English Version
English

خلاصه سی دی (قضاوت و جهالت)

خلاصه سی دی (قضاوت و جهالت)


جهالت را اگر مترادف با نادانی بگیریم یعنی؛ عدم دانایی، اگر وجود نور را بود و ظلمت را عدم بود در نظر بگیریم زمانی که نور وجود نداشته باشد حاصلش می‌شود وجود تاریکی و ظلمت، زمانی که نور می‌آید تاریکی خود به خود محو می‌شود پس تاریکی یعنی نبود نور.


وقتی من جاهل باشم یعنی دانایی در من نیست و جهالت یعنی وجود ترس، ناامیدی و منیت در من. وجود جهالت حاصلش نبود امنیت است و در مقابل کسب دانایی می‌شود حضور امنیت در زندگی من. خودخواهی زاییده جهالت و نادانی است خرافات هم همینطور است اگر شخص دانا باشد خرافات در او راه ندارد و یکی از میوه‌های درخت نادانی و جهالت خرافات است. نادانی و جهالت مسیر ما را به سمت مصرف مواد مخدر هدایت کرد ولی وقتی ذره ذره آموزش گرفتیم و به دانایی رسیدیم مواد مخدر کنار رفت، نه تنها مواد مخدر بلکه مسائل ضد ارزشی زیادی هم کنار رفت.


وقتی که خداوند انسان را خلق کرد همه ساکنین آسمان‌ها جمع شدند و خداوند اعلام کرد؛ من انسان را خلق کردم که دارای ویژگی‌های خاصی است و من آن را از خاک آفریدم(به این مفهوم که تمام ذراتی که در خاک وجود دارد در کالبد فیزیکی انسان هم وجود دارد مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن و... )
در ابتدا ساکنین آسمان‌ها به خداوند گفتند چنین مخلوقی در زمین خونریزی‌ها خواهد کرد چرا آن را خلق کردی! خداوند پاسخ داد: من می‌دانم آنچه شما نمی‌دانید و آنجا خداوند یک ویژگی را به انسان داد که به دیگر مخلوقات نداده بود تا خودش راهش را از چاه تشخیص بدهد و آن اختیار بود و فرمود: من ابزار و وسایل همه چیز را به تو دادم. علم، آگاهی و دانش حالا خودت انتخاب کن که به راه فسق و فجور قدم بگذاری یا به راه تقوا.


وقتی اختیار به انسان داده شد آنجا به انسان قدرت قضاوت هم داده شد، قضاوت در مورد خودش در مورد مسیر زندگی. انسان موجودی است که گویی قاضی به دنیا آمده و مدام در حال قضاوت می‌باشد.


مثلاً به کنگره بروم یا نروم، تلفن بزنم یا نزنم، این کار را بکنم یا نکنم با وجود اختیار انسان مدام بر سر دوراهی‌ها قرار می‌گیرد یکی راه منفی و یکی راه مثبت، راه فسق یا راه تقوا، راه ظلمت یا راه نور، راه شیطانی یا راه الهی و با ورود به هر کدام از این راه‌ها ممکن است هر کدام باز هزاران شاخه بشود.


قضاوت کار هر کسی نیست ما نباید برای دیگران به داوری بنشینیم و برای اینکه قضاوت بکنیم نیاز به خیلی منابع اطلاعاتی داریم و نباید برحسب ظن و گمان به داوری بنشینیم.


منبع: سی دی قضاوت وجهالت آقای مهندس دژاکام
تهیه و تایپ: همسفر فاطمه رهجو راهنما همسفر زهره (لژیون هفتم)
ویراستاری: رابط خبری همسفر زینب رهجو راهنما همسفر زهره(لژیون هفتم)
ارسال: همسفر فروغ خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی دانیال اهواز
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .