English Version
English

انسان ذاتاً قاضی به‌دنیا آمده است

انسان ذاتاً قاضی به‌دنیا آمده است

جلسه دهم از دوره هشتم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌ جلسه «قضاوت و جهالت» با استادی راهنما همسفر اعظم، نگهبانی راهنما همسفر سمیرا و دبیری موقت راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا روز یک‌شنبه ۱۰ تیر‌ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

ما هر چیزی را که بخواهیم بفهمیم در ابتدا باید معنی آن‌ را بدانیم که قضاوت یعنی چه؟ جهالت یعنی چه؟ کلماتی که در دستور‌جلسه آمده باید برای من مشخص شود. قضاوت؛ یعنی حکم صادر کردن؛ یعنی من در جایگاه قاضی بنشینم و حکمی صادر کنم، جهالت هم یعنی نادانی و ندانسته کاری را انجام دادن و این دو در دو کفه ترازو مقابل هم هستند؛ یعنی هر قدر که من جهل و نادانی‌ام بیشتر باشد از آن طرف کفه قضاوتم سنگین‌تر می‌شود و راحت‌تر در مورد آدم‌ها قضاوت می‌کنم اما هر‌چقدر به طرف دانایی و دانایی‌موثر حرکت کنم آن‌موقع است که می‌فهمم نباید آدم‌ها را قضاوت کنم؛ اگر بدانم قضاوت کردن چه اثری دارد و چه پروسه‌ای را طی می‌کند هیچ‌وقت راحت در مورد انسان‌ها قضاوت نمی‌کردم.

من همیشه می‌گویم کار مسافرها خیلی از کار ما همسفرها راحت‌تر است؛ چون مسافر پذیرفته که بیمار است پس روی صندلی می‌نشیند و شروع می‌کند به درمان کردن و ما هم یک قیافه حق به جانب می‌گیریم که ما همسفران خوبی هستیم که در کنار مسافرانمان مانده‌ایم اما آقای مهندس می‌گوید: « حال ما همسفرها خیلی خراب‌تر از مسافرانمان است و بیشتر از آن‌ها به آموزش احتیاج داریم چون فکر نمی‌کنم که مسافر وارد قضاوت، غیبت یا دروغ شود ولی ما به دلیل آن گره‌های درونی که در وجودمان است خیلی راحت این کارها را انجام می‌دهیم.

قضاوت چه تخریبی را روی من ایجاد می‌کند؟ امروز داشتم سی‌دی قضاوت آقای امین را گوش می‌کردم که آخرش جمله جالبی داشت که می‌گفت: «اگر بدانید قضاوت چه تاثیری روی خود شما می‌گذارد جرأت انجام این کار را نداشتید.» فهمیدم اگر قضاوت کنیم این گردونه هستی می‌گردد تا در شرایطی که آن شخص را قضاوت کردم قرار بگیرم و چاهی که برای دیگران کندم خودم در آن می‌افتم. در جنگ همه تیرها به ما اصابت نمی‌کند اما قضاوت تنها تیری است که قطعاً و یقیناً مستقیم به هدف می‌خورد.

اگر من شروع کنم مسافرم را قضاوت کردن اولین کاری که می‌کنم ساختمان جسم و قلبش را که جایگاه حسش است هدف می‌گیرم و شلیک می‌کنم که قطع به یقین به او می‌رسد و اگر شلیکی اتفاق بیفتد طرف مقابل ساکت نمی‌نشیند و او هم مقابله‌به‌مثل می‌کند و او هم تیری شلیک می‌کند و مستقیم قلبم را نشانه می‌گیرد. قضاوت هم صور‌آشکار و هم صور‌پنهان دارد که در ابتدا در صور‌پنهان حکمش را صادر می‌کنم و بعد به صورآشکار انتقال می‌یابد؛ وقتی غیبت می‌کنم به دنبال یک شنونده هستم تا به صحبت‌های من گوش دهد و شروع به معرکه گرفتن می‌کنم.

آقای مهندس می‌گویند: «کسانی که به‌دنبال معرکه‌گیری هستند عاقبت خودشان گرفتار می‌شوند‌.» انسان ذاتاً قاضی به دنیا آمده است برای مثال: زمانی که از خواب بیدار می‌شویم به واسطه آن اختیاری که داریم حکم صادر می‌کنیم که بیرون بروم یا نروم؟ خرید کنم یا نکنم؟ من فقط باید قاضی خودم باشم و دیروزم را امروز مقایسه و قضاوت کنم و قاضی عادلی باشم برای خودم و بهترین حکم را برای خود صادر کنم. دستور‌جلسات پیوسته و به دنبال هم می‌آیند تا برای ما آموزش داشته باشند امیدوارم بهترین آموزش‌ها را از دستور‌جلسات بگیریم.

مرزبانان کشیک: همسفر‌ منظر و مسافر رضا
عکس: مرزبان خبری، همسفر رعنا
تایپ: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون سوم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .