English Version
English

جهالت، نادانی و بی خردی

جهالت، نادانی و بی خردی

قضاوت! داوری، پیش‌داوری
جهالت! نادانی و بی‌خردی

برای درک مفاهیم کلمات باید ابتدا ریشه آن‌ها موردبررسی قرار بگیرد. جهالت از جهل، گرفته‌شده است و جهل یعنی نادانی و ندانستن مطلب وقتی جهالت در کنار قضاوت قرارگرفته است، نشان‌دهنده این موضوع است که اگر فردی در مسند قضاوت درباره دیگران، رفتار‌ها و کردار ایشان می‌نشیند، مسلماً این مسئله از جهل او سر‌چشمه می‌گیرد و این جهل و نادانی او است که او را به این سمت سوق می‌دهد؛ چراکه اگر فردی آگاه و دانا بود، می‌دانست که نباید بر اساس ظواهر و احساسات ضعیف و ناقص خود درباره دیگران قضاوت کند.

اصولاً، قضاوت‌ها به دو صورت وجود دارد:
۱- قضاوت ناسالم و نادرست (جهالت): ساختار چنین قضاوت‌هایی می‌تواند از همان مثلث جهالت (ترس، منیت، ناامیدی) باشد؛ ریشه و بنیان شکل‌گیری این نوع قضاوت‌ها، همان‌طور که از نام او پیدا است، از جهل و معمولاً از کینه، حسد و بی‌صبری... در انجام اموری و یا عملی شکل می‌گیرد، به‌عنوان‌مثال در رابطه با ترس، کسی که در آستانه از دست دادن هر چیزی مثل قدرت، ثروت و... باشد به‌راحتی درگیر این نوع قضاوت‌ها می‌شود و یا انسانی که درگیر منیت است، همواره در قضاوت کردن از دیگران پیشی و گوی سبقت را روانه می‌دارد. هر انسانی هرآن چه در درون خود است، درباره امور دیگران به قضاوت می‌نشیند. معمولاً قضاوت نیز مثل دیگر صفت‌های انسان‌ها به‌صورت یک ویژگی یا همان عنصری از عناصر تشکیل‌دهنده قالب انسان در وجودش نهادینه‌شده است؛ حال در برخی از موارد و در بعضی از انسان‌ها میزان کمتری و یا در عده دیگری دائماً در حال رشد است؛ نکته حائز اهمیت، در همین قسمت است، کسانی که موضوع قضاوت کردن را در وجود دیگری می‌بینند، قطعاً در درون و وجود خودش نیز دارا است؛ تا نباشد، نتوانند آن قوه را بشناسند. قضاوت‌های ناسالم، از جهالت و فقر دانایی‌فرد است، چراکه شخص قضاوت کننده ندانسته و ناخواسته مرتکب این‌چنین از پیش‌داوری‌های نادرست می‌شود و چنین اشخاصی با توجه به عدم آگاهی از ساختار درونی خود و مطلع نبودن تبعات منفی حاصل از اندیشه منفی و یافته‌های مسموم خود همواره بذرهایی را تجسس کرده و باگمان بد بردن و داشتن شناسه غلط از اعمال دیگران، ردپای جهل و ندانی را همواره کنکاش می‌نمایند و وجود خویش را مملو از کاشت دانه‌های بی‌خاصیت کرده و آن‌ها را آبیاری و درنهایت با تفکر اشتباه و حس منفی خود، وارد این مؤلفه‌ها می‌شوند. آنان ندانسته و در اوهام شناخت معرفتی خود، دچار عمل ضد ارزشی می‌شوند و نه‌تنها حال خود را خراب می‌کنند، بلکه همیشه در عذاب خواهند بود.


۲- قضاوت سالم (از روی تفکر سالم، تجربه و آموزش=دانایی)
این نوع قضاوت‌ها اصولاً همراه با کنجکاوی، کنکاش کردن و ارزیابی از روی اختیار و جایگاه‌هایی که به فرد داده می‌شود، مطرح و صورت می‌گیرد. قضاوت‌ها همیشه بد نیستند؛ اگر در جایگاه و زمان خود داده‌ شود، امر قضاوت می‌تواند مؤثر و مفید واقع بشود؛ حتی در پیامد و بازخورد آن، نقش حیاتی و مطلوبی ایفا نماید. در این جایگاه‌ها، شخص نباید تصور نماید که او دارد وارد مسئله‌ای دیگر، اصطلاحاً غیبت و یا مداخله کردن در امور دیگران می‌شود؛ بالعکس، در بعضی از وضعیت‌ها، می‌تواند شخصی را که به‌اصطلاح مظلوم و یا در حق او ظلم‌شده را با مطرح کردن و قرار گرفتن در امر قضاوت (قضاوتی سالم) در حوزه و اختیاراتی که به شخص ثالث داده‌شده است برای امر داوری یا قضاوت، می‌تواند شرایط و موقعیت شخص را تغییر و یا در مواردی ایشان را تبرئه نماید. برای قرار گرفتن در امر قضاوت، سه مؤلفه حائز اهمیت است:
۱- اذن (فرمان)
۲- جایگاه (محل استقرار شخص)
۳- میزان عملکرد و کسب دانایی‌فرد
در این جایگاه از قضاوت‌ها، اشخاص می‌بایست به درجات رفیع انسانی و خارج از هر قید‌و‌بندی رسیده باشند و در رابطه با امر قضاوت، پیرامون هر موضوعی ازنظر اطلاعات، آگاهی و آموزش کافی را گذرانده باشند.

مثلث معروف و معتبر کنگره 60 که (معرفت، عمل سالم و عدالت) است و هرکدام از آن نیز مؤلفه و ستون‌هایی هستند برای کاشت و قرار گرفتن در امر و جایگاه قضاوت اشاره و تأکید می‌نمایم. در این انجمن، قاضی‌های متعددی داریم که هرکدام در اداره و نحوه مدیریت در مسئولیت و جایگاه خود، خبره و گویی استاد هستند و مصداق و مثال قضات، در حوزه فعالیتی خود فعال هستند. آنان حافظ اصول و حرمت‌ها و قوانین هستند؛ و با در نظر گرفتن معرفت، عمل سالم و عدالت، سعی در انجام امور محوله را دارند، آن‌ها به‌راستی، همان مرزبانان، راهنمایان و... هستند که احترام و حرمت گذاشتن به‌حکم و داوری‌های آنان واجب و از اهم ضروریات به شمار می‌آید.

به قلم: همسفر نسیم رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دوم)
رابط خبری و عکس: همسفر مهتاج رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر الهام، خدمتگزار سایت

همسفران نمایندگی اردستان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .