English Version
English

اگر من اندکی دانایی داشته باشم، هیچ وقت دیگران را قضاوت نمی کنم.

اگر من اندکی دانایی داشته باشم، هیچ وقت دیگران را قضاوت نمی کنم.

دومین جلسه از دوره پنجاهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره ۶۰ شعبه چالوس با استادی مسافر اسحاق، نگهبانی مسافر میثم و دبیری مسافر سینا با دستور جلسه "قضاوت و جهالت"  یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ آغاز به کارکرد.


خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان اسحاق هستم مسافر، ممنونم از اینکه فرصت خدمت در این جایگاه به من داده شد و امیدوارم بتوانم به خوبی خدمت کنم. دستور جلسه این هفته قضاوت و جهالت است و اینجا آقای مهندس فقط از واژه قضاوت به تنهایی استفاده نکرده است، کنارش جهالت را هم آورده است و این نشان از این که می‌خواهد چیزی را به من شنونده بفهماند، دارد.
وقتی بحث از قضاوت می شود، ناخودآگاه همه ذهنیت به سمت قاضی و دادستانی و دستگاه قضایی می رود و به نظر من قاضی واقعی خدا است که بر همه چیز احاطه کامل دارد و بعضی وقت‌ها در ذهن انسان موضوعی به وجود می آید که او در جهان ذهنی خودش با اطلاعات ناقص و به طور احساسی می خواهد قضاوت را انجام بدهد و حتی گاهی حکم هم صادر می‌کند و در آخر هم خودش پشیمان می‌شود.



اگر من اندکی دانایی داشته باشم، هیچ وقت دیگران را قضاوت نمی کنم چون نسبت به این مسئله آگاه هستم که ممکن است دیگر ابعاد موضوع  از نظرم خارج باشد و جهل و نادانی ام را در نظر می‌گیرم.ممکن است برای همه ما پیش بیاید که کسی را مورد قضاوت قرار بدهیم، همیشه در قضاوت کردن برای من این‌طور بوده که خیلی کم پیش آمده که جنبه های مثبت طرف را در نظر بگیرم و از روی آن قضاوتم را پیش ببرم چون احساساتم درگیر بوده و قضاوتم نسبت به طرف، بر مبنای دلخوری از ایشان بوده و محصول این نوع قضاوت، چیزی به جز ویرانی و پشیمانی برایم نبوده است.
وقتی قاضی یا دستگاه قضایی می‌خواهد قضاوتی انجام دهد، از ابزارهایی همچون بازپرس، دستگاه قضایی و... در طول مدت زمانی نسبتاً طولانی و با حوصله، این فرآیند را طی می‌کند و چون این احتمال را می‌دهد که شاید چیزی از نگاهش پنهان مانده باشد، حکمی را سریعا صادر نمی‌کند حتی باز با این حال بارها شده که بعد از سالها متوجه شوند قضاوتشان اشتباه بوده، چون تمام حقایق برای دستگاه قضایی آشکار نشده بوده است، پس من انسان هم باید برای اینکه دچار جهالت نشوم و در صلح و آرامش باشم، باید نسبت به این مسئله آگاه باشم که توانایی لازم برای قضاوت قرار دادن کسی را ندارم.

 


تهیه: مرزبان خبری مسافر رحیم
تایپ، تنظیم و ارسال: مسافر سینا
مسافران نمایندگی چالوس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .