English Version
English

هر چه انسان داناتر باشد کمتر قضاوت می‌کند

هر چه انسان داناتر باشد کمتر قضاوت می‌کند

واژه قضاوت به معنی حکم‌ کردن و جهالت به معنی عدم آگاهی و ندانستن است، ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم. در ابتدای جلسات کنگره ۶۰، ما ۱۴ ثانیه سکوت می‌کنیم و از جهل و ناآگاهی خودمان به خداوند بزرگ پناه می‌بریم.

اصولاً انسان همیشه در حال قضاوت بسیاری از مسائل روزمره زندگی است ولی قضاوت در مورد دیگران اشتباه است، به قول بزرگی اگر می‌خواهید در مورد راه رفتن دیگران قضاوت کنید، ابتدا کمی با کفش‌های او راه بروید.

کسانی که دیگران را قضاوت می‌کنند معمولاً در زندگی خود هدف مشخصی ندارند؛ بنابراین هر چه انسان داناتر باشد کمتر قضاوت می‌کند و هر چه جاهلتر باشد بیشتر درگیر قضاوت می‌شود؛ اگر شخص به دانایی و صلاحیت لازم برسد، می‌تواند قضاوت کند؛ در غیر این صورت دخالت کردن و یا قیاس کردن را در ذهن خود انجام می‌دهد.

در کنگره 60 دایره قضاوت برای اشخاص با توجه به سلسله‌مراتب و میزان دانایی فرق می‌کند. در برخی از موارد و در بعضی از انسان‌ها، میزان کمتر و یا در افراد دیگر دائماً در حال رشد و ازدیاد است.

مورد قضاوت قرار گرفتن همان اندازه که برای ما ناخوشایند است برای دیگران نیز آزاردهنده است، توقف کردن قضاوت دیگران و جایگزین کردن آن با پذیرفتن نقطه ضعف‌های طرف مقابل، برای دو طرف التیام‌بخش است.

افرادی که در این مورد به دانایی رسیده‌اند در جایی توقف نمی‌کنند و خود به میان مردم می‌روند و به آنها هشدار می‌دهند و این همان وظیفه عالمان برای ارشاد جاهلان است و اگر ما بخواهیم این عمل سالم را به افراد جامعه انتقال دهیم باید به دانایی رسیده باشیم. اگر مورد قضاوت دیگران قرار بگیریم ترسی نداشته باشیم و آنجا که نیاز به بیان است تا جاهلی آگاه شود تلاش کنیم که راهنمایی انجام دهیم.

در جهان‌بینی می‌خوانیم که مثلث جهالت در مقابل مثلث دانایی قرار می‌گیرد، سه ضلع مثلث جهالت شامل: ترس، منیت و ناامیدی است و در قضاوت ما تأثیر‌گذار است، بنابراین وقتی جهالت و نادانی باشد، ترس، منیت و نا‌امیدی را به دنبال خود دارد.

یک همسفر یا مسافری که به حال خوش رسیده اگر این حال خوب را به دیگران انتقال ندهد، عین خو‌دخواهی است و خودخواهی، زاییده جهالت است. شخص باید جاهل باشد که بتواند خودخواه باشد، زمانی که از روش قضاوت برای نقد افراد استفاده کنیم، برای خود شرایطی را به وجود می‌آوریم که قدرت تشخیص از ما گرفته می‌شود و مسائل برایمان شفاف نخواهد بود و هر لحظه امکان دارد که مسیرِ ما تغییر کرده و از راهی که کنگره و راهنما مشخص کرده، خارج شویم؛ بنابراین لازم است که بسیار هوشیارتر از قبل باشیم؛ چون معنای قضاوت و جهالت برای ما روشن‌تر شده است.

معمولأ انسان از نظر ادراک عقلی می‌داند که قضاوت کاری اشتباه است ولی در نهایت آن کار را انجام می‌دهد، به این دلیل است که دستور قضاوت در مغز انسان در کسری از ثانیه صادر می‌شود و راهکار مقابله با این فرآیند، فقط بالا بردن دانش و آگاهی است. قضاوت کار ما نیست پس به قضاوت ننشینیم و بدون دلیل و مدرک قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم.

نویسنده: راهنمای تازه وارد همسفر فردوس و همسفر مرضیه (نمایندگی دنا شهرضا)
ویرایش: راهنما همسفر فاطمه لژیون پنجم رشته ورزشی ایروبیک نمایندگی دنا شهرضا
ارسال: راهنما همسفر ریحانه رشته ورزشی والیبال نمایندگی دنا شهرضا
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .