English Version
English

جهل در مقابل علم و عقل قرار دارد

جهل در مقابل علم و عقل قرار دارد

قضاوت در اصل به معنی داوری، حکم یا دادرسی است که در علم روانشناسی به معنای توانایی یک شخص در ارزیابی اطلاعات درست و درنهایت اتخاذ یک تصمیم منطقی و درست که به فرد کمک می‌کند تا در مورد کار یا موضوعی تصمیم درست بگیرد.
قضاوت کردن و حکم دادن کاری بسیار دشوار و سخت است که کار هرکسی نیست اگر کمی دقت کنیم در شروع جلسات کارگاه آموزشی در ۱۴ ثانیه سکوت از جهل و نادانی به خدا پناه می‌بریم این به این معنی است که برای انجام هر کاری یا هر تفکری ابتدا باید فکر کرد بعد انجام داد تا کمتر دچار اشتباه و چالش شویم.
قضاوت اگر از روی حب، بغض، نادانی یا از روی ظاهر هرکسی باشد دیگر قضاوت نیست بلکه جهالت است و حکمی نیست که قابل‌قبول به درگاه قدرت مطلق باشد که این نوع قضاوت کردن پیامد بسیار سخت و جبران‌ناپذیری خواهد داشت؛ جهالت از مثلثی ترسیم شده که سه ضلع آن از منیت، ترس و ناامیدی تشکیل شده است که در مقابل مثلث دانایی قرار دارد که ضلع‌های آن شامل تفکر، آموزش و تجربه است.
عبور از مجهولات و رسیدن به معلومات به‌وسیله عقل صورت می‌گیرد، گاهی از روی ندانستن و تفکر نکردن چنان تیشه به ریشه می‌زنیم که پیامدهای آن جبران‌ناپذیر و قابل‌بخشش نیست جهل در قرآن ۲۴ بار به کار برده شده است، جهل در مقابل علم و عقل قرار دارد و انسان‌هایی که به دلیل منیت، ترس و نگاه کردن به‌ظاهر و نداشتن علم و اطلاعات موثق، کسی را داوری یا حکم صادر می‌کنند درواقع اجازه قضاوت شدن به دیگران را می‌دهند.
قاضی بودن دارای شرایط خاصی است که باید درس و علم آن را گذراند تا شخص بتواند به‌عنوان قاضی دیگران را قضاوت کند بنابراین بهتر است به‌جای جستجو و کاوش در زندگی شخصی و خصوصی دیگران به درون و یا صور پنهان خود نظری بیندازیم و خود را مورد بازبینی قرار دهیم تا وقت و انرژی خود را صرف تزکیه و پالایش کنیم و به آرامش، آسایش و صلح برسیم تجسس در کار دیگران درواقع تلف کردن اوقات گران‌بها و ارزشمند خودمان است که نتیجه آن چیزی جز فرورفتن در منجلاب جهل و تاریکی نیست ما آمده‌ایم تا در کنگره آموزش بگیریم و از نادانی به دانایی، از ترس به شجاعت صعود کنیم.

نگارش: همسفر زهرا، راهنما همسفر طاهره (لژیون نهم)
ویرایش: همسفر فاطمه، راهنما همسفر بتول (لژیون چهارم)
ثبت: همسفر رها (خدمتگزار سایت)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .