English Version
English

هیچ قطبی به تنهایی نیرو به وجود نمی‌آورد

هیچ قطبی به تنهایی نیرو به وجود نمی‌آورد

جلسه  سیزدهم از دوره سی‌و‌دوم کارگاه‌های آموزشی‌ خصوصی کنگره‌ ۶۰ نمایندگی‌ خواجو با استادی مسافر عبدالله، نگهبانی مسافر حمید و دبیری مسافرکریم با دستور جلسه  « قضاوت و جهالت » در روز یکشنبه 10 تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان عبدالله هستم یک مسافر.
خداوند را بابت نعمت کنگره 60 سپاسگزارم از این‌که می‌توانیم در این بستر آموزش بگیریم و به خواسته‌های معقول‌مان دست پیدا کنیم. از آقای مهندس، خانواده محترم‌شان و راهنمایان گرانقدرم کمال تشکر را دارم.
دستور جلسه « قضاوت و جهالت » می‌باشد.
قضاوت به معنی؛ صدور حکم و جهالت مفهوم ندانستن را بیان می‌کند. وقتی این دو در کنار هم می‌آید یعنی قضاوتی بر مبنای ندانستن صورت می‌گیرد؛ اگر ما نسبت به موضوعی علم کافی نداشته باشیم نباید در مورد آن قضاوت کنیم. در واقع با انجام این عمل در خودمان تخریب ایجاد می‌کنیم.
ریشه قضاوت، جهالت می‌‎باشد و پیامدهای جهالت؛ بُخل، کینه، حسادت و... است.
اگر انسان مشکلی دارد بیانگر جهالت اوست و خارج شدن از مشکلات با آموزش صورت می‌گیرد.
هیچ قطبی به تنهایی نیرو به وجود نمی‌آورد یعنی وقتی ما نسبت به مجموعه‌ یا شخصی بدبین می‌شویم، نشان دهنده‌ وجود این صفت در درون ماست.

هنگامی که ما شخصی را با نفرت یا ظن بد قضاوت می‌کنیم، مشکلاتی برای‌‎مان به وجود می‌آورد که به قول آقای مهندس  هیچ جنگی؛ بدون کشته و خونریزی نیست. در واقع این قضاوت نشات گرفته از قلب و اندیشه ماست و  تخریب بیشتری نسبت به جنگ با سلاح در صور آشکار و پنهان پدید می‌آورد.
با قضاوت ناآگاهانه بیشتر از آن‌که باری بر دوش شخص قضاوت شده می‌گذاریم، حال خودمان دگرگون و خراب می‌شود.
چه کارهایی باید انجام دهیم که مورد قضاوت قرار نگیریم؟
این موضوع به صفت‌هایی که در درون‌مان شکل می‌گیرد، مرتبط است به این معنا که اگر صفت های وجودی‌مان خوب نباشد در صورتی که کسی درباره ما حکم دهد، حال‌مان بد می‌شود ولی اگر خصلت‌های خوب و پسندیده را در خویش رشد دهیم دیگر با قضاوت‌های جاهلانه اشخاص به‌ هم نمی‌ریزیم و عصبانی نمی‌شویم.
چه خوب است ما از روی حدس و گمان دیگران را قضاوت نکنیم.
از این‌که به صحبت‌های من توجه کردید از همه شما عزیزان سپاسگزارم.

تایپ: مسافر حجت لژیون نهم
تنظیم و ارسال: مسافر حسن پورشیوایی لژیون دوم

نمایندگی خواجو

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .