English Version
English

قضاوت به‌صورت فطری در انسان وجود دارد

قضاوت به‌صورت فطری در انسان وجود دارد

همسفر وجیهه به همراه مسافر خود با ده سال تخریب آنتی‌ایکس شیشه و هروئین وارد کنگره شدند، مدت پانزده ماه به روش DST همراه با داروی OT با راهنمایی همسفر مریم و مسافر رسول سفر کردند و در حال حاضر هشت ماه و ده روز است که آزاد و رها هستند. ایشان در رشته ورزشی والیبال فعالیت می‌کنند و رشته ورزشی مسافرشان فوتبال است.

اینک در باب دستور جلسه «قضاوت و جهالت» با ایشان گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم؛ لطفاً با ما همراه باشید.

لطفاً در مورد ارتباط بین قضاوت و جهالت توضیح دهید.

قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی عدم آگاهی و ندانستن است. قضاوت کردن بسیار دشوار است و کسی می‌تواند قضاوت کرده و حکم صادر کند که علم و دانش آن را داشته باشد؛ قضاوت در فطرت ما برنامه‌ریزی‌شده است؛ مشکل از جایی شروع می‌شود که در مسائلی که به ما مربوط نیست وارد حوزه قضاوت می‌شویم و بعدازآن مبحث جهالت ایجاد می‌شود؛ وقتی در مورد کارهای شخصی دیگران تجسس می‌کنیم و نظر می‌دهیم این به معنی جهالت است؛ ولی برای قضاوت کردن پارامترهای زیادی لازم است که باید رعایت کنیم.

به نظر شما قضاوت کردن در مورد دیگران چه تأثیری در زندگی ما دارد؟

قضاوت در مورد دیگران باعث از بین رفتن انرژی ما می‌شود، انرژی که باید صرف درمان و آموزش شود؛ قضاوت کردن در مورد انسان‌ها در ما تخریب ایجاد می‌کند و باعث سلب آرامش و آسایش ما می‌شود.

چرا انسان‌ها بااینکه ازنظر عقلی می‌دانند قضاوت کردن کار اشتباهی است ولی بازهم قضاوت می‌کنند؟

قضاوت کردن بهای سنگینی دارد و انسان‌ها آن را درک نکرده‌اند؛ کسانی که قضاوت می‌کنند، نمی‌دانند بعدازآن چه بهای سنگینی را باید پرداخت کنند؛ قضاوت یک جنگ درونی در صور پنهان است؛ یعنی قابل‌رؤیت نیست و چون دیده نمی‌شود خوب یا بد بودن آن را متوجه نمی‌شوند.

در مورد جمله «اگر می‌خواهی درباره راه رفتن کسی قضاوت کنی کمی با کفش او راه برو»؛ توضیح دهید.

قضاوت در مورد دیگران می‌تواند از ترس، منیت و ناامیدی باشد؛ گاهی با قضاوت کردن می‌خواهیم از خود فرار کنیم؛ ما از زندگی دیگران خبر نداریم و نمی‌دانیم که زندگی آن‌ها در چه شرایطی سپری می‌شود و چه بر آنان می‌گذرد پس حق قضاوت کردن نداریم.

 رابطه بین عقل و قضاوت را توضیح دهید.

برای این‌که عقل بتواند به‌درستی قضاوت کند باید قدرت دانایی آن زیاد باشد، گویی قدرت عقل به میزان دانایی است؛ هر چه دانایی انسان‌ها در بستر آموزش، تجربه و تفکر افزایش یابد به همان نسبت قدرت تشخیص افزایش می‌یابد، خطاها در قضاوت کمتر و کمتر می‌شوند، انتخاب‌ها سالم و درست خواهد بود و این امر به برقراری صلح و آرامش در حیات و حیات‌ها می‌انجامد.

برای به تأخیر انداختن قضاوت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

گاهی به‌صورت ناخودآگاه افکاری در مورد دیگران و رفتار آن‌ها به ذهن همه ما خطور می‌کند، این قضاوت و داوری‌ها موجب ایجاد دغدغه ذهنی برای ما خواهد شد و ممکن است ذهنیت بدی از دیگران در ما ایجاد کند پس بهتر است حتی اجازه ورود این تفکرات را به ذهن خود ندهیم و از پیدایش آن‌ها جلوگیری کنیم همین باعث می‌شود که قضاوت نکنیم.

چرا در کنگره زمانی که جلسه شروع می‌شود چهارده ثانیه سکوت می‌کنیم و از جهل و ناآگاهی خود به خداوند پناه می‌بریم؟

چون همین جهالت باعث شده است که افراد، مواد مخدر مصرف کنند؛ حال چه خواسته و چه ناخواسته فرقی نمی‌کند؛ اما زمانی که وارد کنگره می‌شوند، در لژیون قرار می‌گیرند و شروع به سفر می‌کنند اگر طبق قوانین و گفته‌های راهنما عمل کنند و در مورد هم لژیونی‌ها و افراد کنگره قضاوت نکنند قطعاً سفر خوبی خواهند داشت.

کلام آخر ...

قضاوت کردن از جهالت ما انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد؛ یعنی چون مثلث دانایی ما کامل نشده است دیگران را قضاوت می‌کنیم؛ پس اگر فرد ازنظر دانایی و آگاهی در سطح بالایی قرار بگیرد و در مسیر رشد دانایی خود تلاش کرده باشد کمتر قضاوت می‌کند. ان‌شاءالله خداوند ما را به لطف خود از جهالت و قضاوت‌های بی‌مورد بازدارد و کمک کند تا همگی باهم با طلوع خورشید قدمی به او نزدیک شویم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قراردادید بسیار سپاسگزاریم.
 

انجام مصاحبه: همسفر ملیحه رهجوی راهنما همسفر نرگس (لژیون یکم)
رابط خبری: همسفر ندا رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوازدهم)
عکاس: همسفر لیلا مرزبان خبری
ویراستار: همسفر صفورا رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون سوم)
ارسال: همسفر مینا خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی شیخ‌بهایی
 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .