English Version
English

با قضاوت ناآگاهانه مشکلات را خلق نکنیم

با قضاوت ناآگاهانه مشکلات را خلق نکنیم

چقدر این جمله زیبا است که حضرت مسیح می‌فرمایند: قضاوت نکنید تا شما هم مورد قضاوت دیگران قرار نگیرید. پر کاهی را در چشم دیگران می‌بینید؛ ولی دسته بیلی را در چشم خودتان نمی‌بینید؟
گاهی خودمان این‌همه مطلب و مشکل داریم و نمی‌بینیم؛ ولی پر کاهی را در چشم دیگران می‌بینیم. قضاوت بر خلاف آنچه ما فکر می‌کنیم کار خیلی سختی است.
گاهی اوقات برای اثبات و تحلیل و بررسی موضوعی پرونده جنایی تشکیل می‌شود. جهت صدور رأی و حکم لازم مستلزم تلاش، پیگیری، تحقیقات حقوقی و جنایی با کارگروه دادگاه و دادگستری، قوه قضایی، وکیل، مشاور دادیار، قاضی و دادستان برای مدت‌زمان طولانی پیگیری می‌کنند. ندرتاً حکم و رأی صادره مطلوب و ناقض حق و حقیقت است.
بعضی از ما انسان‌ها گاهی در مورد اتفاقاتی فوراً داوری کرده و رأی و حکم صادر می‌کنیم. ابتدا کار صحنه‌ای را مشاهده می‌کنیم. مثلاً فردی با یک نفر دیگر صحبت کرد؛ لذا بلافاصله می‌پرسیم در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنند؟ ظن بد می‌بریم؛ سپس شروع به تجسس می‌کنیم. تجسسی که بر اساس برداشت غلط و اشتباهمان است. بالطبع ذهن ما قضاوت را با برداشت‌ها و ذهنیت خودمان می‌سازد. در نتیجه حاصل ظن بد و اطلاعات ناقص و یک‌طرفه منجر به غیبت طرف مقابل می‌شود و حکم نهایی را صادر می‌کنیم که منتهی به غیبت و پشت سر دیگران شروع به سخن‌گفتن و صفات و ویژگی‌های خاص را می‌دهیم. با این عمل و گفتار و کردار برای خودمان ایجاد بحران و مشکل می‌کنیم. چه بخواهیم یا نخواهیم حرف‌های ما به گوش آن شخص می‌رسد. ایجاد مسئله و مشکل و تنش می‌کند؛ لذا حتماً در ارتباط و روابط طرفین اثر سوء می‌گذارد و منتج به سلب آرامش و صلح و دوستی می‌شود. اکثر سستی دوستی‌ها و روابط در اثر قضاوت‌های نابجا و اشتباه اتفاق می‌افتد.
قضاوت با جهالت رابط مستقیم دارد. هر چقدر انسان جاهل‌تر باشد. در مورد موضوعاتی که به او مربوط نمی‌شود، بیشتر قضاوت می‌کند و هر چقدر داناتر و فهیم‌تر باشد در خصوص مواردی که به او رابطی ندارد، وارد و دخالت نمی‌کند.
خصلت قضاوت ذره‌ذره در انسان نهادینه می‌شود و سپس ایجاد مشکل و بحران اخلاقی و ضدارزش می‌کند. در این برهه از زندگی‌ام خداوند متعال سپاسگزارم که با کنگره و آموزش‌های استاد بزرگوار مهندس دژاکام آشنا شدم. یاد گرفتم که من پروین سرم به کار خودم باشد و کاری به دیگران نداشته باشم. وقتی که این آموزش‌ها را فراگرفتم و در زندگی ام کاربردی کردم دیگر لازم نیست قضاوت دیگران انجام بدهم و متقابلاً مورد قضاوت دیگران قرار بگیرم، ولو اینکه قضاوت دیگران هم بشوم. ان شاء اله بتوانم آموزش‌های کنگره را تا حد توانم عملی و کاربردی کنم.
من پروین یاد گرفتم که بیشتر دوربینم را روی خودم بچرخانم و نظاره‌گر اعمال خودم باشم. قبلاً بیشتر قضاوت و غیبت و حکم صادر می‌کردم؛ ولی این مکان آموزشی و پرورشی یاد گرفتم اگر می‌خواهم قضاوت نشوم نباید قضاوت کنم.

نویسنده: همسفر پروین رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون دوم)
رابط خبری: همسفر مهدیس رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: همسفر مونا راهنمای تازه واردین
همسفران نمایندگی یوسف آباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .