English Version
English

درست زندگی کردن را یاد بگیریم

درست زندگی کردن را یاد بگیریم

مشارکت همسفران لژیون نهم از سی‌دی مثلث خمر:

همسفر معصومه:

یک مصرف‌کننده زمانی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر یا قرص‌های روان‌گردان می‌شود، آگاهی کافی ندارد و می‌خواهد یک‌مرتبه در طول یک‌زمان کم از مصرف مواد رها شود. گاهی یک آنتی ایکس را جایگزین آنتی ایکس دیگری می‌کند و بعد از مدت‌ها متوجه می‌شود که به‌جای یک مواد چند نوع مواد دیگر هم به مواد قبلی اضافه‌شده است و این مثال را می‌زنند که فلان کس از چاله به چاه افتاده است و ما باید هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم از روی فکر و اندیشه باشد. اگر مواد مخدر است؛ باید اندازه داشته باشد و اگر خواب شب خوب باشد؛ باید سر یک ساعت مشخصی و به‌طور منظم باشد و یک فرد مصرف‌کننده نمی‌تواند هم‌زمان از چند نوع مواد، قرص و ... استفاده کند که باعث سکته و تخریب بسیاری می‌شود و در کتاب آسمانی ما هم آمده است که از خمر و قمار گفته‌شده که این عمل، عمل شیطانی است؛ به‌طور مثال قمار و هرگونه چیزی که بردوباختی داشته باشد این عمل شیطانی است و ما با آموزش‌های کنگره یاد گرفته‌ایم که هر کاری را که می‌خواهیم انجام بدهیم؛ باید راه آن را یاد بگیریم. هر کاری باید از روی برنامه باشد؛ باید افکار و اندیشه‌های خود را درست کنیم، توقع‌ها را کم کنیم و دیدگاه خود را تغییر بدهیم.

همسفر سولاف:

ضرب‌المثل از چاله به چاه افتادن دقیقاً در مورد کسانی به کار می‌بریم که وقتی می‌خواهند کاری را درست کنند بدتر آن را خراب می‌کنند. اوایل طوری بود که فکر می‌کردم الکل به‌اندازه‌ مواد مخرب نیست و این‌که وابستگی ندارد و خمر محسوب نمی‌شود؛ یعنی به‌گونه‌ای بود که برای اعتیاد مسافرم عذاب می‌کشیدم و آرزوی ترک و رهایی از مواد را داشتم؛ اما برای الکل این ترس را نداشتم و از آن به‌اندازه‌ مصرف مواد متنفر نبودم. مدتی بعد از رهایی در جمع خانوادگی به مسافرم تعارف می‌شد که الکل مصرف کند و او هم مصرف می‌کرد، همیشه در جمع شراب هم برای خانم‌ها بود.

اوایل نمی‌خوردم و مسافرم من را انسانی می‌دانست که پایه نیستم و پا به‌پای او در جمع خانوادگی لذت نمی‌برم و همیشه خطاب به من می‌گفت: هم‌رنگ جماعت نیستم، وقتی داخل مجلسی هستیم که همه می‌خورند و تو نمی‌خوری صورت خوشایندی ندارد. واقعاً من طرز فکر او را قبول نداشتم و روی نظر خودم مصمم بودم و آرام‌آرام الکل شد یک غول بزرگ در زندگی من که هر زمان مسافرم مصرف می‌کرد به‌شدت حالم گرفته می‌شد؛ ولی بعدها واقعاً آن‌قدر زیر گوشم زمزمه می‌کردند که بخور و چرا نمی‌خوری؟ به خاطر قضاوت نادرست اطرافیان و حتی مسافرم که این جمع و دورهمی شاید سالی یک‌بار یا دو بار اتفاق می‌افتاد؛ اما واقعاً من در عذاب بودم، طوری که متنفر شده بودم از دورهمی‌هایی که حتی با خواهر یا برادرم داشتم و دلیل آن‌هم فقط به خاطر الکی بود که به همدیگر تعارف می‌کردند و رفته‌رفته قضاوت آن‌ها و این‌که چرا مصرف نمی‌کنم، انگ بی‌کلاس یا بی‌ظرفیت به من می‌چسباندند.

آقای مهندس می‌گویند: اگر قرار است راهی را بروید و کاری را انجام بدهید حتی دزدی کردن باید راه و چاه آن را بلد باشید. واقعاً مسافر من ظرفیت آن را نداشت؛ زیرا می‌خورد و بعد باحال خراب برمی‌گشت، شب تا صبح حالش بد بود یا باعث می‌شد من 2 یا 3 روز با او به خاطر این موضوع صحبت نکنم، برای این‌که نه اراده داشت که با تعارف بقیه سریع خام نشود و نخورد یا اگر می‌خورد ظرفیت آن را نمی‌دانست و جز تخریب و آسیب به خودش و من، چیزی برایش به ارمغان نداشت. می‌خوردند و فکر می‌کردند فکرشان خیلی از من بهتر است و به گفته خودشان امروزی و خیلی باافتخار سر می‌کشیدند. اثر تخریب الکل و ترکش آن سال‌ها زندگی من را احاطه کرده بود، الکل هم مثل تمام مواد مخدر خمر است. چرا دنبال راهی نباشیم که سیستم خمر وجودی خود را درست کنیم و باحال طبیعی از زندگی لذت ببریم و درست زندگی کردن را یاد بگیریم. این نباشد که حتماً وابسته به مواد یا الکی باشیم که لحظه‌ای حال ما را خوش کند و غافل از این‌که چه قدر هم تخریب و نابودی برای جسم خود و روان اطرافیان ما دارد.

همسفر سهیلا:

یک مصرف‌کننده وقتی می‌خواهد مواد خود را ترک کند نمی‌تواند کار کند. وقتی تصمیم به ترک مواد می‌گیرد اولین کاری که انجام می‌دهد مواد یا قرص دیگری را جایگزین آن می‌کند؛ درواقع خود را از چاله به چاه می‌اندازد. برای مسافر من چنین مشکلی پیش‌آمده است. هر زمان تصمیم به ترک مواد می‌گرفت اول به‌جای موادی که مصرف می‌کرد تریاک را جایگزین می‌کرد، بعد از چند روز قرص متادون مصرف می‌کرد، به‌عنوان‌مثال یک‌چهارم قرص را مصرف می‌کرد و شب‌ها که خوابش نمی‌برد قرص آلپروزلام مصرف می‌کرد که بتواند بخوابد و بعد از چند روز مشروب می‌خورد که به قول مصرف‌کننده‌ها تمام مواد و قرص‌ها را با خودش بشوید و ببرد؛ ولی این کار باعث بدتر شدن حال خودش می‌شد. در مصرف مواد مخدر مثلثی داریم که یک ضلع آن الکل‌، ضلع دیگر آن انواع مواد مخدر و سومین ضلع آن، قرص‌ها هستند. در رابطه با خمر و قمار که می‌گویند این مواد برای انسان ممکن است منافعی داشته باشد، لیکن ضررهای آن بیشتر است و این عمل، عملی شیطانی است‌.

کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند؛ باید راه آن را هم یاد گرفته باشد. اندازه‌ مصرف، برای مصرف‌کنندگان و حتی خلاف کردن هم قوانین دارد، خلاف کردن کار بسیار ناپسندی است کسی که قصد خلاف کردن دارد؛ باید از راه درست آن وارد شود. خود بدن انسان انواع و اقسام مواد مخدر را تولید می‌کند. هر موادی که در بیرون است خود بدن آن را تولید می‌کند، فقط در داخل بدن این مواد کم‌وزیاد می‌شود. وقتی کسی خوابش نمی‌برد به این دلیل است که یک‌ سری مواد بیوشیمی در بدن آن فرد کم شده است که به‌اصطلاح می‌گوییم خمر بدن است که علت آن افکار و اندیشه نادرست است؛ زیرا راه و رسم زندگی کردن را بلد نیست؛ باید یاد بگیرد که ذهن آرام داشته باشد و این‌که در روز نباید بخوابد و هر شب در یک ساعت معینی بخوابد. وقتی انسان می‌خوابد استیل کولین، آدرنالین و سروتونین وارد خون می‌شود و باعث خواب می‌شود، ‌این غدد تنظیم‌شده‌اند که سر ساعت مشخصی فعالیت کنند و وقتی ما در یک تایم مشخص نمی‌خوابیم سیستم خواب ما به‌ هم می‌ریزد. بعضی‌ها برای این‌که بخوابند از قرص خواب‌آور استفاده می‌کنند و بدن به آن قرص عادت می‌کند، اگر شخص آن قرص را سر ساعت نخورد نمی‌تواند بخوابد، دقیقاً مثل مواد مخدر تا قرص را مصرف نکند خوابش نمی‌برد، پس چه قدر خوب است که انسان بدن خود را سالم نگه‌داشته و به هیچ مواد یا قرصی عادت ندهد تا زندگی شادی داشته باشد و از زندگی لذت ببرد.

منبع: سی‌دی مثلث خمر
ویرایش: رابط خبری همسفر سولاف لژیون راهنما همسفر فوزیه (ِلژیون نهم)
ویراستاری و ارسال: همسفر فهیمه (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .