English Version
English

قضاوت یعنی نادیده‌گرفتن شرایط دیگران و همه را با معیار خود مقایسه‌کردن

قضاوت یعنی نادیده‌گرفتن شرایط دیگران و همه را با معیار خود مقایسه‌کردن

تعدادی از همسفران لژیون ششم با راهنمایی همسفر فاطمه در مورد دستور جلسه هفتگی «قضاوت و جهالت» بیان کردند:
سلام دوستان مرجان هستم همسفر محمد
برای اینکه باغمان آباد شود باید قضاوت‌کردن را بشناسیم. قضاوت در جایگاه خود درست است خرابه‌های ویران توسط انسان‌های دانا آباد می‌شود و دانا کسی است که بداند کجا قضاوت کند و کجا قضاوت نکند. انسان‌های دانا دنبال صلح و آرامش هستند چرا که می‌دانند در صلح و آرامش است که همه چیز ساخته می‌شود و در جنگ چیزی جز ویرانی نیست. من قبل از آمدن به کنگره خیلی قضاوت می‌کردم از مسافرم گرفته تا خانواده‌اش و خانواده خودم اما از سی‌دی قضاوت آموختم برای اینکه در آرامش باشم باید قضاوت و دید منفی را از خودم دور کنم و به افراد با دید مثبت نگاه کنم. قضاوت درست بر پایه مثلث دانایی است در غیر این صورت از روی جهالت است و نتیجه نادرستی دارد.
سلام دوستان صفیه هستم یک همسفر
 قضاوت یعنی نادیده‌گرفتن شرایط دیگران و همه را با معیار ناقص خود مقایسه‌کردن. ما حتی اجازه نداریم خودمان را قضاوت کنیم چرا که انسان در هر لحظه بهترین خودش بوده و از گذشته خود تنها باید درس بگیریم. خام و پخته قضاوت می‌کنیم و با آتش حکمِ ناحق بی‌گناه را دار می‌زنیم، در قضاوت شتاب نکنیم که احکام صادره بدون تردید، اشتباه است. قضاوت و جهالت باهم دیگر رابطه عمیقی دارند چرا که با جهالت و ناآگاهی قضاوت صورت می‌گیرد. با قضاوتی که اصل آن جهالت است ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم کسی را قضاوت کنیم چرا که آدم‌ها مانند کوه یخی هستند و ما فقط بخش کوچکی از آنان را می‌بینیم برای قضاوت‌نکردن باید چه کنیم؟ باید به یاد داشت که اگر جهل و ناآگاهی وجود دارد همان قدر دانایی و آگاهی نیز وجود دارد قبل از اینکه دیگری را قضاوت کنیم کافی است خود را جای او بگزاریم تا او را درک کنیم.
سلام دوستان مهدیه هستم همسفر علی
 قضاوت یعنی تجسس در کار دیگران و جهالت یعنی نادانی گمراهی. وقتی در جهالت قرار می‌گیریم همیشه در گمراهی و تاریکی زندگی می‌کنیم و بیشتر کارهایمان اشتباه است. ما انسان‌ها لحظه‌به‌لحظه در حال قضاوت هستیم وقتی در مورد دیگران با خودمان گمان بد کنیم، در کار آنها تجسس کنیم و شروع به سرزنش‌کردن و غیبت کنیم وارد جهالت می‌شویم وقتی داوری که به ما مربوط نمی‌شود انجام می‌دهیم در واقع قضاوت کردیم. باید همیشه نگاهمان به سمت خودمان باشد نه دیگران.
سلام دوستان طاهره هستم همسفر مرتضی
در مورد قضاوت ما نمی‌توانیم کسی را مورد قضاوت قرار دهیم؛ چون وقتی انسان دانایی داشته باشد کمتر قضاوت می‌کند. پس آن‌هایی که از روی جهالت از روی تکبر و از روی حسادت در زندگی انسان سرک می‌کشند و در زندگی انسان تجسس می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند که شخصی را قضاوت کنند جاهل هستند. خداوند وقتی انسان را آفرید همه چیز را به او داد و اجازه داد خود انسان راه را انتخاب کند. قضاوت کار هر کسی نیست پس بر حسب ظن و گمان قضاوت نکنید به‌قول‌معروف اگر خوب بیل می‌زنیم باغچه خودمان را بیل بزنیم.
ویرایش متن و ارسال مطلب: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی خیام نیشابور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .