری کنید

افتخار داریم از گروه سایت در خدمت راهنمای محترم مسافر اکبر باشیم و در مورد دستور جلسه «قضاوت و جهالت» به گفتگو بپردازیم.

در ابتدا از طرف گروه سایت از ایشان بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادند بسیار سپاس‌گزاریم.

1_ لطفاً به رسم کنگره خودتان را معرفی کنید:
سلام دوستان اکبر هستم مسافر.
آخرین آنتی ایکس: شیره و تریاک
مدت تخریب: بیش از هفده سال
روش درمان: D.S.T
داروی درمان: OT
مدت سفر: چهارده ماه
راهنما: آقای علی کاظمی
مدت رهایی: دوازده سال
ورزش : والیبال

۲_ قضاوت و جهالت با هم چه رابطه دارند؟
دستور جلسه قضاوت و جهالت بسیار مهم است و می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد. قضاوت و جهالت رابطه معکوس با یکدیگر دارند و زمانی که  درصد جهالت من بالا باشد، وارد قضاوت  کردن دیگران می‌شوم، معمولاً قضاوت کردن در مورد چیزهای ایست که ما نمی‌دانیم و از آن آگاهی نداریم برای مثال اگر پای کسی لنگ میزند تا ما با کفش‌های او راه نرویم نمی‌توانیم او را قضاوت کنیم و ما بر اساس اطلاعات محدود خود دیگران را قضاوت میکنیم.

۳_ قضاوت چه تخریبی در انسان به وجود می‌آورد؟
قضاوت زمانی ایجاد تخریب می‌کند که در مورد دیگران باشد و باعث می‌شود حس‌های من آلوده شود اما قضاوت همیشه مخرب نیست و اگر در جایگاه خود قرار بگیرد بسیار هم مفید است برای مثال اگر شما یک تیغ را به دست پزشک بدهید باعث شفا بیمار خواهد شد و اگر همین تیغ را به یک انسان جاهل بدهید باعث نابودی دیگران خواهد شد، قضاوت هم اینگونه است، اگر در مورد خود قضاوت کنم باعث رشد و دانایی می‌شود ولی در مورد دیگران باعث تخریب خواهد شد پس اگر من در مورد تک تک کارهای خود مانند خوابیدن، بیدار شدن، غذا خوردن، و همه کارها و رفتارهایم هر روز خود را قضاوت کنم باعث سازندگی و دانایی من می‌شود لذا اگر قضاوت بر اساس جهل باشد می‌تواند انسان را به نابودی سوق دهد و برعکس آن ما را به جایگاه بالاتری خواهد رساند.

۴_ راهکارهای دوری از قضاوت و جهالت چیست؟
فقط با بالا بردن دانایی شما می‌توانید از قضاوت و جهالت دوری کنید و من در کنگره این آموزش را گرفتم که در مورد هر کاری که می‌خواهم انجام بدهم باید اول تفکر و سپس تعقل کنم زیرا در تفکر ممکن است ما باز هم اشتباه کنیم ولی در تعقل دیگر انسان اشتباه نخواهد کرد به این دلیل که عقل فر ایزدی دارد و ما را به طرف رسیدن به فرمان عقل که در وادی ششم آمده است خواهد برد پس تنها راه دوری از قضاوت، جهالت و تمام ضدارزش‌ها رسیدن به فرمان عقل است.
باز هم می‌گویم ما در کنگره یاد گرفتیم هر کاری دو جهت دارد مانند همین قضاوت که اگر درست و در جایگاه خودش انجام شود سازنده و اگر در جایگاه خود نباشد مخرب خواهد بود.

۵_ چگونه قضاوت کردن در مورد دیگران حس‌های منفی چون کینه، حسادت و نفرت در ما به وجود می‌آورد؟
حس‌های منفی مانند باروت نارنجک می‌ماند که با شروع قضاوت آن را فعال می‌کنیم. حس‌های منفی سراغ همه انسان‌ها می‌آید چون ما در تمام مسائل به نفس مطمئنه نرسیده‌ایم و زمانی که فردی را قضاوت کردیم، حتما در مورد او حکم را هم صادر خواهیم کرد و این حکم همان انفجار است که باعث می‌شود نسبت به آن فرد کینه، خشم، نفرت، حسادت و کلی حس‌های منفی در خود به وجود بیاوریم اما انسان توانایی این را دارد که بتواند حس‌های منفی درون خود را به حس‌های مثبت و سازنده تبدیل کند، برای مثال حس منفی حسادت را من می‌توانم به حس رقابت سالم تبدیل کنم و با تلاش، خود را به جایگاه آن کسی که با او رقابت می‌کنم برسانم و این تغییر، تبدیل، ترخیص فقط و فقط با آگاهی صورت خواهد گرفت.

۶_ کلام آخر:
من تشکر می‌کنم از شما که مرا قابل دانستید تا بتوانم آموزش‌هایی که از استادهای گرامی و حتی یک سفر اولی آموخته‌ام را برای شما بازگو کنم و امیدوارم قابل استفاده برای عزیزان باشد و در پایان باز هم تأکید کنم که فقط و فقط با آگاهی ما می‌توانیم از قضاوت کردن در مورد دیگران دوری کنیم و باید این را بدانیم که قضاوت بد نیست بلکه باعث رشد ما خواهد شد اگر دوربین خود را روی خود بگیریم.

 

نگارش و مصاحبه: مسافر مسلم لژیون۴ 

ارسال مطلب مسافر رسول 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .