English Version
English

قطع سیگار باعث افزایش طول عمر می‌شود

قطع سیگار باعث افزایش طول عمر می‌شود

مقاله سیزدهم کتاب ۱۴مقاله، مصاحبه آقای ویلیام وایت با آقای مهندس دژاکام در مورد قطع سیگار است و آقای مهندس، در پاسخ ویلیام وایت در مورد مدت زمان مصرف سیگار و چگونگی ترک آن صحبت کرده‌اند.

آقای مهندس در مصاحبه خود می‌فرمایند: حدود ۳۵ سال، روزانه تقریباً ۴۰ نخ سیگار مصرف می‌کردم و هیچگاه سیگار کشیدن را قطع نکردم. یک روز حدود ساعت ۲ بعدازظهر، در اثر صحبت کردن با یک مصرف‌کننده کریستال‌مت که در توهم کامل بود، استرس کوچکی به من وارد و باعث سکته قلبی من شد و من را به بیمارستان منتقل و در CCU بستری می‌کنند و به دلیل اینکه در بیمارستان امکان مصرف سیگار را نداشتم، فکری در ذهنم خطور کرد که متد DST را برای سیگار انجام دهم و آدامس نیکوتین‌ را به جای سیگار مصرف کنم و بعد از مرخص شدن از بیمارستان این عمل را بین داوطلبان ترک سیگار در کنگره رواج دادم. خوردن آدامس نکوتین‌ تا میزان خیلی زیادی شاید تا میزان بالای ۵۰ درصد، جلوی وسوسه مرا گرفت‌.

ایشان در مورد متد DST اين‌گونه توضیح دادند؛ در متد DST برای سیگار، پس از محاسبه میزان نکوتین خوراکی تا مدت سه ماه هیچگونه کاهشی انجام نمی‌گیرد؛ یعنی سه ماه اول برای سازگاری در نظر گرفته می‌شود و کاهش میزان مصرف نکوتین طبق متد DST بعد از ۳ ماه آغاز می‌گردد، خوردن آدامس هیچ ساعت مشخصی ندارد؛ میزان مصرف روزانه، نبایستی از میزان تعیین شده زیادتر شود؛ اما اگر کمتر شود ایرادی ندارد؛ یعنی‌ به‌صورتی‌ نباشد که‌ کاهش‌ آن‌ سرعت‌ گیرد.

برای تعیین مصرف روزانه نیکوتین‌ خوراکی، ابتدا، از روی پاکت سیگار، نیکوتین هر نخ سیگار مشخص می‌گردد؛ به‌طور مثال اگر میزان نیکوتین هر نخ سیگار را ۰/۵ میلی‌گرم‌ نوشته است، ما میزان نیکوتین هر نخ سیگار را در مصرف روزانه فرد سیگاری‌، ضرب کنیم‌ آنگاه میزان مصرف نکوتین روزانه به دست می‌آید.

برای تعداد آدامس مصرفی، میزان نیکوتین‌ هر آدامس‌، روی جلد آن نوشته شده است. اگر میزان نیکوتین هر آدامس ۲ میلی‌گرم باشد، از تقسیم مصرف روزانه نیکوتین، بر عدد مقدار نیکوتین هر آدامس، تعداد آدامس مورد نیاز، به دست می‌آید.

آقای‌حسین دژاکام پیشنهاد کردند، فرد باید هر آدامس را به چهار قسمت مساوی تقسیم کند و درون جعبه کوچک ریخته شود و هر زمان خواست، یک‌ یا دو عدد از آن‌ را بخورد که در این صورت اگر هر آدامس ۲ میلی‌گرمی را ۴ قسمت کنیم هر قسمت دارای ۰/۵ میلی‌گرم نیکوتین‌ می‌باشد.

آقای مهندس به پاس دوستی و کارهای تحقیقاتی که با آقای ویلیام وایت انجام دادند؛ به عنوان یادگار، اسم لژیون درمان سیگار را لژیون بیل ویلیام‌ وایت نامیدند.

ترک سیگار به مرور زمان تغییرات زیادی بر روی کیفیت سلامتی اشخاص بخصوص در بین ورزشکاران بوجود آورده و روی نفَس، ریه‌‌ و همچنین در مسئله خواب، سرفه کردن در خواب و اعتماد به نفس آنها اثرات بسیار مثبت گذاشته است. 

یک نکته مهم علمی و اساسی در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ الکل، مواد مخدر و نیکوتین خاصیتی دارند که می‌توانند از سد خونی مغز و یا مویرگ‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند، عبور کنند و وارد مغز شوند و به این ترتیب بر روی کارکرد مغز، اثرمی‌گذارند و خلق‌وخوی‌ انسان‌ را عوض‌ می‌کنند؛ بنابراین‌ طبیعی‌ است‌‌ مغزی که هر روز مواد مخدر، الکل‌ و نیکوتین‌ وارد آن‌شده؛ ساختار بیوشیمی‌ آن تغییر کرده است؛ پس‌ برای درمان اعتیاد، الکل‌، قرص و سیگار، به‌طور قطع بایستی کارکرد بیوشیمی مغز را به حالت تعادل طبیعی برسانیم و برای انجام آن به‌ سه عامل بسیار مهم؛ داروی مناسب، زمان لازم و روش مناسب احتیاج داریم.

روش DST به‌ خوبی‌ و به‌ بهترین‌ شکل‌ ممکن، قادر است‌ هر نوع‌ اعتیاد به‌ مواد مخدر، الکل‌ و نیکوتین‌‌ را از نظر فیزیولوژیکی‌ حل‌ نماید و برای سیگار، روشی عملی، ارزان و آسان است. تحقیقات تا به امروز تأیید می‌کند که اعتیاد همزمان به مواد مخدر و نیکوتین، باعث افزایش خطرات هر دوی آنها می‌شود و احتمال ابتلا به امراض وابسته به اعتیاد را تقویت می‌کند. همچنین؛ قطع سیگار باعث افزایش طول عمر می‌شود و احتمال امراض قلبی، سکته قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد و سرعت ریکاوری مغز از مواد مخدر دیگر را تسریع می‌کند.

تایپ: همسفر نرگس رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
ویرایش: همسفر بیتا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
تصویرگر: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم)
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا(نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .