English Version
English

قضاوت از جهل انسان سرچشمه می‌گیرد

قضاوت از جهل انسان سرچشمه می‌گیرد

سلام دوستان پری هستم راهنما یک همسفر
انسان دانا باید به مسائل اطراف آگاهانه نگاه کند و بداند اگر دیگران اشتباهی مرتکب می‌شوند، از روی نادانی آن‌ها است، اگر با این دیدگاه به قضیه نگاه کنیم، هیچ وقت افراد را مورد قضاوت قرار نمی‌دهیم. از آنجایی که میدانیم قضاوت از جهل انسان سرچشمه می‌گیرد؛ پس باید از خودم بپرسم که من در چه جایگاهی هستم که می‌خواهم دیگران را قضاوت کنم و مورد سرزنش قرار بدهم.

سلام دوستان مریم هستم یک همسفر
من هر وقت یاد قضاوت می‌افتم، این حدیث از حضرت علی (ع) به من یادآوری می‌شود که می‌فرمایند: اگر در ابتدای شب یک نفر دزدی می‌کند، شما نمی‌توانید به چشم دزد به او نگاه کنید؛ چون شاید آن در دل شب توبه کرده باشد، یعنی ما اجازه قضاوت راجع به چیزهایی که دیده‌ایم را نداریم چه برسد به چیزهایی که هرگز ندیده‌ایم.

سلام دوستان نسرین هستم یک همسفر
طبق صحبت‌های جناب مهندس مشکل اصلی ذهن ماست؛ چون ذهن مدام در حال صحبت کردن است؛ پس ذهن یک منبع ناآرام است و مدام نگران است اتفاقی افتد، به این دلیل دچار خشم و استرس می‌شود. ما باید یاد بگیریم که قضاوت منبع اصلی بهم ریختگی انسان هست. دوری از قضاوت نیاز به آموزش و رسیدن به دانایی هست.

سلام دوستان انسیه هستم یک همسفر
انسان موجودی است که قاضی به دنیا آمده است و مرتب در حال قضاوت کردن است و روزانه هزاران قضاوت را انجام می‌دهد و این هزاران قضاوت چه تقوا باشد، چه فجور هزاران شاخه می‌شود که این همان جهالت است که صور آشکار ناراحتی و صفات ناشایست مثل بخل، حسادت، نفرت و کینه را ایجاد می‌کند که در دنبال آن بیماری‌ها و ناراحتی‌ها به صور آشکار می‌رسد و شخصی که دائم در حال قضاوت است، آرامش خود را از دست می‌دهد.

سلام دوستان کبری هستم یک همسفر
قضاوت کردن در هر انسانی وجود دارد و با اولین نگاه یا دیدار فرد مقابل، آغاز می‌شود، با این وجود که من کبری دوست ندارم، مورد قضاوت دیگران قرار گیرم و به راحتی دیگران را قضاوت می‌کنم و در نتیجه‌ هیچ چیزی به‌غیراز تخریب در من به وجود نمی‌آید. اگر من در جایگاه قاضی هم باشم، باید عادلانه و با در نظر گرفتن تمام مسائل قضاوت کنم تا حق کسی را ضایع نکنم.

سلام دوستان سمیه هستم یک همسفر
بسیار تا بسیار طول کشید تا تجربه کسب کنم، صور پنهان زندگی خود را با صور آشکار زندگی دیگران مقایسه نکنم و اینکه امور زندگی دیگران به من هیچ ارتباطی ندارد و فقط قاضی کارها و افکار خودم باشم. خدا را شاکرم که به من قدرت اختیار داد تا به واسطه‌ آن، قدرت قضاوت خودم را با گذشته‌ خود مقایسه کنم که آیا در راه تقوا هستم یا فجور؟!

سلام دوستان فاطمه هستم یک همسفر
قضاوت کاملاً الهی است و مختص خداوند است؛ زیرا او خالق همه‌ موجودات است و بر آن‌ها احاطه دارد. کسی که قاضی است باید از دانش و عدالت برخوردار باشد؛ ولی من برای قضاوت کردن دیگران وارد حریم خصوصی آن‌ها می‌شوم و از خط قرمزهای دیگران عبور می‌کنم. قضاوت کردن از نظر هر شخصی متفاوت است.

سلام دوستان لیلا هستم یک همسفر
قضاوت در وجود همه انسان‌ها هست و مشکل از جایی شروع می‌شود که ما در مسائلی که به ما مربوط نیست وارد قضاوت می‌شویم و در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم. اگر گمان بد به شخصی بردید و به دنبال آن در مورد دیگران تجسس کردید بعد از آن وارد مرحله سرزنش می‌شوید و شروع به غیبت کردن می‌کنید و این زمان وارد جهالت می‌شوید که این نشانه از جهل و نادانی شخص را می‌رساند که وارد تجسس و قضاوت نادرست از دیگران می‌‌شود؛ پس باید افکار و اندیشه‌مان را مثبت کنیم و دوربین را به سمت خودمان بگیریم نه دیگران! قضاوت کار هرکسی نیست و ما نباید به داوری کردن و قضاوت دیگران بپردازیم که این از جهالت ما سرچشمه می‌گیرد.

رابط خبری: همسفر نازیلا رهجوی راهنما همسفر پری (لژیون دوم)
عکاس خبری، ویراستاری و ارسال: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .